Reparatie advies na waterschade Breitling Avenger(?) ladies

Hoi iedereen, collega van me heeft een Breitling waarvan de kroon keer niet goed dichtzat, volgelopen met (heet) water. Staat van horloge, zie hieronder. Zit in Rotterdam, dus hebben Breitling winkel waar collega langs kan gaan of zijn er alternatieven waar je ook verstandige keuze mee maakt?
Foto’s van staat van het (arme) horloge:

1 like

Ben bang dat je nergens beter naartoe kan, wie anders dan Breitling kan een nieuwe wijzerplaat en wijzers leveren?

2 likes

En ik zie nu pas dat het een Colt is. Koekoek. :melting_face:

@YY77 ja dat is ook nog een ding. Ik weet niet of collega wilt dat het alleen werkt, of dat alles weer als nieuw moet zijn. Ik laat dit nog even hier staan totdat ik wat meer wijsheid heb. Dank voor je input, gewaardeerd en fijn pasen gewenst.

In dit geval kun je het beste via Breitling dealer doen.

1 like

Zo te zien had deze al eerder wat liefde nodig,was ie ook niet volgelopen.
Kan normaal gesproken niet onder de kraan,kroon open of dicht :man_shrugging:

1 like

Want? Is schroefkroon en zou gewoon onder de douche of kraan moeten kunnen als de pakkingen nog enigzins hun vorm hebben.

Zit ook een o-ring om de as.
Al eens gehoord van horloges zonder schroefkroon?hoe zouden die dat toch doen :grin:

Als de pakkingen goed zijn maakt dat niet uit:

1 like

Normaal moet een horloge ook waterdicht zijn als de kroon open is. De geschroefde kroon is meer ter bescherming van de kroon. Fortis bv. heeft geen kroon die geschroefd is en wadi tot 200m.

Ik denk eerder dat de persoon een beetje laks was met waterdichtheid kontrolleren…

Maar mocht ze het horloge weer als nieuw hebben, dan naar Breitling. Als het alleen het weer moet doen, is een normale horlogemaker voldoende

2 likes

Heeft degelijk iets mee te maken!

Bij een waterdicht horloge zitten er rubberen afdichtingen (gaskets) in de kroon en in de tube. Die zorgen ervoor dat er geen water naar binnen kan.

Dus het gaat voornamelijk of de kroon open of dicht is !

De rubber pakking + tube zijn cruciaal om water buiten te houden
Maar het systeem werkt pas echt goed als de kroon correct gesloten (vaak geschroefd) is

Zou dit nooit te immer aanraden om waterdichtheid te testen

Dank voor al jullie reacties en discussie. Als ik het me goed herinner was het verhaal dat de kroon niet goed dichtgedraaid was toen het horloge onder water kwam. :poop: happens en wij bieden een helpende hand aan iemand die graag weer van het horloge wilt genieten middels propere reparatie.
Tussenstand van het advies is: Naar Breitling zelf ermee…

House of pertijs in Breda zou ik hem naartoe brengen. Breitling dealer en goede horlogemaker.

Waterdichtheid bij een geschroefde kroon is afhankelijk van de constructie.

Bij de meeste merken is de test bij dicht geschroefde kroon ( denk aan Breitling, Omega en IWC ) de pakking wordt dan gekneld tegen een conische zitting en dicht optimaal af.

Maar bijvoorbeeld Rolex moet getest worden met los geschroefde kroon.
Zij hebben meerdere afdichtingen en bij aandraaien van de kroon werkt de platte pakking, die achter in de kroon ligt, als extra zekerheid. Overigens heeft Breitling ook deze platte afdichting in een aantal modellen!

Het Breitling horloge van de TS heeft geen water in het horloge dat een paar uur daarvoor is binnengekomen. De plaat en punt van de minuutwijzer zijn al iets aan het verkleuren en om dit weer netjes te krijgen dan zal je toch bij Breitling uitkomen.

Breng het naar Ripassa Vught, officieel reparatie atelier met het grote voordeel van de overbekende Brabantse gemoedelijkheid en hoog gevoel voor meedenken in ruimste zin des woord en Service met hoofdletter S

1 like