Reparatie en service Tissot zakhorloge uit 1912

Dat was al een hele klus! :innocent:
Bewonder uw vakmanschap en geduld, ik had er al lang een moker bij gepakt.

1 like

Mooi vakmanschap en resultaat :+1:t2:

1 like

Allemaal bedankt voor de leuke reacties :blush:. Dit soort projecten laat wel de reden zien waarom veel horlogemakers liever niet aan zakhorloges beginnen. Er kan zo ontzettend veel werk aan zitten terwijl dat moeilijk van tevoren in te schatten is. Een reparatie als deze commercieel doen zou een veelvoud van de waarde van het horloge kosten.

Klopt. Enige wat je dan moet kiezen is de positie waarin je wilt afregelen. Ik draag m’n zakhorloges zelden dus ze liggen vooral vlak op tafel. In dit geval is horizontaal afregelen de meest logische. Draag je ze wel constant of hang je ze in een stolpje dan ligt verticaal afregelen meer voor de hand.

Daar kan ook zat mis mee zijn weet ik uit ervaring :sweat_smile:
Alleen is de onderdelenvoorziening wat minder lastig :grin:

Een FD 150/E. En voor het inspannen heb ik dus de klauw vervangen door een (optionele) ER11 spantang:

Dank je; ik ben ook maar gewoon een hobbyist hoor :blush: Maar af en toe een uitdagend project er tussendoor houd ik wel van.

Ik moet zeggen dat die neiging mij niet helemaal vreemd is. Af en toe moet je de boel gewoon even aan de kant schuiven als je de zoveelste hobbel tegenkomt :grin:

7 likes

geweldig verhaal over een geweldig resultaat. weer met veel plezier gelezen en bekeken.

1 like

Mooi gedaan Wilko, respect!

1 like

Prachtig verslag, leuk en boeiend om te lezen.
Hoop op meer van dit :+1: :smiley:

1 like

Hier wat foto’s ter info.
Ik denk dat ie idd net weer anders is

1 like

Dat is inderdaad het uurwerk wat ik bedoelde. Lijkt door de vorm van die losse ankerradbrug op het eerste gezicht familie, maar de balansstaf was niet bruikbaar in elk geval :thinking:

1 like

Knap staaltje vakwerk weer :ok_hand:t2:

1 like

Tappen balans dunner maken: Je kan ook een pivofix (duur maar mooi apparaat) of een Jacot tappenpolijster (best wel voor een redelijke prijs te krijgen als je een beetje zoekt) gebruiken. Werkt uitstekend en geen risico dat je de tap afbreekt als je die gereedschappen juist gebruikt

1 like

Ja er is nog zoveel mooi gereedschap wat ik nog hebben moet :sweat_smile:

1 like

Knap gedaan!

1 like

Prachtig verslag Wilko!

En een mooie Tissot! :ok_hand:

1 like

Dank je :+1:

Bij-effect van het zoeken naar de maten van de balansstaven is wel dat ik nu nog een zakhorloge met dit uurwerk uit elkaar heb getrokken. Moet ik die binnenkort ook maar aanpakken. Alleen eerst nog wat projecten voor anderen afronden.

1 like

Nou, na dit verslag met bewondering gelezen te hebben is mijn conclusie dat je voor een hobbyist aardig proffesioneel bezig bent😉
Leuk verslag met mooie foto’s!:smiley:

1 like

Top gedaan Wilko, echt vakwerk!

1 like

Mooi verhaal en vakmanschap, knap hoor !!!

1 like

Beetje late reactie, Wilko, want even een paar weken niet zo actief met horloges. Probeer nu een beetje ‘bij te lezen’ en kwam dus ook jouw verhaal hier tegen.
Met veel plezier en grote bewondering je verslag gelezen. Wat een vakmanschap en geduld! Het mag zo zijn dat je je zelf een hobbyist noemt, maar ik zie hier toch een rasechte vakman aan het werk. Hulde en respect!

1 like

Dank je :pray: :blush:
Ik zal ook niet ontkennen dat ik in de jaren met alle problematische Tissootjes die ik beet gehad heb wel wat ervaring heb opgedaan :grin:
Maar er valt altijd wel weer wat bij te leren, dit project was in elk geval ook weer leerzaam. En ik heb nog genoeg probleemgevallen liggen :sweat_smile:

2 likes