Rek van stalen band

Omdat de zoekfunctie niets oplevert, vraag ik het hier even.

Hoe ontstaat rek op een stalen band en hoe kun je dit voorkomen? En hoe stellen jullie vast of en hoeveel rek er is?

Mijn PO van januari 2011 lijkt namelijk rek te krijgen. Ik vind dat zelf vrij vroeg, waarbij ik moet bekennen dat ik het horloge echt veel draag.

Als tie te strak zit…?
Ik heb niet eerder gehoord van dit probleem bij zo’n jonge klok…

Rek is vrijwel onmogelijk in het sterke staal van tegenwoordig.
Eigenlijk is het wrijving: tussen de band komen op een gegeven moment stof/zanddeeltjes en viezigheid. Deze viezigheid schuurt
langs de schakels waardoor er staal wegegeslepen wordt. Het beste dat je er tegen kan doen is de band regelmatig met een sopje schoonmaken.

Gr. Goedhart

Als ik bij de zoekfunctie “rek stalen band” intik krijg ik toch wel voor een dik uur leeswerk te zien.

Onder andere:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,627842,627842#msg-627842

Bert1 Schreef:

Als ik bij de zoekfunctie “rek stalen band” intik
krijg ik toch wel voor een dik uur leeswerk te
zien.

Onder andere:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,627842,62784
2#msg-627842

Sorry Bert, niet gevonden! Ik heb wel via de iPad gezocht en de data op alle data geselecteerd. Misschien daarom niet?

@Goedhart: ook al na twee jaar? Ik “poets” m’n horloge regelmatig onder de kraan en zand ziet hij niet. Dus dat denk ik niet. Daarnaast draag ik het horloge zeker niet strak.

Even wat impressies:

Op de onderste foto s te zien dat er nog ruimte over is. En op de bovenste foto is te zien dat ik het horloge ‘voor’ de knokkel draag.

U draagt hem idd niet strak, daar zou het dus niet aan liggen.
Mijn schuurverhaal binnen 2 jaar is ook wel erg snel.

Zelf zie ik bij uw band niet echt rek dus ik zou mij er persoonlijk niet druk om maken. Gewoon lekker dragen zo’n mooi horloge :slight_smile:

Gr goedhart

Ik zie niet echt rek bij jouw band. De beste manier om dit te beoordelen vind ik is als je het horloge af hebt, en dan met gesloten gesp aan het horloge zelf hem vasthouden, zodat de band horizontaal staat en dus kan gaan ‘hangen’. De band hangt altijd een beetje, maar dit moet niet teveel zijn.

Voordat er echt rek door slijtage onstaat moet het horloge echt een hoop gedragen zijn. Wat wel kan is inderdaad dat het horloge te strak gedragen wordt (wat nu niet het geval lijkt), waardoor de pinnen in de band verbuigen. Dit kan opgelost worden door de pinnen te vervangen (voor zover mogelijk).

Inderdaad, goede toevoeging maardein!
Bij te strak kunnen pennen verbuigen maar het staal niet.

Gr. Goedhart

mlmjwj Schreef:

Sorry Bert, niet gevonden! Ik heb wel via de iPad
gezocht en de data op alle data geselecteerd.
Misschien daarom niet?

Beslist geen sorry nodig hoor :)!

Op deze foto’s kun je geen rek beoordelen. Bedoel je misschien dat het horloge nu ruimer/losser gaat zitten? Dat is op zich niet raar omdat het wat kouder wordt en je polsomvang wat afneemt ten opzichte van de zomer…

Als ik het horloge houdt zoals hierboven besproken, zie ik het volgende aan rek (of niet…)

Als dit volgens jullie expertise mee valt, vind ik het prima en ben ik tevreden met het antwoord op m’n vragen!

Hallo,

Gaat u maar gerust slapen hoor :wink:
Uw band vertoont (vrijwel) geen rek.

Welterusten :slight_smile:

Goedhart

Mijn inziens ook geen rek. Net nog even gekeken, m’n PO die slechts sporadisch is gedragen buigt ook zo een heel klein beetje.

Offtopic, dacht ook wel eens vintage klokjes gezien te hebben met “holle” (midden)schakels die na verloop van tijd wel letterlijk uitgerekt leken te zijn, naast het verslijten/dunner worden van 't metaal.

Die heeft echt geen rek hoor. Ziet er netjes uit, en vergelijkbaar met mij PO.

mlmjwj Schreef:

Als ik het horloge houdt zoals hierboven
besproken, zie ik het volgende aan rek (of
niet…)
https://www.dropbox.com/s/nzmj5esm22rvl8m/Photo%20
05-01-13%2000%2009%2002.jpg

Als dit volgens jullie expertise mee valt, vind ik
het prima en ben ik tevreden met het antwoord op
m’n vragen!

Nothing on the hand… :wink:

Dan heb ik niets gezegd… :wink:
Bedankt!

Bij sommige vintage banden (blik) gebeurde het inderdaad wel. Daar werd lagere kwaliteit staal gebruikt waarvan ook nog eens minder dikke platen.

Overigens kunnen zo goed als alle banden stretchen. Zie hier bijvoorbeeld een plaatje van de solide Rolex GMT2-c band met behoorlijke stretch (zeker als je het vergelijkt met een nieuwe band).

Maar goed, het is nog niet op dit niveau: