Relatie tussen Calatrava en Patek Philippe?

Ik vraag mij al een langere tijd iets af, waar ik helaas geen antwoord op heb kunnen vinden. Dan maar een topic openen en met ze alle brainstormen :laughing: In het verleden heb ik een Patek Philippe Calatrava gehad en toen wilde ik al weten waar de term vandaan kwam.

Calatrava is een bekende horlogelijn van PP, maar ook Vacheron en andere horlogehuizen maken calatrava horloges. Wat maakt een calatrava horloge nou een calatrava horloge? Volgens mij hebben andere horlogehuizen PP nageaapt, maar correct me if i am wrong!

Patek Philippe gebruikt het Calatrava logo 1 op 1 uit 1558. De Orde van Calatrava, voluit “Militaire Ridderorde van Calatrava” (Spaans:“Orden Militar de Calatrava”) is een Spaanse ridderorde. De Orde werd in 1158 door Sancho III “de welkome” gesticht. De koning schonk de ridders de op de Moren veroverde stad Calatrava.

Ik heb begrepen dat er vier ridderorders werden opgericht, waaronder die van Calatrava.

afbeelding

Deze ridderorde veroverde de stad (of kasteel) Calatrava la Vieja. Calatrava komt van het Arabisch (Qalʿat Rabāḥ) Fortress of Rabah.

Afijn, tot nu het stukje geschiedenis. Nu de vraag: waarom heeft Patek Philippe gekozen voor een Spaans leger orde embleem, terwijl het een Frans/Zwitsers merk is? Ik weet ook niet sinds wanneer Patek Philippe dit logo gebruikt en hoe oud de calatrava lijn is en heb daar niks over kunnen vinden.

Iemand die hier meer info over kan geven? Ben erg benieuwd!

Alvast bedankt :hugs:

9 likes

1887 marks the year that the Calatrava cross became the official symbol of the Geneva manufacture. Years prior, the founder Antoine Patek had engraved the cross with Fleur-de-Lis ornaments on the case of many Patek Philippe pocket watches. As a devout catholic, the symbol represented a spiritual meaning for the watchmaker, as the cross is the emblem of the Order of Calatrava. The Order of Calatrava was a military order that originated in the 12th century and had received papal approval after a Spanish castle was saved from an Arabic invasion thanks to its knights. Today, the symbol decorates the winding crowns, case bottoms and closures of Patek Philippe watches.

10 likes

Dankjewel! Helaas kan ik maar 1 like geven :hugs: Eindelijk een inhoudelijk stukje tekst over de relatie tussen het Calatrava logo en Patek Philippe.

Dus medeoprichter Antoni Patek (14 June 1812 – 1 March 1877) zette het cross with Fleur-de-Lis symbol al op zijn zakhorloges. Dit logo heb ik inderdaad vaker gezien op Patek Philippe zakhorloges.

En in 1887 (na zijn dood) werd dit het calatrava symbool van PP of van Geneve manufacture? Ik denk van Patek Philippe, maar erg intressant.

3 likes

Aha, hier een uitgebreid verhaal. Dit verklaard een hoop over het gebruik van het Calatrava logo. Vraagstuk is opgelost! Interessant, nooit geweten dat Patek Philippe zo verbonden is aan de katholieke kerk.

Mooi verhaal en eigenlijk wel logisch, de hele heute horologerie is wel een beetje omgeven met een sprookjes achtige mystiek net zoals het geloof. Met beide wordt je een beetje gefopt maar als het je een goed gevoel geeft, so what :wink:

2 likes

Haha, had mij net gebogen over het Vacheron logo. Toevallig ook in dezelfde het logo bepaald. Blijf mij verbazen over de overeenkomsten tussen Patek Philippe en Vacheron Constantin.

1 like

VC heeft toch het Maltezer kruis? Dat is een andere (maar ook katholieke) orde toch?

2 likes

Ja klopt. Heeft iets te maken met de eerste kruistochten.

Ook leuk onderwerp om met ze te bespreken. :wink:

2 likes

Gaaf :sunglasses:

.

.

2 likes

Patek is de enige die het model met de naam Calatrava maken. Anderen maken ook dresshorloges die je daar ook op lijken qua stijl, maar het zijn geen Calatrava’s.

Beetje zoals veel merken duikhorloges maken, maar één de Submariner.

Jaja Tudor maakte hem ook met die naam op de plaat, maar je snapt wat ik bedoel.

2 likes

Maar de Maltezer orde zijn de Hospitaalridders van de Kruistochten. Die zagen er zo uit:

image

Waar ook meteen het logo van VC te herkennen is! :grinning:

2 likes

Calatrava werd in Spanje tegen de morren (berbers) ingezet. Vecheron is van de kruistochten :laughing:.

1 like