Rekken Steinhart Flieger leren banden nog op?

Mijn Steinhart Flieger horloge heeft een band met een uitdaging.

Het ene gaatje is te strak, het andere weer te los.

Nu heb ik een Steinhart vlindersluiting besteld en inmiddels binnen gekregen, in de hoop dat dit nog wel eens net die paar millimeter speling kon geven die nodig is, maar ik krijg de gesp er (in ieder geval niet op de normale wijze) af. Er lijkt een soort dikke maar kleine schroevendraaier voor nodig. Daarbij doet het misschien ook wel wat afbreuk aan de uitstraling door de robuuste gesp in te ruilen voor een vlindersluiting.

Nu heb ik hem maar van lieverlee op de strakste stand staan in de hoop dat het nog een beetje mee rekt allemaal. Mijn Hirsch bandjes rekten allemaal wel iets op na verloop van tijd maar de Steinhart band is natuurlijk wel van een wat dikker en stugger leer gemaakt.

Wat is jullie ervaring met deze banden?

Alvast dank!

Waarschijnlijk rekt het nog wel een beetje. Kan je er niet een gaatje tussen laten maken?

Het is een dikke band met flinke gaten. Ik denk dat het niet zo mooi wordt. Je ziet namelijk natuurlijk meteen dat de afstand tussen het gaatje waar de pin in zit en die er naast te klein is.

Ik ga wel geduldig wachten op het rekken dan :wink:

Gewaagde trui, maar:

Band volledig nat maken (door en door)
Dan aandoen op het strakst en dan aan de pols laten drogen…

Grote kans op rekken!

Is natuurlijk wel wat aangenamer in de zomer als de temperaturen wat hoger zijn ipv rond het vriespunt…

Leer rekt als het nat/vochtig is en zet zich als het droogt…

*edit: wel kans op een geurende band…

Je kan ook bij een schoenmaker of hakkenbar langs gaan en vragen om lederweker dat is beter dan water, ook door en door nat en dan ophangen met een gewicht er aan.
Werkt gegarandeerd. Met water wil een band wel eens hard gaan worden.

groetjes Lenno

Bedankt voor jullie tips en bijdragen.

Los van het ‘gaatjes afstand probleem’ vind ik de band die er bij zit wel wat grof en breed (vooral omdat hij de 22mm over de hele lengte heeft). Gevoelsmatig te breed voor de relatief bescheiden kast van 44 mm.

Nu bestaat er natuurlijk een 47 mm diameter versie van de Steinhart Flieger waar ik van vermoed dat deze flinke band op ontworpen is. En vervolgens hebben ze die ook gewoon op de 44 mm versie gezet maar dat lijkt net niet helemaal in verhouding.

Gisteravond dus toch maar bij Steinhart een andere, wat fijnzinnigere band besteld. Hij versmalt naar 18mm op de gesp. Een beetje het soort band dat IWC op sommige piloten horloges heeft zitten. En die zijn 43 mm in diameter dus dat klinkt dan logisch.

Hoi,

Ik heb er twee, en heb hetzelfde probleem. Het ene gaatje is net “aan de strakke kant”, en het volgende “net te los”.

Om je vraag te beantwoorden, ze rekken niet verder op (die van mijn althans niet). Om eea op te lossen zou dat (verhoudingsgewijs dan) ook best een flink stuk moeten zijn, en het gaat om mooi dikke banden.

Ik draag mijn Flieger (47mm) nu wat ruimer, en ben daar inmiddels zo aan gewend, dat al mijn andere horloges niet lekker meer zitten (haha).

Succes.

Thanx, dan vestig ik mijn hoop gewoon op de andere band die ik heb besteld.

Je kunt het gat dat net te klein is ook langwerpig maken als er geen plaats is om een gaatje tussen te maken, de gesp valt over het lange gat heen waardoor het niet meer zichtbaar is.

(tu)

Hoe dik het bandje ook is, mijn schoenmaker weet em wel op te rekken :slight_smile:
Het gat ovaal maken is natuurlijk geniaal.

Hendrik

Ik zie nu dat Steinhart de andere band (22mm tapering naar 18mm) ook op de 44 mm Valjoux 7750 chrono Flieger heeft zitten. Dus dat zit wel snor. Het horloge wordt er iets minder grof van in mijn ogen.

BramJ Schreef:

Je kunt het gat dat net te klein is ook langwerpig
maken als er geen plaats is om een gaatje tussen
te maken, de gesp valt over het lange gat heen
waardoor het niet meer zichtbaar is.

Das ook n slimme zet :#