Mijn naam is Hans en ben nieuw op dit forum. In mij jeugd (rond 12 jaar) heb ik wat gehobiet met het repareren van klokken en horloges maar ben een andere studie gaan volgen. Nu ik (ruim 30 jaar later) de diverse filmpjes op youtube zie begint mijn oude hobby weer op te spelen. Nu heb ik nog een zakhorloge liggen uit die verleden tijd en dacht een leuk project te hebben om mee te beginnen. Waarschijnlijk te hoog gegrepen.
Het lijkt mij een erg goedkoop uurwerk aangezien er geen anker in zit.
Kan iemand mij wat vertellen over dit uurwerk?
Het grootste probleem is dat de balansas aan een kant is afgebroken.
Is zoiets nog ergens te verkrijgen is. Ik heb al gezocht op google maar niet veel gevonden.
Het is een cylinder gang en er is een tampon afgebroken. Die kunnen vervangen worden, maar daarvoor, en behalve dat het toch moeilijk is te doen, heeft men specialle werktuigen nodig.
Het gemakkelijkste is de hele cylinder te vervangen.
Hallo, ik stap even in dit topic, tenminste als dat geoorloofd is. @brunod heeft gelijk, het is een cylindergang.
Reparatie door een nieuwe tampon in een cylinder te persen is de meest gebruikelijke weg.
Je hebt dan inderdaad niet alleen veel en apart gereedschap nodig, maar ook de juiste tampon.
Daarnaast moet je ook weten hoe dat gedaan moet worden.
Er zijn tegenwoordig niet zoveel horlogemakers meer die dat nog kunnen.
En als ze het wel kunnen, dan is het een secuur en tijdrovend klusje en niet ieder horlogemakers zit daar op te wachten.
Uit het verhaal begrijp ik dat @hans25 het allemaal eventueel zelf wil gaan doen.
Wel, er zijn dus twee opties;
1 zorg voor de juiste maat tampon, als je alleen de tampon wilt vernieuwen.
2 zorg voor de juiste maat complete cylinder.
Als gekozen wordt voor oplossing 1, dan moet er ook de juiste gereedschappen aanwezig zijn anders kan je het wel vergeten.
Ook voor oplossing 2 heb je speciaal gereedschap nodig, immers de oude cylinder moet uit de schacht worden geperst en de nieuwe erin. En dat laatste moet gebeuren zonder dat de cylinder knakt.
Het toeval wil dat ik meer dan voldoende tampons in bezit heb voor bijna alle voorkomende maten.
En ook meer dan voldoende complete cylinders.
Tja, ik ben nog een overblijfsel van de oude dwarrelende generatie horlogemakers.
Maar nu even serieus, ik moet dan wel de exacte maten hebben om de juiste tampon en/of cylinder erbij te zoeken.
Het zou ook handig zijn om de maat te weten die tussen de lagerstenen zit.
Is het ontsnapping rad nog in orde, zijn er geen tanden afgebroken of ontstelt, dat komt ook nog wel voor.
Dan als laatste, op de foto zie ik dat er veel onderdelen uit de platine zijn, zijn die gedemonteerd of weg?
Overigens kan ik melden aan @hans25 dat er volgende week 20 november weer een clinic start voor de techneuten onder ons die graag zelf willen sleutelen aan horloges.
De clinic die ik een tijdje geleden bij @vinwat mocht meemaken is me zeer bevallen en ik heb er veel van geleerd. @hans25 : Ik adviseer je dus bij hem in te schrijven voor de komende clinic, je zal er geen spijt van krijgen, gezien je plannen om zelf een oud zakhorloge te gaan repareren.
Hallo Hans,
Een secondewijzer is geen probleem ik heb er nog tig van liggen, waarvan er zeker een zal passen.
De clinic is in eerste instantie een basis workshop voor liefhebbers die graag zelf een horloge willen services. Dus demontage en montage van een simpel uurwerk.
Een aantal wil graag verder en zodoende heb ik besloten om vervolg clinics te organiseren, om meer handelingen aan te leren.
Intussen zijn er ook weer gegadigden die de basis willen volgen en dat zal op deze clinic avond ook starten, dus een groep die de basis gaan doen en de groep die vervolg activiteiten gaan doen.
Kijk eens naar de topics vinwat’s basic clinic en vinwat’s tweede basic en na-clinic.
Daar kan je wat meer info vinden.
De eerste volgende clinic is nu aanstaande dinsdag avond 20 november in Overschie (Rotterdam)
Als je al enige ervaring hebt en gereedschap dan kan je ook gewoon aanschuiven.
Je zou je nog kunnen aanmelden, je hebt dan wel de basis gereedschap nodig, anders kan je niet veel doen dan koffie drinken.
Doe dat wel in een PB bericht, persoonlijke gegevens op dit forum zetten is niet direct verstandig.
Ik hoor wet wel.
Hallo Hans in m’n zoektocht naar dit merk horloge kwam ik op deze site terecht. Kun jij me meer vertellen over het merk herbronia. Mijn schoonvader heeft heel lang geleden een zakhorloge gekregen van dit merk, maar we weten er erg weinig van, vriendelijke groet S walstijn
Dat is best nog een hele klus. Ikzelf heb een drietal keren een tampon vervangen in twee zakhorloges. Deze lopen beide weer (maar nog niet nauwkeurig).
Voor mijn topic over dit onderwerp zie:
Zoals je ziet heb je ook best veel speciaal gereedschap nodig. Inmiddels heb ik het meeste wel. Mocht je hier aan beginnen, dan ben ik best bereid om je dit te lenen.