Beste medeleden,
Ik heb voor mijn Seiko 5 een lamslederen bandje aangeschaft. Wegens mijn dunne polsen heb ik reeds een gaatje bij geprikt met een ‘gaatjesprikker’
(tang met draaiend wieltje met punten van verschillende diktes erop)
Met het nieuwe gaatje zat het horloge vorige week lekker strak. Hij schoof niet teveel en hij hing ook niet naar één kant. Inmiddels is beide echter wél het geval! Is dit normaal? Zo ja, dan wacht ik nog even met een nieuw gaatje prikken, om te voorkomen dat mijn bandje een gatenkaas wordt.
Dank!
combinatie van van alles, je kunt ook zelf magerder zijn geworden
of dat je huid zich heeft aangepast aan het horloge dragen
Een bandje gemaakt van zacht Jong leer zal inderdaad sneller rekken dan oud taai en vooral droog tuigleder.
Het ligt ook aan de manier hoe een bandje gebouwd is,want een bandje die goed en strak gestikt is zal ook minder rekken dan een band die helemaal niet of los gestikt is.
1 like
Naar mate je huid warmer wordt, hoe meer die opzet. Dus niet je bandje maar je huid.
Je pols varieert inderdaad nogal eens in dikte, vaak afhankelijk van het weer en het seizoen maar soms ook van het uur van de dag. Bij mij gaat een horloge in de loop van de dag vaak losser zitten, zodanig dat ik het soms een gaatje strakker kan zetten. En bij warm zomerweer moet de band vaak een gaatje losser. Soms moet ik dan ook een stalen band verstellen, omdat ik 'm anders niet meer dichtkrijg. Overigens kun je een leren band beter niet te strak om je pols doen. Beter voor het leer als het een beetje kan ademen.