Reparatie Doxa deadbeat

Beste liefhebbers,
Mijn 50’s Doxa deadbeat second is vastgelopen. Het lijkt er op dat hij vol is opgewonden maar dat er iets vastgelopen is in het uurwerk.

Is er iemand die een kundig persoon weet die een deadbeat uurwerk kan repareren. Volgens mij is het geen dagelijkse kost om een dergelijk uurwerk te repareren…

Alvast dank voor de reacties!

Groet,

Jurr

4 likes

Ik neem aan - hetzelfde als een “seconde morte”? :slight_smile:

1 like

Yes!

1 like

Misschien kan je de achterkant openmaken en een foto maken, dan is goed te zien of het dat uurwerk is wat er in zit.

Er zit een Chezard 116 uurwerk in. Het is een opwinder die tikt (en goed tikte tot maand geleden).

Een Chezard 115 zou ook kunnen. Ik heb geen tools om het horloge open te maken. Tips met huis tuin en keuken apparatuur?

Dat uurwerk is een handwinder met wat “extra’s”. Is niet heel ingewikkeld.

Dat extra is een behoorlijk complicatie als het een chezard 16 uurwerk betreft en zeker niet zo simpel.

Ik heb er eentje met Chezard 7400 en die ligt zonder overdrijven al drie jaar bij een uurwerkmaker omdat hij het niet gefixed krijgt. Ik heb zelfs nog een donor uurwerk aangeleverd…

Drama die dingen.

Dat stemt niet hoopvol

1 like

Ja, sorry, het is niet voor niks dat deze uurwerken zeldzaam zijn…

Het volgende uurwerk is een Chezard 116 uurwerk.
En is zeker ingewikkelder dan hiervoor werd opgemerkt.

2 likes

Valt best mee, als je het dead beat gedeelte loshaalt is het technische een heel standaard uurwerkje. Een goede horlogemaker heeft hier geen moeite mee.
Het dead beat gedeelte is niet vaak een probleem, schoonmaken en afstellen alleen
Alleen als “handige Harrie” er mee bezig is geweest kan het wel eens lastiger worden. De pennetjes op het sterrad en de spiraal zijn gevoelig bij een onjuiste behandeling.

1 like

Wat maakt dit uurwerk eigenlijk zo bijzonder? Wat is dat extra’s? :grinning:

Uit “deadbeat” en “seconde morte” zou je kunnen concluderen dat de secondenwijzer (zo goed als) tikt als die van een kwartshorloge. :slight_smile:

1 like