Reparatie advies molnija 3602

Bij de kringloop deze Radiomir look a like Uhrkraft gevonden.

Horloge liep wel, maar slecht op tijd.
De oorzaak werd gespot doordat ik foto’s van het uurwerk had gestuurd naar PeterLC met de vraag of er service op dit uurwerk gedaan kon worden.

Hij constateerde met een scherp oog dat de balansveer in de knoop zat, maar had voorlopig helaas geen tijd voor reparatie.
Ongeduldig als ik ben, ben ik zelf aan de slag gegaan.
Nu heb ik zelf de balans uit het uurwerk gehaald maar is bij het “richten” van de veer deze los geraakt van de verstel mogelijkheid.
Dus niet aan de kant van de balans maar aan de andere bevestiging, hoop dat mijn beschrijving duidelijk is.
Is dit nog opnieuw te bevestigen? Of heb ik een andere balans nodig?

Graag jullie advies.

Ik vond zelf deze foto, de veer zit ingklemd, lijkt het.

1 like

Als het om de bevestiging van het einde van de spiraal gaat, dit is de piton waar de spiraal met een taps toelopend stiftje is vastgezet, en de spiraal is daar afgebroken, dan zal de spiraal, na herbevestiging, te kort zijn. Het uurwerk loopt dan te snel. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel er is afgebroken. Wellicht is het met het kompas nog bij te regelen.
Verder is het bijna onmogelijk om een dergelijk klein stiftje terug te plaatsen.

2 likes

Dan bij deze een balans voor een Molnija 3602 gezocht!

Dat is wel wat kort door de bocht.
Ik schreef dat het kleine stiftje moeilijk is terug te plaatsen, maar natuurlijk kan er wel een nieuwe stift gezet worden.

1 like

Uit je uitleg meen ik te begrijpen dat de spiraal uit de pennetjes van de regelsleutel is gekomen ?

Dat zou dan op punt 3 zijn in onderstaande schets… Klopt dat ?

Normaal is dit een “beugeltje” met één vaste pen en één draaibaar houdertje. Je kan dan de spiraal terug bevestigen door houdschroefje even 90° te draaien (openen), spiraal erin zetten en terug dichtdraaien (90°).
Maar bij de nieuwere Molnia werkjes zijn dit gewoon twee vaste pennetjes die de spiraal op z’n plaats houden. Spiraalveer kan dus met de nodige voorzichtigheid gewoon daartussen geplaatst worden. Bovendien lijkt het een soort gebogen spiraalveer (Breguet-type) ?

2 likes

De Molnia 3602 heeft inderdaad een Breguet-type spiraal. Ik dacht in eerste instantie ook dat het om het losschieten tussen de “curb” en “pin” zou gaan. Maar de foto geeft alleen de balans plus spiraal.

1 like

Ben nu onderweg, maar even zo uit mijn hoofd meen ik dat hij bij 2a los is gegaan.

Dan is het inderdaad zoals Inca zegt: klemstiftje opnieuw (laten) plaatsen.

1 like

Zoals ik het kan zien is het geen brequet spiraal, op de foto zie ik een flat spiraal. Een Brequet spiraal is met name zodanig gebogen dat het eind gedeelte met de bevestigingpin over de rest van de spiraal loopt. kijk eens op de volgende link: https://www.breguet.com/en/history/inventions/breguet-balance-spring#.
Dan is het verder zeker mogelijk om een stift te monteren op de spiraal. Een goede horlogemaker moet dat kunnen. Hiervoor heb je wel het goede gereedschap voor nodig. Zelf gebruik ik daarvoor het volgende stukje gereedschap.
Een super fijne pincet, sterke loep en een fijn taps pennetje om de spiraal vast te zetten. Inklemmen en recht richten met de pincet.

1 like

Op het gevaar af dat het vloeken in de kerk is:
Is secondenlijm een optie? Zoveel kracht komt er toch niet op?

Willem, vloeken heeft geen zin, gebruik overigens nooit lijm en als inca gelijk heeft dat de spiraal is gebroken en dat de pin er weer is opgezet, dan is de spiraal inderdaad te kort, en loopt het te snel. De pin kan eventueel op de uiterste stand gemonteerd worden en dan daarna kan je meten of het uurwerk wel of niet te snel loopt. Een nieuwe spiraal zoeken en monteren is mijn advies, om nu gelijk een hele nieuwe balans te zoeken is niet nodig, tenzij die goedkoop is uiteraard. Mogelijk kan een bijpassende spiraal gevonden worden, waarop moet je dan letten, de dikte, de breedte en de lengte van de spiraal, dan kijken of het gewicht hetzelfde is. Dat zijn de elementen voor een nieuwe spiraal.

Ondanks de uitspraak van vinwat.

De foto die Willem van de balans geplaatst heeft is niet van de Molnia. In elk geval niet van de getoonde Molnia. Daarvan was de spiraal vervormd en een knappe jongen die het terugbrengt in de vorm die getoonde spiraalveer heeft. En het is duidelijk dat getoonde spiraal GEEN Breguet-type is.

Niet voor een blijvende situatie.
Ja, dat is te proberen. Oude stiftje er uit, de spiraaluiteinde door het gaatje steken en vastzetten.
Niet met de tuit van de secondenlijm proberen, want dan komt er veel te veel lijm.
Maar met een kleine schroevendraaier wat lijm aanbrengen.

1 like

Klopt Inca, de foto was geleend van een Russische site die balansen verkoopt voor de Molnija.

Onder het motto: kapot is ie toch al, lijkt me lijmen het proberen waard.

Vandaag er eens goed voor gaan zitten:

Kast open, balans er uit , resterend stukje veer verwijderd door het klempennetje los te drukken.

Sjonge jonge wat ís dat allemaal klein…

Veer weer terug geplaatst en gepoogd het originele pennetje weer naast de veer te schuiven.
Na tig pogingen schoot het pennetje weg en was mijn zoekaktie kansloos (volgende keer in een wasteil monteren?)

Dan dus toch maar met sekonden lijm de veer vastzetten.

Balans weer monteren en na wat stellen van het fijnregelmechanisme: hoera hij loopt!!

2 likes