Reparateur voor Seiko 0432-5001 gezocht

In juni 1997 kreeg ik van mijn vader een Seiko LCD (met alleen datum plus verlichting). Geweldig horloge dat ik weer graag in orde zou hebben. Mijn horlogemaker (doet eigelijk alleen mechanische horloges) heeft 'm doorgemeten en kon 'm niet repareren.

Uit een erfenis heb ik ook nog een Seiko A031-5019, die wèl in orde is.

Meestal is reparatie niet meer mogelijk, simpelweg omdat ev te vervangen onderdelen niet meer beschikbaar zijn. Wat overblijft is een lelijk maar nog werkend geval op de kop zien te tikken. Het uurwerk is simpel over te zetten.

Ik neem aan dat deze klok een emotionele waarde heeft, dus hij is het waard neem ik aan.
Is die van jou in een nette staat zo als deze?

Mvrgr, Erik

Ik vreesde al dat ik dit antwoord kon krijgen. De mijne ziet niet meer zo schitterend uit als die op de foto waarnaar ik gelinkt werd, wat na dik 10 jaar dag en nacht dragen ook niet verwonderlijk is.

Er zijn wat krasjes die ik voor lief kan nemen. Hoofdzaak is dat ik er èn herinneringen aan heb, dit het meest secuur van alle horloges liep, erg goed afleesbare display (ook onder de lakens) èn het was écht shockbestendig.

Ik had iets gehoord dat in de buurt van Aken iemand zou zitten die LCD’s aankon èn heel wat onderdelen zou hebben.
Bedankt voor de reactie

Het wordt zoeken.

Wellicht dat andere jou kunnen helpen.

Vraag eens na bij deze sites, deze verkopen namelijk ook onderdelen.

http://www.vintagelcd.com/

http://raredigitalwatches.com/

Succes!

Mvrgr, Erik

Ik heb nét een 0432-4020 weer aan de gang gekregen. Was vooral roest bij het knoppenmechaniek. De lcd en de chip is één geheel, dus als de contacten van de lcd met de chip niet meer goed zijn wordt het moeilijk.

Wat is het defect bij die van jou? Mijn ervaring tot op heden is dat het vaak een kwestie van goed schoonmaken is. Batterijlekkage is meestal wél desastreus.

Mijn Seiko 0432-5001 is inmiddels via juwelier Vaessen te Heerlen naar Seiko Nederland gegaan, waar het complete binnenwerk voor een zeer redelijke prijs kon worden vervangen. :wink:

In mijn oproep had ik overigens een verkeerd jaartal vermeld: ik kreeg het horloge medio 1977 voor het atheneum-diploma en sinds de reparatie weet ik dat het gebouwd was in 1976 als tweede versie van het eerste LCD horloge, dat toen een goudkleurig LCD had en géén datum kon vertonen.

Ik ben wel verbaasd dat Seiko Nederland het 0432 uurwerk voor je kon vervangen…
Ik kan me bijna niet voorstellen dat men nog NOS quartz uurwerken uit de 70’s heeft liggen, maar blijkbaar had men er nog eentje,super hoor! (ik ga eens bellen met Seiko Nederland)
Sleutel vaak aan deze en qua opzet soortgelijke uurwerken (o.a. 0439). Erg gevoelig en delicaat, met name qua verbinding tussen middendeel en LCD panel.
Mocht je in de toekomst onderdelen zoeken, ik heb er inmiddels een lade vol van liggen
Veel draagplezier!

Beste Ernst:

Ik heb éérst met Seiko NL gebeld en omdat ik daar te horen kreeg dat men nog wel wat had liggen van mijn 0432-5001 (behalve glas, armband en kast) was mijn hoop groot dat men het dierbare klokje weer netjes in orde zouden kunnen krijgen.

Seiko zal géén onderdelen leveren aan horlogemakers die niet tevens Seiko-dealer zijn. Dat antwoord had ik jaren geleden al gekregen van 2 bevriende horlogemakers en kreeg ik onlangs nog eens zeer nadrukkelijk duidelijk gemaakt: ik móest persé naar een juwelier/dealer die het horloge zou opsturen.

Dát is ook gebeurd en na ongeveer 3 weken kwam het in perfect werkende conditie terug mét de vervangen onderdelen. Helaas ben ik het zakje verloren. Bij die onderdelen zaten het LCD-venster dat onder het glas zit, een of andere zwarte ring, iets dat op een printplaatje leek en 3 kleine ledjes.

Ik heb nog een A031A in nieuwstaat èn met originele doos, die eveneens naar mijn juwelier zijn gegaan om er een nieuwe batterij in te zetten.

Verder de Seiko LCD A159 uit 1979 (met stopwatch en alarm) van mijn broer met gebarsten glas en aan restauratie toe zijnd armband en kast. Het polijstwerk en opnieuw ‘structuur-borstelen’ kan ik heel goed zelf. Nu is het afwachten wat Seiko nog heeft liggen aan eventueel noodzakelijke onderdelen. Waarschijnlijk zal het binnenwerk van dat klokje nog in orde zijn en dan is het de vraag of ze een nieuw glas plus het merkplaatje erboven kunnen leveren. We wachten met spanning af.

Als je van de A159 nog glas en merkplaatje (met rooster voor alarm) in goede conditie hebt liggen, hoor ik dat graag.

Hoi,
Ik heb van de A159 geen glas of alarm roster, helaas
De A031 is een leuk horloge, Een van de allereersten met een alarm functie
Ook erg leuk dat Seiko Nederland nog in staat is mensen te helpen met LCD’s uit de 70’s
Veel draagplezier, ze verdienen het!