Repainted dial. Ja of nee?

Ik heb een zeer mooi vintage horloge gevonden die ik erg mooi vind. Maar… de dial is opnieuw geschilderd. Wel mooi, dat voorop gestesteld. Maar niet in de originele vorm maar een aangepaste versie.

Nu heb ik al een Omega Seamaster waar een Snoopy op is geplakt/geschilderd tijdens de repaint sessie. Dat hoort niet op dit horloge. Deze heb ik een tijd terug gekocht. Ondanks de “nep Snoopy” wel blij met het horloge.

En nu kan ik dus een ander horloge kopen welke opnieuw is geschilderd, maar de hele wijzerplaat is anders dan het origineel.
Wel mooi, niet origineel. Kan ik daaraan wennen? Jazeker, dat kan ik.

Dit topic zal dan ook niet bepalen of ik het horloge zal kopen of niet. Daarom ook geen foto van het betreffende horloge. Ben gewoon benieuwd naar jullie meningen aangaande repainted dials.

Soms is het noodzakelijk zeker als het hele oude horloges zijn waar geen nieuwe wijzerplaat meer voor te krijgen is maar dan het liefst wel professioneel gedaan en zo dicht bij het origineel als mogelijk en niet compleet anders of een aparte print erop dat doet naar mijn inziens afbreuk aan het horloge

3 likes

Voor mij persoonlijk is het altijd een no go, maar als je er zelf vrede mee kunt hebben, go for it. :+1:

1 like

oeh, lastige vraag.

hangt van het horloge af voor mij. Een stuk van vóór 1935, waarbij de prijs is aangepast aan de staat… misschien wel

Een iconosch stuk van een topmerk van ná de jaren dertig, voor mij niet. ik ga mij eraan storen en een verkoop is veel lastiger.

succes!

1 like

Garbage. Good for parts.

Nooit noodzakelijk. Kan je beter een andere kopen ipv redialen. In geval erfstuk maybe, maar dan heb ik t zelf nog steeds liever origineel.

1 like

Als een nieuwe of andere wijzerplaat niet mogelijk is uiteraard anders ga je de wijzerplaat natuurlijk niet opnieuw laten opmaken of je bedoelt een compleet ander horloge kopen? Meeste mensen zijn dan gehecht aan hun horloge en gaan geen ander horloge kopen als het nog hersteld kan worden.

1 like

Je kan dat nooit echt herstellen. Het is niet meer origineel en daarmee wat mij betreft schroot.

Enige optie -voor mij- is een andere wijzerplaat.

1 like

Het horloge is inmiddels verkocht dus kan de foto nu wel showen :grinning_face_with_smiling_eyes:. Een 60’s Omega Geneve met een aparte dial.

Vond deze dus wel heel erg gaaf.

2 likes

Dit soort dingen resulteren vroeg of laat altijd in misleiding en dus ook oplichting. Een no go dus.

3 likes

En dat is vaak geen optie, en er zijn wel bedrijven die dit wel goed kunnen of door het merk zelf laten doen in sommige gevallen
Tuurlijk is het dan niet 100% origineel zoals het uit de fabriek kwam maar zo goed als mogelijk, de gemiddelde horloge bezitter is dan allang blij als het oude zeldzame horloge nog hersteld kan worden.

1 like

Dat is altijd een optie. Gewoon een ander horloge kopen met de juiste plaat. Heb het meerdere keren gedaan.

En daarmee is t een parts horloge geworden.

Die, indien NOS, niet te onderscheiden zal zijn van de échte origineel meegeleverde die (professioneel) herschilderd is. Of je moet er een oude met andermans patina en herinneringen in zetten. :slightly_smiling_face:

Hangt af van de sentimentele waarde I guess. Ik ga ook altijd voor de originele met patina gaan, zelfs als het zware patina grenzend aan schade is. Maar ergens moet je de lijn trekken waar het niet meer draagbaar is as-is. En ik zou mijn linkernier geven om het klote Roma plakhorloge van mijn grootvader terug te hebben, patina en schade en al.

heeeeeey…

Daar is ie weer. Welkom terug.

2 likes

Tuurlijk. Nos is ook weer niet nodig voor mij.

Maar repainted dials zie je ALTIJD.

Dit ook.

Klopt, vrees ik. Hello Catawiki.

Of zouden er al artiesten zijn die dials kunnen artificieel verouderen, en ons allemaal in de luren leggen? Voor lume kan het alvast. :face_with_hand_over_mouth:

Ik zou repainting durven overwegen voor een eigen horloge met sterke emotionele connectie dat nooit verkocht wordt, maar daar stopt het ook.

Ik denk dat we het over ander type horloges hebben die je niet zo even op de kop tikt voor een goede wijzerplaat.
Als ik een bijzonder vintage met slechte wijzerplaat opstuur naar Patek voor volledige service en wijzerplaat opmaken dan zal dat voor velen geen verschil maken.
Je kunt de gemiddelde horloge bezitter niet vergelijken met wat puristen hier op HF
Als iemand gehecht is aan een horloge en de wijzerplaat in hele slechte staat is dan willen de meeste dat gewoon goed hersteld hebben, en ik denk dat je hier iets teveel slecht opgemaakte wijzerplaten voorbij hebt zien komen

Bij voorkeur natuurlijk niet repainted, maar zoals enkelen hier terecht aangeven ligt dat aan de omstandigheden: erfstuk bijvoorbeeld, of wanneer alle andere (en betere) opties niet mogelijk zijn. Maar afweging blijft uiteraard persoonlijk. Op Catawiki zie je er genoeg voorbij komen

Ik weet niet. Omega en universal met name.

Ook betere redials blijven redials.

Inderdaad op Catawiki zie je alle slechte voorbeelden voorbij komen, maar dat is puur voor de handel zo goedkoop mogelijk wijzerplaat opmaken vaak om klanten te misleiden

1 like