Ik wil een paar wijzers relumen. Ik heb dat vaker gedaan met goed resultaat. Nu is echter mijn blanke lak die bij een Bergeon set zit uitgehard en dus niet meer bruikbaar.
Ik heb ook een relume set van Ali, maar de blanke lak die daar bij zit is niet bruikbaar omdat die ontzettend dik is.
Welke blanke lak kan ik gebruiken ?
Heeft er iemand een tip. Lichtgevende poeders heb ik wel. Het gaat mij om de blanke lak. Om nou een nieuwe dure Bergeon set te kopen alleen om de kleine hoeveelheid blanke lak die er bij zit vind ik ook nogal wat.
Ik gebruik transparante nagellak die je desgewenst kunt verdunnen met thinner voor nagellak. Allemaal te krijgen bij de drogist en het resultaat is hetzelfde
Net als de opmerking hierboven, ook ik gebruik blanke nagellak, ik pik het van mijn vriendin Fleur die sommigen hier wel kennen, ze gebruikt OPI, schijnt goed spul te zijn
Ik gebruik altijd uva lijm, zo heb je alle tijd om het netjes op te brengen, vervolgens bkauw lampje er overheen.
Nog wel ff uit laten harden, zodat het ook niet meer kleeft.
Ik heb zojuist een paar wijzers gedaan met Bison glaslijm die uithardt met UV licht. Dat is een blanke lijm. Dat ging dus echt heel goed en precies de goede dikte dus goed verwerkbaar.
Bedankt voor de tip.
Exact dit. Setje UV lijm van Amazon die ik ook voor glaasjes gebruik.
Voordeel ten opzichte van blanke lak is dat de viscositeit erg prettig is en het niet droogt totdat je tevreden bent.
Er is wel een groot nadeel. Verwijderen is een stuk lastiger. De Lume word knoer hard en het lost niet zo makkelijk op denk ik.
Enfin. Ik ga niet meer terug naar blanke lak oid. Die UV lijm is echt een uitkomst . Ook erg goed om lume te “fixeren”. Als oude lume korrelig is en je wilt hem redden van verder verval, kun je de achterkant van de wijzers een laagje UV lijm geven en deze uitharden.
Werkt top
Waar ik benieuwd naar ben is in hoeverre het oppervlak van de op de lume aangebrachte UV lijm na curing met een UV lamp daadwerkelijk keihard en droog is. Voor mijn werk gebruik ik zowel industriële UV curing resins maar ook resins die met blauw licht gepolymeriseerd worden. Het probleem is de zogenaamde zuurstofinhibitielaag, door de aanwezigheid van zuurstof cured het oppervlak niet helemaal uit en is plakkerig. De oplossing is wassen met IPA en verhitten tot 60 graden. Of polijsten, maar dat gaat nou net niet met wijzertjes.
Als het goed blijft zitten is het voor mij voldoende.
De oude(re) lume blijft na jaren niet meer echt goed zitten, dat zien we vaak bij vintage horloges.
Als het er nog wel in zit dan laat ik het natuurlijk zitten, maar soms kun je eigenlijk niet anders dan relumen. Stukken lume die er uit zijn vind ik niet mooi en bovendien komen die stukken overal tussen.