Reparatie: de smaak te pakken (update)

Na mijn eerste echte reparatie (Seiko dual display) een tweede poging met een analoog automaatje. Weliswaar een goedkoop chinees uurwerkje maar toch de moeite waard om te repareren (en op te oefenen). Bij dit uurwerkje was de opwindstift met kroon niet meer uit te trekken om het horloge om te schakelen van handopwinding naar gelijkzetten.
Om dit te onderzoeken moest het uurwerkje helaas bijna geheel gedemonteerd worden. Gelukkig zijn de onderdelen allemaal een orde groter dan bij de Seiko.

Hieronder een paar foto’s.

  1. Het automaatje al verwijderd.

  2. Stap voor stap demonteren en ieder onderdeel in een apart boxje

  1. Een van de tandwieltjes bij de opwindstift was verschoven en bewoog niet meer mee met het uittrekken en induwen van de stift. Gelukkig niks kapot.

  2. In omgekeerde volgorde gemonteerd. Bij het monteren van het automaat slingergewicht brak het schroefje. Gelukkig zat het afgebroken draadeindje niet vast en kon ik eenvoudig een nieuwe monteren.

Alles werkt weer perfect. Nu nog een kastje er omheen.
Ik post wel weer een fotootje wanneer hij klaar is.

Groeten,

Coos

22 likes

Leuk bezig Coos!!

Mijn beste,

Ziet er clean uit!!
Goed hoor!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ik vind dat cool zelf repareren van uurwerken.

Valt wel mee … als je aan de goede kant van het uurwerk begint (wijzerplaatkant) is het zo gebeurd en hoef je alleen maar wat onder de tiretteveer te doen.

Netjes hoor. Ik zou willen dat ik het geduld er voor heb.

Dat heb ik eerst geprobeerd maar zag geen korte weg naar de tiretteveer. Ik zag wel een heleboel andere onderdelen (en veertjes) die te maken hebben met dag en maand subdials. Daarom maar weer snel gesloten.

Ik heb alle “tijd” :slight_smile:

1 like

Het Chinese uurwerkje zit nu in een Chinees kastje (zie foto).
Helaas mis ik nog een 12 uur marker of logo en een subdial wijzertje.

Kan iemand mij helpen aan een leuke marker/logo en/of een wijzertje? De marker mag best een beetje groot zijn.

Groeten,

Coos

De case back voor het Chinese kastje is ook gereed. GeĂŻnspireerd door @Arie_Kabaalstra. Ik had eerst gezocht naar een vervanger maar niet gevonden en toen toch maar besloten om er zelf een te draaien. Dat was toch nog veel werk omdat ik geen rond 40mm in RVS316 had, moest ik uitgaan van een stukje vierkant van 10mm dik.

Nu is het echt nog wachten op een hour marker en dan is deze ook weer klaar.

Groeten,

Coos

1 like

Ja… een deksel uit vierkant draaien… da’s nog een hele klus… maar… vraagje…

volgens mij heb je sowieso een verdeelplaat…right?.. je hebt immers 2 netjes verdeelde keepjes ingefreesd voor de Case-Opener… , dan had je dus kunnen beginnen met een kamertje uitdraaien, klauwplaat op de Verdeelplaat, en 't stuk vierkant op de klauwplaat spannen in dat kamertje… dan “schil” je em met de frees zo rond… je zet em op een anderhalve streep overmaat, freesje een stukje laten zakken, rondje draaien, freesje wat dieper… tot je em rond hebt… dan zet je em een halve streep naar binnen, en fietst de hele omtrek in een keer na… dan hoef je em op de draaibank aleen maar "na te poetsen…

Trouwens… als je zo’n deksel kan maken… dan kun je toch ook wel een indexje frezen?.. :slight_smile:

Goeie tip. Tot gister was dit echter mijn verdeeltafeltje. Niet echt geschikt om te gebruiken bij het frezen van RVS.

Sinds gister heb ik deze. Ik moet hem alleen nog geschikt maken voor het kleinere werk. Deze is wat steviger en spelingsvrij.

Een indexje frezen zou geen probleem moeten zijn. Het monteren van die twee kleine pinnetjes om ervoor te zorgen dat hij recht en op zijn plaat zit lijkt me een stuk moeilijker.

1 like

Eindelijk gereed. Wijzertje en een 12 uur marker toegevoegd. Er zit een licht kleurverschil met de andere markers maar het valt niet echt op. Het wijzertje paste helaas niet omdat het gaatje te klein was. Deze heb ik met een speld een beetje moeten oprekken. Niet ideaal maar ik had niks anders. Nu heb ik nog 99 andere wijzertjes over. Als ik nog en keer een goed passend wijzertje vind, dan vervang ik hem misschien nog.

Groeten,

Coos

4 likes