reparatie interessant uurwerk

Voor forumlid @BG1 ben ik met een hele stapel Vostoks bezig.
Laatst vroeg iemand om meer horlogetechnische plaatjes: Bij deze dus.

Het gaat om een Amphibia met Vostok 2234 die een service nodig heeft. De 22… series is toch al interessant omdat deze net even anders in elkaar zit dan we gewend zijn. De 2234 is nog leuker want deze heeft een bij Vostok zeldzame hacking functie. Helaas laat de hacking nu juist defect zijn.
Zie hier het afgebroken hefboompje dat de balans stil zou moeten zetten.

Eerst volledig gedemonteerd en en gereinigd natuurlijk, dan starten met montage. Zoals gebruikelijk begin ik met het “keyless works” wat bediend wordt via de kroon.


Dit is net even anders dan we gewend zijn. De tirette wordt door een stevige veer vastgehouden. Dit in tegenstelling tot de gebruikelijke tirette schroef. Een mooie en robuuste oplossing die verwijderen en plaatsen van de kroon makkelijker en sneller maakt.

Na omdraaien is gelijk de hacking hefboom aan de beurt. In een toekomstig (en nu verpest project) vond ik de allerlaatste in mijn voorraad. Voorzichtig geplaatst best lastig met dat veertje dat zomaar weg zou kunnen springen!

Nu is de veerton aan de beurt. Goed gesmeerd en nu moet deze weer dicht. Let hierbij op de twee oortjes aan de veer. Dat is uniek voor de russische veren.


Aan de onderkant zit er ook een en deze moeten precies in de uitsparingen komen anders gaat het helemaal mis.

Naast de veerton komt de overbrenging naar zowel de wijzers als de radertrein. Om de as zit de slipkoppeling. Deze is noodzakelijk om het horloge op tijd te kunnen zetten door de wijzers via de kroon onafhankelijk van het raderwerk te draaien. Bij de meeste horloges is de slipkoppeling geïntegreerd in de minuutpijp. Eigenlijk is dit veel mooier. Of het beter is weet ik niet.

Hier is de tonbrug geplaatst je ziet de veerton die het tandwiel met slipkoppeling aandrijft en in het midden is ook de secondeas al aanwezig.

51 likes

Knap om iemand zo bezig te zien zijn.
Tis voor mij allemaal hocus spocus :grin::grin:

Guilty! Goed bezig!

1 like

Inderdaad behoorlijk afwijkend van de Zwitsers die ik ken. Dank voor het delen en succes met de rest van de service. :+1:

1 like

Wat leuk om dit zo te zien @vouwfietser! Keep up the good work!

2 likes

Ja zeker, ik heb nog even doorgewerkt.
Radertrein, kroonrad en tonrad geplaatst.


Alles draait lekker soepel.

Dus ook het echappement er op.

Kan het lekker inlopen voordat ik later deze week nauwkeurig ga afregelen.
EN! Nu het goede nieuws de hacking functie werkt ook.

Voor vandaag ben ik gestopt, volgend weekend de wijzerplaatkant van het horloge.
Ook de wijzerplaat kant is nogal afwijkend dus de moeite waard om hier foto’s van te plaatsen.

19 likes

Bedankt voor de uitleg en foto’s.
Top!

Leuk dat je dit deelt. Erg interessant om te zien en mooie afbeeldingen ook. Top!

1 like

Mooie foto’s en leuk verhaal om te lezen! :+1:t2:

1 like

Bedankt voor de foto’s!

Ik vraag me verder af waarom de schroefkop van het kroonwiel 3 sleuven heeft…

1 like

Deze heeft links schroefdraad tegen loslopen.
Dus je moet precies de andere kant op draaien.
De drie sleuven zijn een waarschuwing zodat je dat niet vergeet anders breek je zo een schroefje af.

2 likes

Leuke uurwerkjes. Ik heb er ook een paar. Ze kunnen ook heel erg mooi en nauwkeurig lopen.
Mooi dat je dit eens in beeld brengt @vouwfietser.

1 like

Ik krijg ze meestal uiterst nauwkeurig net als de meer bekende 2400 series.
De kwaliteit van deze uurwerken wordt door velen zwaar onderschat.

2 likes

Ik kan denk ik voor iedereen hier spreken als ik zeg dat deze verslagen zeer worden gewaardeerd! Bedankt voor het nemen van de moeite en de tijd om dit op papier te zetten en de foto’s te maken! :smile: :+1:

2 likes

Goed bezig :+1:

Nice André
Deze verslagen kan ik zeer waarderen evenals je vakmanschap!

1 like

Respect voor zoveel kennis van zaken.

1 like

Ziet er best wel degelijk uit.

Heel interessant dit !
Ik vind het al knap van mezelf dat ik (filter)koffie kan zetten, het Vostok-onderhoud is ècht een hogere orde…
Super leuk uitgelegd. Dank !

Ik vind dit de mooiste topics! Heel knap!