Na wat voorbereiding en héél lang wachten op tools en onderdelen, heb ik deze week mijn eeste stappen gezet in het modden van de oude bekende: een Seiko SKX.
Ik ben begonnen met een vrij basic/klassieke upgrade voor het eerste horloge.
SKX171 als basis, voor de mooie wijzerplaat, zwarte day/date
Coin bezel met nét iets grotere tanden (van dr. Seikostain a.k.a. one.second.closer)
Milsub insert van Dagaz (want ik hou van streepjes)
Wijzers zijn de originele. Eerst getwijfeld om er Sumo-hands in te steken maar ik vind deze arrows eigenlijk wel best. Dat houdt nog wat over van het oorspronkelijke karakter.
Hond niet inbegrepen. Hij is nog minder onder de indruk van horloges dan mijn vriendin
Is dat alles?
Deze gaat een tijdje aan de pols hangen om te zien of het een blijver is.
Stap 2 wordt dan het vervangen van de movement door een NH36 om hacking te bekomen + een saffier in steken.
En de volgende?
Ik heb de smaak van het modden nu wel wat te pakken gekregen, dus er ligt al een 2de horloge klaar om te upgraden. Die krijgt meer ingrijpende veranderingen en een ruwer of ‘industrieel’ karakter.
Afgelopen week veel geoefend op het demonteren en assembleren van 2 Seiko’s.
De meeste onderdelen heb ik ondertussen verzameld (horloge, bezel, insert en (sumo-)wijzers), het is nu nog even wachten op de rest.
Dank aan @HanDavinci voor de uitgebreide tips, info, inspiratie en wijzers!
Chemie
Oh ja, ik heb zitten testen met de nodige chemische en mechanische manieren om stainless steel van kleur te veranderen of een ‘patina’ te geven. Helaas zonder succes. Dat spreekt wel voor de kwaliteit van het merk. Tips en tricks hiervoor zijn altijd welkom!
Top man. Misschien kan @Dao je helpen met het staal en anders ikzelf wel. Ik heb geen idee wat het staal aan zou kunnen tasten, maar heb wel toegang tot een modern chemisch lab. Alles binnen handbereik dus
Leuke mod! Denk er ook al langer over na, bezel en insert vervangen is goed te doen toch?
Waar zou je een bezel “sub-stijl” kunnen kopen? (Maar dan moet je meteen double d saffier plaatsen meen ik)
DLW en dagaz zijn me bekend, maar deze hebben ze die niet.
Zonder veel 316L kennis: de kast chemisch van kleur veranderen lijkt me lastig. Thermisch lijkt me dan eerder te doen, maar om dat te controleren is een vak.
Wat me op een idee brengt: Een kast in het diepe blauw van geblauwde wijzers…
Even gezocht maar dat is niet gemakkelijk: http://forums.watchuseek.com/f2/blued-steel-watch-components-2766418.html
Hier een rotor:
Een coating als ceracote is dan toch de gemakkelijkste weg:
Dankjewel! Het is héél gemakkelijk zelf te vervangen. Gewoon even filmpje zoeken om de exacte techniek te zien.
Zo’n schuin-oplopende bezel-insert en bijhorende bezel vind je zeker bij Yobokies (zijn mailadres) en misschien ook bij LCBI (not sure).
Dan heb je idd een hogere saffier nodig, maar het hoeft geen double dome te zijn. @HanDavinci wist bij zijn mods te vertellen dat er ook hoge, platte te vinden zijn bij Crystal Times.
Wow… maar hoe kwamen ze dan bij jou uit? Ik neem aan dat je over https besteld. Heeft de leverancier een meldplicht bij bepaalde grondstoffen of zo?
Sleepwet anyone…
Leuk idee! Helaas zelf geen idee over staal, ik ben tot nu toe vooral los gegaan op messing maar ik kan het alleen maar aanmoedigen. Vooral omdat ik benieuwd ben naar de mogelijkheden en het resultaat!