Remova Ancre 17 rubis incabloc 'swiss made' HELP

KEen verhuizing brengt wat met zich mee. In een lade met het een en ander dook deze op. Geen idee hoe ik er ooit aangekomen ben…

Maar…
Weinig te vinden op internet over deze Remova. Wat mij betreft mag ie weg hier op het forum maar ik heb geen idee van de waarde. Nou maakt dat ook niet eens zoveel uit.

Iemand hier die mij meer kan vertellen over deze handopwinder. Met seconde wijzer en datum aanduiding. Glas is plexiglas volgens mij. Uurwerk ziet er op het oog goed uit.

De foto’s:

1 like

Uhm?

Ik herken net de contouren van een horlogeglaasje en kast maar daar houdt het wel op.

Sorry, de foto’s hadden nog niet zoveel zin. Poging 2:)

Die zijn beter ja :smile:

Remova was 1 van de honderden zwitserse/Duitse merken die veel ‘‘generieke’’ horlogekasten maakten en hun uurwerken inkochten bij uurwerkmakers als ST/ FHF ,A.Schild e.a.

Het zijn op zich helemaal geen slecht gemaakte horloges en meestal voorzien van een prima uurwerkje,maar voor de echte verzamelaars niet echt interessant.

Meestal liggen de prijzen van dit soort horloges tussen de 30 en 60 euro .

Heb er ook 1 een H2O met ETA uurwerk,loopt echt bijzonder nauwkeurig.
Is eigenlijk een oud plakmerk,werden geïmporteerd door een juwelier in Maastricht

edit;
Nader speurwerk levert op;Juwelier Heygele te Maastricht ook eigenaar van de stella horlogeglazenfabriek,importeerde ze

2 likes

lijkt wel giga op een oude prisma. Ook het uurwerk ook van de horloge van de openingspost. Lijkt het zelfde qua uurwerk.

@Abel , daar sla je de spijker op z’n kop. Want uit die zelfde lade kwam ook een , houd je vast, Prisma:)

Uploaden…

Met een Jeanbrun werkje.

1 like

Uurwerk lijkt echter totaal niet op die uit de OP

jeanbrun is een oud Frans uurwerkje die zijn vaak wat grover.
Kijk maar eens naar F.E (France Ebauche) of Lorsa.

Grover in welke zin? Qua formaat? De prisma is een stuk kleiner in diameter dan de Remova…

Ik kan overigens een hoop leren hier merk ik wel😬

Vooral afwerking van zowel oppervlakte als randen van de kloven.
Die zijn bij veel ‘‘simpele’’ franse uurwerkjes zoals de Lorsa vaak minder strak en meer oneffen .

Vergelijk Eta vs Lorsa eens

Lorsa.

Eta 2801

Wel een mooi horloge. Ik heb ook een paar Remova horloges, maar ik heb echt geen idee wat voor uurwerk er in zit.
Als je bij DAF je 25 jarig jubileum vierde dan kreeg je vroeger een Remova, heb ik van een oud DAF medewerker gehoord.

1 like

Die van mij komt ook van DAF,uitgereikt in 1965

1 like