Ultrasoon reinigen onderdelen

Geen idee. Het is vreemd als diverse verschillende onderdelen hetzelfde euvel vertonen. Misschien is dit wat: probeer onderdelen met eenzelfde, maar goed werkend kaliber uit te wisselen. Dan zal blijken waar het probleem zit . Lijkt me leerzaam!

Je hebt ultrasoon en ultrasoon.

Welke frequentie? Hoeveel kracht?

Ik zou hier voorzichtig mee zijn.

1 like

Gevaarlijk: Het gebruik van benzine, alcohol, aceton in ultrasone baden wordt ten zeerste afgeraden, doordat deze materialen licht ontvlambaar zijn.
Als het ontbrand of “boem” zegt zitten je palletstenen zeker log in het ankerlichaam en de tappen zullen ook wel niet meer helemaal fijn zijn.

Het is niet voor niks dat je op horloge schoonmaak vloeistoffen expliciet gemeld ziet “geschikt te zijn voor de ultrasoon”.

4 likes

Mocht je nu een vintage Elma aan gaan schaffen (aanrader), is het van levensbelang dat je geen wasbenzine gebruikt.

Het draaien van de potten, zorgt voor een licht ontvlambare damp. De borstels van de motor zorgt voor de ontstekingsreactie en je kan wel raden welke gevolgen dit kan hebben.

In een ultrasoon zou ik ook niet adviseren. Geen idee hoe gevaarlijk dit is ten opzichte van in een elma, maar zou het risico persoonlijk niet nemen.

2 likes

nochtans zo geleerd in de horlogemakersschool en tot op heden wasbenzine in pot 2 en 3. Nooit problemen mee gehad. En beter resultaat mee dan met de rinsers van elma/L&R.

1 like

:face_with_peeking_eye:. Ow :sweat_smile:. Tijdens veranderen denk ik dan. Maar je maakt me wel nieuwsgierig over het daadwerkelijk risico.

Ik krijg op meerdere plekken een vergelijkbaar verhaal als onderstaande toegeschoven. Maar ik neem het graag van je aan. Kun je je wat voorstellen bij onderstaande of denk je dat dat hier iets anders mis gegaan is?

Om een damp te kunnen ontsteken, moet de verhouding lucht/brandbare damp zich tussen een ondergrens en bovengrens zitten (lower exposion level vs upper explosion level). Tenzij je het apparaat helemaal rondom afsluit en niet ventileert, zul je m.i. niet boven de LEL uitkomen…

3 likes

Mijn collega heeft al een 50 tal alle soorten Elma s schoonmaakmachines gereviseerd, nieuwe bedrading, nieuwe lagers etc etc en is nooit koolborstels tegen gekomen. Je moet geen wasbenzine gebruiken in een afgesloten ruimte met een oppervlakte van een wc . En als je ergens vonken zou krijgen dan is je machine niet in orde. En het verhaal wat je laat zien klopt niet, er zal wel iets anders onveiligs gebeurt zijn. Maar nooit met een goed onderhouden Elma schoonmaak machine

3 likes

Dank heren voor de heldere uitleg en onderbouwing. I stand corrected.

Het klonk voor mij plausibel, maar met bovenstaande onderbouwing is het helder. Hier is er meer aan de hand geweest dan enkel de verdamping in de Elma.
Kortsluiting? Te warm wordend element in de droog kamer? Alles gecombineerd met een ophoping van gassen tot per toeval, de juiste mengverhouding en een vonk heeft plaatsgevonden.

Enfin. Het kan dus wel en wordt al decennia lang gedaan. Excuses voor de desinformatie. De intentie was goed :face_with_peeking_eye:

2 likes

De uitvoering van de schoonmaakmachine maakt misschien ook wel wat uit.
Ik heb nu een alom bekende Elma SE, waarbij de elektromotor een stukje verwijderd is van de potten.

Voordat de Elma kwam, had ik een Brenray. Bij deze draait de motor pal boven de pot. De concentratie vluchtige dampen in de buurt van de elektriek zal hier een stuk hoger zijn en daarmee misschien ook wat risicovoller.

De Brenray heeft het altijd meer dan uitstekend gedaan. Wel alleen met specifieke schoonmaakvloeistoffen gebruikt.

Qua looks vind ik die Brenray dan wel weer beter dan de Elma, maar daar heb je natuurlijk niks aan :joy:

1 like

Ik zou idd eens voor een schoonmaaktoestel moeten beginnen uitkijken. Maar heb net toch een paar betrekkelijk dure aankopen gedaan, ene moeder de vrouw waakt mee
:stuck_out_tongue_winking_eye:
Die brenray ziet er idd goed uit.
Zelf neig ik naar een nieuwbouw Kiwicleaner. Lijkt me leuk om zelf eentje in mekaar te gaan zoeken en knutselen. Enfin, niet meteen een toekomstplan voor!
Moesten er meer gegadigden zijn voor zo’n kiwicleaner dan hoor ik het graag.

4 likes

Hm, nog nooit van gehoord. Interesse gewekt. :no_mouth:

Google er maar eens op. Lijkt me interessanter dan een oude elma waarvan je niet weet wat je in huis haalt tenzij je er natuurlijk een volledige opgeknapte kunt vinden maar dan is de prijs er ook naar.
Iets of wat handige harry moet deze schijnbaar makkelijk in mekaar krijgen. Ondertussen vond ik een bedrijfje in de buurt dat de 3D plannen voor me zou kunnen uitprinten. Dan is het nog de nodige aankopen doen maar de onderdelenlijst en waar je die kan vinden aan een schappelijke prijs krijg je ook meegeleverd. Van andere mensen op andere fora komt de totaalprijs op ongeveer een 500 €

1 like

Mijn Elma was €175,- dan zou ik het wel weten :rofl:

2 likes

Hum ja.

Plus nog eens 1000 euro voor de 3D printer dan, als je niet viavia iemand kent :sweat_smile:

tja ik waarschijnlijk ook; maar denk dat die tijd best wel achter ons ligt.

1 like

had geen idee dat 3D printen zo duur was!

Nee hoor gewoon Marktplaats in de gaten houden en wat geluk hebben.

Een beetje deftig uitziende Elma vind je niet meer onder de 300 euro hoor. Een gereviseerde, 500.

1 like

Die van mij was een maand of 6-7 geleden.