Relume wijzerplaat

Ik zit met een horloge dat enorm verpest is door een vreselijke relume. Dus ik vroeg me af waar ik daar voor terecht zou kunnen?

Zo ziet het er nu uit. Er zit heel veel lume op plekken waar het niet hoort. :confounded: :confounded:

Zo hoort het er uit te zien

Neeeee!!! Wie heeft dat gedaan?!

Prullenbak Daniel :grin:

1 like

Weet ik niet, de vorige eigenaar in ieder geval. :grinning:

1 like

Haha, dit klokje was echt een kat in de zak helaas. Maar ze kunnen heel mooi zijn, dus wil eerst maar even kijken of het weer kan worden opgeknapt. De prullenbak in kan altijd nog.

5 likes

Jammer man! Hopen dat je deze in een mooie staat krijgt, echt een mooi horloge :+1:t2:

1 like

Prullenbak ??! Zonde!!
Mag je hem wel naar mij sturen! Haha

Wel echt jammer van die relume!

Misschien dat iemand hier nog een truukje kent om die lume weer te verwijderen.

1 like

In een oud topic zie ik dat @vouwfietser en @Carpe_tempus ervaring hebben met lume aanbrengen en dat je met water teveel lume kan weghalen.

2 likes

Hey dat was die mooie😐…Zonde man, hopen op een goede afloop☺ …Volgens mij kan @MartijnV dat ook, ik weet wel dat hij i.i.g een geigerteller heeft…

1 like

In moderne lume worden geen radioactieve stoffen meer verwerkt, dat mag niet meer. :wink:

1 like

Zat in deze al moderne lume dan? Is toch ook vintage of net niet oud genoeg…in deze ook al moderne lume? Het verhaal weet ik wel maar eigenlijk niet het jaartal wanneer het niet meer mocht…

Deze is uit 1969 maar hij is van nieuwe lume verzien. Volgens mij was het ergens midden jaren 90 dat het verboden werd.

1 like

Oh ja…maar dan zou ik me afvragen of er ook nog oude restant lume op zit…oh dacht eerder :neutral_face:, dan heb ik ook nog wat radioactief spul in huis​:grin:

Radium, dat is nog wel erg radioactief maar tritium en promethium dat seiko veel gebruikte hebben een veel lagere halfwaarde tijd waardoor het meeste intussen al wel vergaan is.

1 like

Oh gelukkig☺…anders ga ik nog licht geven😂

1 like

En toch zou ik het niet gokken…
Risico ten opzichte van de waarde, dan is bij mij snel de keus gemaakt.

1 like

@HanDavinci en ik kennen nog wel iemand die goed kan zandstralen

1 like

Ik zou @Inca even vragen. Die heeft laatst wat lumewerk op een van mijn Seiko’s gedaan. Die weet mogelik wel hoe je die troep weer wegkrijgt.

1 like

Oh ja? :thinking:

Wat was ie mooi geworden