Reparatie advies gevraagd voor zakhorloge

Zoals jullie misschien al wisten is de opwindas van mijn o zo geliefde buroklokje afgebroken of losgelaten. Is dit makkelijk te herstellen en zou ik aan een nieuwe as kunnen komen of is dit niet nodig. Ik heb hier wat fotos en hoop dat jullie me kunnen adviseren.


Ik denk dat je op ebay eens moet kijken naar een opwindas, w.s. is dit een molnija 3602 of iets dergelijks.

Die is inderdaad afgebroken, wat zonde zeg.
Maar een nieuwe opwind as voor een zakhorloge is vaak niet duur.
En het is absoluut geen onmogelijke klus. Wel zou het lastig kunnen zijn, als je een afwijkend uurwerkje hebt. Maar de meeste juweliers kunnen je zo helpen :slight_smile:
En een opwindstift die afgebroken is is er zo uit.

En als je het zelf wilt doen, kun je gewoon het uurwerk ui t de kast halen, en de wijzers en wijzerplaat.
En als dat er allemaal af is kun je er zo bij. Onthoudt waar welk onderdeel zat, en je kunt hem zo zelf repareren :wink:
Maar let op dat je het veertje niet laat schieten wat tegen het palletje aandrukt.
Nou ja je ziet gelijk welk veertje ik bedoel :slight_smile:

Hallo Dreski,
Egenlijk is het geen probleem om een nieuwe as in te zetten als je het calibernr. weet. Het probleem is om de as (voor een leek) in te korten want ze worden altijd langer geleverd i.v.m. uitwisselen met andere uurwerken.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Het is een Molnija inderdaad. Welk kaliber weet ik niet. Moeten echt de wijzers e.d. eraf? Dat valt me toch nog wel tegen.

Bij de meeste werken is het zo, dat je de kroon uittrekt (alsof je de tijd wil verzetten) en dan de opwindas eruit kan halen door een schroefje los te draaien of een palletje te drukken.
Hiervoor hoeft de wijzerplaat er niet af.
Aangezien bij jou de as gebroken is, kan misschien de as niet eerst uitgetrokken worden. En als je pech hebt zit er nog maar een erg klein stukje as op z’n plaats. Dan kan het zijn dat je wat dieper moet gaan en de wijzers en de plaat eraf moet halen. Maar dat kan je hrologemaker je zo vertellen.
Ende dispereert niet :slight_smile: