tot hiertoe reinigde ik alle onderdelen buiten balans en ankerwiel handmatig met wasbenzine, daarna gingen ze nog eens 20 min in een ultrasoon in wasbenzine , drogen en daarna nog eens 7 min in een ultrasoonbad met IPA waarna alles terug werde gedroogd alvorens te monteren en te oliën.
Dit verliep so far zonder problemen.
Nu ben ik echter bezig aan een PUW 60-61 die liep. Niet fameus maar hij liep wel.
Dus na dezelfde bahandeling ding ik over tot het monteren. Bij het terug plaatsen van de radarkloof schoof de piton van het ankerrad niet diep genoeg ik zijn juwel. Met als gevolg dat de piton loskomt uit het steentje en het ankerrad dus bovenaan los zwalpt.
In eerste instantie dacht ik aan een gebroken piton maar dat leek niet zo te zijn. Mss een stukje afgebroken was mijn volgende redenering maar ook met een ander ankerrad uit een donor deed dit probleem zich voor. Ik heb dan 3 verschillende ankeraderen nagemeten en ze hebben exact dezelfde lengte dus dat afgebroken stukje lijkt me dan ook niet van toepassing.
Zou het nu kunnen dat door het ultrasoonbad het onderste of bovenste steentje is verschoven?
Met een onlangs aangeschafte stenenpers zou ik het onderste of bovenste steentje kunnen dieper duwen maar hoe weet ik nu welk?
Bovenaan dieper of onderaan hoger?
ik hoor het graag. Ook dit is een nieuwe stap voor me.
Tsja lastig, zelf ben ik geen voorstander van ultrasoon reinigen van horlogeonderdelen (speciale schoonmaakmachines waar het geïntegreerd zit daargelaten). Het zou kunnen dat de steen door de trillingen is gaan verschuiven, maar mijn vermoeden is dat deze al niet echt goed vastgezeten heeft dan. Volgens mij liggen deze stenen normaal redelijk vlak met de platine of kloof, dus het zou visueel gemakkelijk te controleren zijn? Voordat je met de stenenpers aan de slag gaat zou ik eerst even het ankerrad en het anker erin zetten en kijken hoe goed de ingrijping is, is deze goed dan zal de steen van de kloof naar beneden moeten, is deze niet goed dan is het waarschijnlijk de steen in de platine die niet goed staat.
Ik gebruik wel ultrasoon naast m’n schoonmaak machine, maar gebruik een wekpot die wat dikker is, heb getest of dit genoeg trillingen doorgeeft en dat gebeurd maar het dempt het hele harde wel waardoor het perfect werkt met onderdelen.
Gewoon nooit uurwerk-onderdelen in de ultrasoon doen. Ik heb een Elma SE uit het jaar kruik die samen met Elma schoonmaakvloeistof telkens weer voor perfect resultaat zorgt.
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat een impuls-steen of de ankerpaletten los komen. Nou, veel plezier daarmee!
ook ik gebruik een dikkere wekpot, gevuld met wasbenzine /ipa en de kleine parts in kleine korfjes.
Tot hiertoe zeker al een 50 keer gedaan zonder problemen daarom dat ik versteld sta. Miss liep de temperatuur wat hoog op, who knows. Enfin ik heb parts genoeg van PUW 60 maar toch hierdoor leer ik ook weer bij. Ik zou gewoon een andere platine en radarkloof/anker etc kunnen gaan gebruiken maar dat brengt uiteraard geen kennis bij.
Als je balans en pallet er uit laat is er weinig aan de hand lijkt me plus het zit in mijn schoonmaak korf van de elma in losse mandjes en netjes verdeeld. Ik heb oprecht nog geen nadelen er van gezien. De wekpot haalt het hele agressieve er uit.
20 minuten lijkt mij ook erg veel? En dan ook nog in de wasbenzine? In die tijd kun je het met een zacht kwastje ook schoon krijgen… Maar Ron, ik denk dat je aan een Elma toe bent!
Begrijp je wel als je een reinigingsmaschine hebt zou ik die ook waarschijnlijk gebruiken
Maar waarom zouden ze dat dan niet doen in elma reinigingsmachines die ook ultrasoon toevoegen?
Tja tijd heb ik zat, daarom zou ik het niet doen, en tot hiertoe nooit een probleem gehad. Nu ik denk eerder dat het aan de platine ligt, heb nu al verschillende radarkloven geprobeerd en verschillende ankerraden maar het probleem blijft dus bestaan. Niet alle ankeraden zullen een stukjetap missen en niet van alle radarkloven zullen de juweeltjes losgekomen zijn toch. Wel zou het juweel van de platine kunnen gezakt zijn?
Trouwens waar raakt het ankerrad normaliter de ankerstenen? eerder onderaan? in het midden? Bovenaan van boven gekeken dan?
Geen idee. Het is vreemd als diverse verschillende onderdelen hetzelfde euvel vertonen. Misschien is dit wat: probeer onderdelen met eenzelfde, maar goed werkend kaliber uit te wisselen. Dan zal blijken waar het probleem zit . Lijkt me leerzaam!
Gevaarlijk: Het gebruik van benzine, alcohol, aceton in ultrasone baden wordt ten zeerste afgeraden, doordat deze materialen licht ontvlambaar zijn.
Als het ontbrand of “boem” zegt zitten je palletstenen zeker log in het ankerlichaam en de tappen zullen ook wel niet meer helemaal fijn zijn.
Het is niet voor niks dat je op horloge schoonmaak vloeistoffen expliciet gemeld ziet “geschikt te zijn voor de ultrasoon”.
Mocht je nu een vintage Elma aan gaan schaffen (aanrader), is het van levensbelang dat je geen wasbenzine gebruikt.
Het draaien van de potten, zorgt voor een licht ontvlambare damp. De borstels van de motor zorgt voor de ontstekingsreactie en je kan wel raden welke gevolgen dit kan hebben.
In een ultrasoon zou ik ook niet adviseren. Geen idee hoe gevaarlijk dit is ten opzichte van in een elma, maar zou het risico persoonlijk niet nemen.
nochtans zo geleerd in de horlogemakersschool en tot op heden wasbenzine in pot 2 en 3. Nooit problemen mee gehad. En beter resultaat mee dan met de rinsers van elma/L&R.
. Ow . Tijdens veranderen denk ik dan. Maar je maakt me wel nieuwsgierig over het daadwerkelijk risico.
Ik krijg op meerdere plekken een vergelijkbaar verhaal als onderstaande toegeschoven. Maar ik neem het graag van je aan. Kun je je wat voorstellen bij onderstaande of denk je dat dat hier iets anders mis gegaan is?