A ‘long shot’ en zelfs geen horloge uurwerk, maar ik probeer het toch.
Weet iemand een reparateur die een uurwerk van een electrische klok kan repareren? Het betreft een NUFA wand- of stationsklok met een mechanisch uurwerk wat door een elektromotortje aangedreven wordt.
Heeft jaren prima gelopen, maar staat nu stil. Of het motortje, maar ik denk eigenlijk de grote weerstand lijkt doorgebrand. Sorry voor de slechte foto’s maar hij hang op een onmogelijke en donkere plaats in een café restaurant boven de deur.
Ik weet niet of je een beetje handig bent met electra/electronica
Je zou de weerstand even kunnen opmeten ik denk dat hij 12 Kilo Ohm moet zijn als je kijkt op de aanduiding op de motor.
Dan zou de kleurcode bruin rood oranje moeten zijn, is niet goed te zien op de foto.
Als de weerstand hoog-Ohmig is geworden zou dat het wel eens kunnen zijn.
Geen idee wat de stroom moet zijn die er loopt maar er valt 135V over de weerstand wat zou betekenen dat er 0,02 Ampere aan stroom loopt. Lijkt me wat veel voor zo’n klein motortje. Op de motor staat dat hij 230V nodig heeft om 250 rpm te draaien. Wilde gok is dat er ergens een te hoog verbruik (of sluiting) is waardoor de stroom te hoog is en er te weinig spanning overblijft om het motortje te laten draaien. Weerstand lijkt mij in orde.
Dat zou dan betekenen dat het motortje niet goed meer is? Ik vind het zo vreemd dat het motortje zo makkelijk ronddraaid. Zonder stroom er op, maar ook als je er stroom op zet, dan voel je wel een heel klein beetje weerstand - alsof het rotortje door kleine magneetjes draait - maar bijna niets…
Kan ik zo niet zeggen omdat ik geen idee heb wat normaal aan stroom is bij zo’n motortje. Voor hetzelfde geld is het normaal. Ik vind het wel typerend dat je onder spanning merkt dat het magnetisch veld er is. Lijkt er op dat het motortje te kort komt. Begin eens met alle verbindingen waar je bij kunt komen opnieuw te maken (kroonsteentje, solderingen etc).
Met een regelbare trafo zou je de motor zonder weerstand kunnen testen maar die moet je maar net hebben uiteraard. Anders wordt het uitbesteden of een moderne vervanger zoeken.