Rek is vrijwel onmogelijk in het sterke staal van tegenwoordig.
Eigenlijk is het wrijving: tussen de band komen op een gegeven moment stof/zanddeeltjes en viezigheid. Deze viezigheid schuurt
langs de schakels waardoor er staal wegegeslepen wordt. Het beste dat je er tegen kan doen is de band regelmatig met een sopje schoonmaken.
Sorry Bert, niet gevonden! Ik heb wel via de iPad gezocht en de data op alle data geselecteerd. Misschien daarom niet?
@Goedhart: ook al na twee jaar? Ik “poets” m’n horloge regelmatig onder de kraan en zand ziet hij niet. Dus dat denk ik niet. Daarnaast draag ik het horloge zeker niet strak.
Even wat impressies:
Op de onderste foto s te zien dat er nog ruimte over is. En op de bovenste foto is te zien dat ik het horloge ‘voor’ de knokkel draag.
Ik zie niet echt rek bij jouw band. De beste manier om dit te beoordelen vind ik is als je het horloge af hebt, en dan met gesloten gesp aan het horloge zelf hem vasthouden, zodat de band horizontaal staat en dus kan gaan ‘hangen’. De band hangt altijd een beetje, maar dit moet niet teveel zijn.
Voordat er echt rek door slijtage onstaat moet het horloge echt een hoop gedragen zijn. Wat wel kan is inderdaad dat het horloge te strak gedragen wordt (wat nu niet het geval lijkt), waardoor de pinnen in de band verbuigen. Dit kan opgelost worden door de pinnen te vervangen (voor zover mogelijk).
Sorry Bert, niet gevonden! Ik heb wel via de iPad
gezocht en de data op alle data geselecteerd.
Misschien daarom niet?
Beslist geen sorry nodig hoor :)!
Op deze foto’s kun je geen rek beoordelen. Bedoel je misschien dat het horloge nu ruimer/losser gaat zitten? Dat is op zich niet raar omdat het wat kouder wordt en je polsomvang wat afneemt ten opzichte van de zomer…
Mijn inziens ook geen rek. Net nog even gekeken, m’n PO die slechts sporadisch is gedragen buigt ook zo een heel klein beetje.
Offtopic, dacht ook wel eens vintage klokjes gezien te hebben met “holle” (midden)schakels die na verloop van tijd wel letterlijk uitgerekt leken te zijn, naast het verslijten/dunner worden van 't metaal.
Overigens kunnen zo goed als alle banden stretchen. Zie hier bijvoorbeeld een plaatje van de solide Rolex GMT2-c band met behoorlijke stretch (zeker als je het vergelijkt met een nieuwe band).