Remontow horloge

ik heb van m´n opa een oud zakhorloge, het heeft jarenlang stilgestaan.( de wijzers werden los erin bewaard)
nu wil ik als leek dit horloge werkend maken. nu had ik altijd begrepen dat de wijzers erzo opgelegd konden worden maar met het openmakem ben ik al gelijk niet goed gegaan, ik kreeg de vvorkant eerst niet open en ben via de achterkant gaan prutsen zodoende is de spanningsveer ontspannen (probleem1). ook krijg ik de opwindas er niet meer in en de wijzers vallen gewoon van het asje als ik het glaasje erop zet en het horloge omkeer.

dus: hoe krijg ik het opwind asje erin

hoe zet ik wijzers vast

de spanningsveer weer goed

zoals jullie kunnen lezen weet ik totaal niet waarmee ik bezig ben terwijl het bij aanvang zo simpel leek (wijzers erop en karre maar) ik ben me als een razende over dit onderwerp aan het informeren maar soms kan een kleinem aanwijzing je stappen vooruit helpen. alle hulp is welkom, ik wil dit graag zelf doen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VGYEYC4Y.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MW6GIFTV.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EIJD3IQ7.jpg

Je kan je ook even netjes voorstellen…

De meeste zelfsleutelaars kunnen aan elk horloge sleutelen na deze handleiding te hebben gelezen.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932,phorum_session_v5=60a07481ecab7c150db6ca5a945f95ff
Succes(tu)

Je hebt helemaal gelijk Geuzzz, maar ik ben niet eerder op een forum actief geweest zodoende niet gewoon met de beleefdheidsregels en ik ben net aan het horloge gaan sleutelen, en ik moet zeggen dat ik blij was mensen te vinden die ook met zulke dingen bezig zijn en in mijn enthousiasme hierover heb ik gelijk maar wat neer geknald.
Maar bij deze:
Ik ben 42 jaar,woon op Flakkee, ben ongehuwd en heb een hond.
Ik heb geen technische achtergrond maar dicht mezelf wel enig technisch inzicht toe (heb niet twee compleet linkerhanden)

Ik had dat ondertussen ook ontdekt in de schat aan informatie die er hier te vinden is. Dat is zeker een verhelderend stuk, daar ben ik wel effe zoet mee.

Bedankt.

Hallo Titak,
Waarschijnlijk bedoel je een remontoir zakhorloge. Zo tezien op de eerste foto heb een schroefje verwijderd wat de opwindstift vasthoud. Die schroef moet alleen wat los gedraaid worden en niet er uit. Nu moet je waarschijnlijk de wijzerplaat demonteren om dat schroefje er weer in te krijgen. De wijzerplaat zit vast met twee schroefjes waar een “hapje” uit is,die houden twee koperen pennen vast zie vastzitten aan de wijzerplaat. Wel voorzichtig te werk gaan, niet gaan wrikken om de wijzerplaat eraf te krijgen! Als de wijzerplaat eraf komt dan komen er waarschijnlijk ook twee raderen mee van het opwindmechanisme. Als je die goed bekijkt dan kan je wel zien hoe die gezeten hebben. Raderen terug zetten opwindstift erin en schroefje (wat er al inzit) aandraaien. Er moet wel een stalen pennetje (hebel) in een gleufje van een rad zitten.Sucses.
Groeten Martin Meijer

Hardstikke bedankt zeg,

ik heb de wijzerplaat eraf en het uurwiel (als ik het goed benoem) kwam mee en het minuutpijpje bleef zitten, ik kan nu ook zien dat het transmissiewiel/ etc scheef zit en dan is denk ik de veer ook niet langzaam ontspannen zoals ik in een beschrijving van Morse hier op de site lees ( ik had eerst even beter moeten rondkijken hier voordat ik begon maar ja)

ik wil het plaatje (bascule?) met daaronder een veertje los schroeven om dit recht te zetten om daarna
aan de andere kant verder te gaan met de balans.

Over remontoir is ook wat meer informatie te vinden als over remontov of remontow waarvan ik dacht dat dat, het merk was

vr.gr tiktak

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DEU4DFXX.jpg

Als dat maar goed gaat,zou zonde zijn als die in het '‘ik probeer het later nog es’'doosie terecht komt.

Het valt tot nu mee, ik neem de tijd voor ik nu wat los schroef.
Ik dacht dat er iets mis was met de balansveer maar ik weet nu dat het knikje aan het eind juist hoort.

ik kon de balansveer er niet uithalen zoals ik in de fotoserie van Morse zag, omdat het asje vast zit, dat kan je via de andere kant loshalen. Dmv een klein schroefje haalje dan een rondje uit de bodemplaat waar het asje insteekt los.
Omdat daar het tandwieltje van de sekondenwijzer tussen zit gaat dat niet dus heb ik het palrad verwijderd, (het kroonwiel laten zitten, kreeg ik niet los) en toen de veerbrug verwijdert, waarna ik de veerton er uit kon halen

De middenbrug heb ik nog niet los kunnen halen omdat ik de minuutpijp er nog niet af heb gekregen. Daar stagneert het nu even want die lijkt toch behoorlijk vast te zitten.

vr.gr. tiktak