Reparatie en service Longines 370

Absoluut hobbymatig, ik heb gewoon een baan en een gezin dus het is soms wel moeilijk om tijd te vinden…

Bedankt Freddy, heel herkenbaar. Overigens gebruik ik de werkhouder vooral om de veerton vlak te houden, nu je het zegt zou ik ook gewoon een aambeeldje kunnen gebruiken met gaten.

Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik op “hoge snelheid” schreef want mijn Elma staat op de laagste stand, maar inderdaad een logisch verhaal van de draairichting. Ik verwacht dat ik binnenkort nog wel eens een uitgebreide Elma kan kopen met de glazen er al bij want die dingen zijn asociaal duur. Of een vierkante fles in de juiste maat vinden natuurlijk.

Mooi, Longines kunnen redden die iemand anders gewoon aan de kant of in een la zou leggen. Ik weet hoeveel moeite het kost om zo’n verslag te maken. Goed gedaan!

-edit- Verkoop die Longines en koop er een tweedehands schoonmaakmachine met drie goede bokalen van. Pindakaaspot in de glasbak :wink:

Bedankt Melvin, ik moet zeggen dat ik het steeds uitdagender vind om kapotte horloges weer gangbaar te krijgen, ik heb net voor twee tientjes een donor uurwerk kunnen vinden voor deze:

Een gouden Omega dameshorloge uit 1943, deze mist de Tirette, een veertonschroef en misschien nog meer.

Mooi klokje. Wijzerplaat is nog helder voor de leeftijd en heeft nog de originele wijzers.
Als je onderdelen nodig hebt, kan ik misschien iets betekenen.

Leuk verslag!
Alleen EEN DING!!!
Gebruik NOOIT tauchsmierloschung voor het ‘smeren’ van een balans.

Er worden hier drie middelen door elkaar gehaald heb ik het idee, namelijk epilame, tauchsmierloschung en one dip. Enige overeenkomst is dat ze allen zeer vluchtig zijn.

Epilame is een oppervlaktebehandelingsmiddel, wat het spreiden van oliën op oppervlakken tegengaat. Vooral gebruikt bij ankerstenen, incablok/dekstenen, ankerrad en teflon reversors van Rolex.

One dip is een zeer vluchtig ontvettingsmiddel wat wordt gebruikt om de balans en balansveer te ontvetten en reinigen.

Tauchsmierloschung is exact het tegenovergestelde, namelijk een smeermiddel in een vluchtig oplosmiddel. Dit wordt ENKEL gebruikt voor het smeren van wisselraderen en kogellagers van automaatrotors. Ik zie op dit flesje ook wisselraderen staan. Het onderdeel wordt erin gedipt en daarna gedroogd, waarna een dun filmpje overblijft. Dit is uitermate geschikt voor wisselraderen, met veel bewegende delen die overal smering nodig hebben en niet gedemonteerd kunnen worden. Dip hier dus NOOIT een balans in, dan krijgt je een dunne oliefilm op de balans en spiraalveer met als gevolg een klevende spiraal, waardoor het horloge beroerd kan gaan lopen.

Het beste is de balans reinigen ik one dip en daarna smeren zoals je laat zien(incablok demonteren en smeren).

Bij deze mijn bescheiden bijdrage.

1 like

Bedankt voor de tip Koen, ik heb het opgezocht en je hebt inderdaad gelijk. Ik zal maar meteen wat one-dip bestellen. Epilame heb ik al maar dat gebruik ik eigenlijk niet.

En zo komen we met zijn allen weer wat verder… bedankt!

Veel duidelijker gaat het niet worden qua uitleg :open_mouth:

Respect! :+1:

Mooi werk!
Kleine opmerking van mijn kant die nog niet genoemt is. De opwindveer met de hand terugplaatsen is uit den boze. Gebruik hier altijd een winder voor. Het klusje stelt dan niks voor en de veer (en ton) blijven onbeschadigd.

Gr. Men

Mooie klus en mooi in beeld gebracht ook. Bedankt voor het delen :1:

Geweldige klus weer, en zo mooi in beeld gebracht!
Vraagje: soms zie ik foto s met, en soms foto s zonder vinger condooms.
Zijn daar in het gilde van reparateurs nog regels voor? :laughing:

Mooi verslag, en weer een uurwerkje gered :thumbsup:
Ik kan alleen maar de reacties van @Freddy en @koen bevestigen, duidelijke en goede tips.

Goede opmerking, ik heb een verenwinder maar soms pakt de veer in kwestie niet (de eindkrulling past prima om de as maar niet goed rond de as van mijn winder, dus dan val ik toch terug op handmatig.

Ik ken mensen die alles doen met vingercondooms/handschoen en ik ken mensen die geen enkele bescherming gebruiken. Tijdens de demontage gebruik ik meestal niets maar als alle onderdelen zijn schoongemaakt dan trek ik een handschoen aan (bij de Action koop je een doos met 100 stuks voor bijna niks).

Als de veer net wat te groot is voor de winder kan je het eindstukje wat dicht buigen zodat die wel inhaakt, als de veer erin zit moet je het eindstukje weer wat open buigen zodat arbre (ton as) er weer in past

Prachtige reportage en erg goed beschreven en gefotografeerd. Ik blijf dit soort reportages toch zeer fascinerend vinden. Ga zeker zo door en laat zeker nog meer van deze prachtige huisvlijt zien.

1 like

Prachtige en leerzame “docu”!!!
dank je wel!!! :smile:

Het kan ook nog zijn dat je een linksdraaiende gebruikt terwijl je een rechtsdraaiende nodig hebt. In zo’n geval schiet hij er ook overheen.

Mail uit Zwitserland:

Dear Mr Schoots,Thank you for your request.
The original serial number 13’196’381 identifies a yellow gold plated 20 microns wristwatch bearing the reference 7731. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 370. It was invoiced on 2 June 1966 to the company Rikkers, which was at that time our agent for Netherlands.

We hope this information will be of help to you.

Truly yours,Aurélie Tonna
Brand Heritage

Wat is Longines toch fantastisch!

Mail uit Zwitserland, Maar nu van Tissot:

Oordeel zelf.

Met vriendelijke groet,
Inca