Reisklokje

Heren

Afgelopen weekeind heb ik een reisklokje gekocht waar nogal wat aan mankeert.
Het hengsel en een van de aanzetten daarvoor is weg.
Het glas bovenop ontbreekt. Natuurlijk is de balans as gebroken en de veer draait door of is gebroken.

Is er iemand bekend met deze klokjes. Mocht er iemand zijn die losse onderdelen van de kast heeft dan verneem ik dat graag anders moet ik ze zelf gaan maken.

Als er iemand is die voor mij het echappementje kan herstellen dan verneem ik dat ook graag. Ik wil zelf het uurwerk wel verder schoonmaken.

Groet
Arie

Hoi Arie,

jij ook altijd met die hopeloze ouwe klokjes… :smiley: :smiley:

Heb niet veel verstand van klokken, maar dingen als handvatten en ander beslag, kun je vaak nog gewoon kopen bij klokken-speciaalzaken, vond deze op het internet (maar zelfs hobbyklok heeft er ook wel een paar in de katalogus) moet je wel een beetje mazzel hebben dat het uiterlijk een beetje klopt.

Wat betreft de balans, daar is wat meer info voor nodig denk ik: is het zo’n klokje met een platform echappement? er worden wel komplete platforms aangeboden (ook op de Rikketik zie je ze dikwijls), moet wel de juiste afmetingen en uitvoering hebben natuurlijk.
Misschien zijn balansassen of komplete balansen nog te bestellen, moet wel het uurwerk te identificeren zijn; ik heb nog ergens een oude Flume Grossuhren katalogus liggen, heel misschien is jouw uurwerk daarin terug te vinden…

Groet,
Paul

Ha Paul

leuk dat jij weer als eerste reageer.
Wat jij laat zien aan handvaten heb ik niet aan gedacht maar is zeker een oplossing. Ik wil echter zoveel mogelijk de orginaliteit zien te benaderen waarvoor ik vrees dat ik of lang moet zoeken of zel met ijzerzaag en vijl aan de slag moet Voorbeelden van dit soort klokjes zijn gellukkig genoeg te vinden dus dat moet het probleem niet zijn.

Wat de balans betreft, het is een Frans klokje met een cylinder as.
De kant van de cylinder en de ingrijping in het rad is nog heel. aan de andere kant zit een redelijk lange as waar de tap van is gebroken. Ik hoop iemand te vinden die wellicht in de lange as een tapgat kan boren of de as afzagen en in het dikke deel van cilinder en gat kan boren en dan een nieuwe as plaatsen.

Ik heb ooit wel eens voor een ander klokje getracht een complete cylinder as te vinden maar die lengte was een probleem dus hier heb ik niet veel hoop op. en ik ben niet in staat dit zelf goed op te meten.

Ik hoop het weekeind even tijd te nemen het uurwerk uit elkaar te halen en het nog eens goed te bekijken.

Ik hoop volgende week ook nog even bij een bevriend horlogemaker langs te gaan, wellicht heeft hij ook nog tips.

Ik laat het t.z.t. nog wel even weten via dit forum

Groet
Arie