Reparatie aan Sekonda, kal. 3017 voltooid(tu)

Wellicht herinneren een aantal van jullie het verhaal achter deze Sekonda nog.

Nadat ik dit horloge won op Ebay liet ik hem uit mijn handen vallen. Met een smak kwam hij op het laminaat terecht met als gevolg dat de balansas gebroken was. :frowning:

Ik moest dus opzoek naar een balansas voor een 3017 kaliber.

Omdat het tirettegedeelte ook behoorlijk vuil was besloot ik dat schoon te maken. De hele chronograaf demonteren daar begin ik natuurlijk niet aan met mijn ‘steeksleutel 20’ ervaring. :smiley:

Hier en daar weer wat vet en de handel kon weer in elkaar.

Na een lange speurtocht in binnen- en buitenland kwam er een goed bericht van Arjay dat hij een komplete balans, met kloof, had. Na zware onderhandelingen kwam de balans in mijn bezit.:D:D Nogmaals bedankt voor je sympathieke hulp, Arjay.(tu)

Op de foto is het niet te zien, maar de astip aan de kloofzijde was gebroken.

Links de balans van Arjay.

Met goede moed begon ik aan deze klus, maar na een uurtje zweten en ondeskundig gepruts brak het stompje van de spiraal(weet de naam er niet van) af en was ik weer terug bij af.

Spontaan bood Paul K zijn hulp aan (tu) en hebben we besloten om de patiënt daar maar verder te behandelen.:slight_smile:
Na een kort verblijf in de werkplaats van Paul liep de 3017 weer als een zonnetje! Ik was natuurlijk super blij met deze mededeling. X( Ook heeft Paul het tirettesysteem weer in orde gebracht want ik had een ietwat verkeerde volgorde gebruikt bij het remonteren. Ik had de wijzerplaat al op het uurwerk gemonteerd en daarna pas in de kast gezet. Beter is het om eerst het uurwerk in de kast te monteren en daarna de wijzerplaat er pas op te zetten. De bascule was tijdens het remonteren waarschijnlijk scheef gaan zitten waardoor de opwindas niet goed meer werkte. (deze laatste tips zijn van Paul en geen wijsheden van mij :slight_smile: )

De balans weer in zijn originele kloof (sn.: 44971) en weer vrolijk tikkend.

Een beetje poetsen en polijsten, een nieuw glaasje en een nieuw bandje maken het dan helemaal af.

Arjay en Paul, hartstikke bedankt voor jullie hulp. (tu)(tu)

Groet, Mark

Mooi hoor! en ik vind het ook een geweldig uurwerk wat erin zit!

Knap werk en mooie klok, super (tu)

Ik ben helemaal weg van de wijzers!

En het uurwerk natuurlijk (ook al ben ik meer van de automaten;))

Leuk klusje geweest Mark en ziet er weer goed uit

Waar bestaat het komende winterproject uit?

Goed werk geleverd, iets waar je trots op kan zijn hoor!!!

Leuk verhaal, mooie foto’s en een prachtig ding!

Na al die belevenissen is het dubbel genieten van die prachtklok.

Gerard

resultaat is prima (tu)

Mooi verhaal, al met al een spannende beleving. Goed te horen dat het toch nog goed is gekomen. Top!

Van harte en veel plezier ermee, maar dat zit wel goed denk ik. :wink:

Prachtig en mooi gedaan! Ik kan niet wachten tot ik die van mij in huis heb ondanks dat ik al 3 1/2 maand wacht :smiley:

Ik blijf het aparte dingen vinden deze 3017 calibers, veel draagplezier Mark.

Arjay

Dat bandje staat 'm goed!
Veel plezier ermee, ennuh…niet meer laten vallen hè :wink:

Groet,

Wat een mooi horloge is dat toch! Ik twijfel nog altijd of ik nou een nieuwe strela moet kopen of dat ik moet zoeken naar zo’n sekonda, of bv een oude strela…

Anyway: gefeliciteerd!

Na deze spannende ontknoping ben ik denk ik toe aan een Russiche winterslaap.:smiley:

Nee, hoor. Er ligt ook nog een Unitas, kaliber 145, op schoongemaakte onderdelen te wachten, dus ik kan voorlopig vooruit.

Groet, Mark

Oei, loopt deze zaak nog steeds? Dat is niet leuk! Ben je nog wel in contact met de verkoper?

Groet, Mark

Allemaal bedankt voor jullie leuke reacties. Ik zal voortaan wat voorzichter met de spullen omgaan.

En jullie begrijpen het natuurlijk wel…ik heb de Sekonda al om, maar het wil maar geen woensdag worden.

Tot woensdag.:slight_smile:
Mark

Prachtig werk weer!

Hoe heeft Paul de spiraal weer goed gekregen (hoe flikt ie em dat toch allemaal) vraag ik me af, ze zien er beide niet jofel uit op de eerste foto’s.

Las ik het goed dat je dat bandje zelf gemaakt hebt Mark ?

Ziet er goed uit overigens !

Er was in ieder geval nog een goede spiraal. Van de andere was het eind stompje afgebroken. De foto’s vertellen niet altijd alles. De foto met de 2 balansen is ook niet helemaal scherp. Ik denk dat ook de Platax pers gebruikt om de as over te zetten. Zie bv.: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,29267,29267#msg-29267

Groet, Mark

Nee hoor, zo vlijtig ben ik niet.:slight_smile: Het bandje is een Time Factors Carbon bandje en heb ik gekocht bij het buur forum. Ik had hem eerst op de onderstaande Vostok zitten en nu dus op zijn landgenoot. Volgens mij zijn deze bandjes nog gewoon te koop bij Timefactors. (Available in 18, 20 & 22mm; all straps taper 2mm from the lugs to the buckle)

Groet, Mark