reparatie interessant uurwerk

Deze heeft links schroefdraad tegen loslopen.
Dus je moet precies de andere kant op draaien.
De drie sleuven zijn een waarschuwing zodat je dat niet vergeet anders breek je zo een schroefje af.

2 likes

Leuke uurwerkjes. Ik heb er ook een paar. Ze kunnen ook heel erg mooi en nauwkeurig lopen.
Mooi dat je dit eens in beeld brengt @vouwfietser.

1 like

Ik krijg ze meestal uiterst nauwkeurig net als de meer bekende 2400 series.
De kwaliteit van deze uurwerken wordt door velen zwaar onderschat.

2 likes

Ik kan denk ik voor iedereen hier spreken als ik zeg dat deze verslagen zeer worden gewaardeerd! Bedankt voor het nemen van de moeite en de tijd om dit op papier te zetten en de foto’s te maken! :smile: :+1:

2 likes

Goed bezig :+1:

Nice André
Deze verslagen kan ik zeer waarderen evenals je vakmanschap!

1 like

Respect voor zoveel kennis van zaken.

1 like

Ziet er best wel degelijk uit.

Heel interessant dit !
Ik vind het al knap van mezelf dat ik (filter)koffie kan zetten, het Vostok-onderhoud is ècht een hogere orde…
Super leuk uitgelegd. Dank !

Ik vind dit de mooiste topics! Heel knap!

Mooi werk en perfecte (naslag) foto’s…

Ik heb aan de wijzerplaat kant gewerkt, ook deze is heel anders dan ik gewend ben dus interessant.
Dat wil ik delen met wat foto’s.


Boven de punt van de lange veer zie je het tandwiel dat de aandrijving vanuit de veerton geeft. De meeste horloges drijven de minuten as aan, op de as zit dan de minuutpijp met slipkoppeling.


De beweging wordt overgebracht door het wisselrad met een heel bijzondere constructie. Het rad zit achter een enorm veer en wordt vastgehouden door een plaatje dat lijkt op een olifantenoor. Ik begrijp het nut van deze constructie niet, het had veel eenvoudiger gekund volgens mij. Misschien kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is ontworpen.


Hier is de datumring met datumbrug geplaatst. Rechts is de aandrijving van de datum zichtbaar.


Een erg leuk detail is de datumklik, deze zorgt dat de datum netjes verspringt en word vastgehouden. Toppunt van eenvoud en werkt perfect. Gewoon een ringetje en een veertje.
Het is vast geen oorspronkelijk Russisch idee, maar gepikt van de Felsa 692 bidynator die dat ook zo doet.
image


Niet in het uurwerk, maar alleen in de datumbrug geschroefd zie je hier het datumverzetwiel. Door de veer met het palletje is snelverzet gecreëerd. Tegen de klok in wordt de datum vooruitgezet. Als je een klein stukje terug draait glijdt het veertje over de tand van de datumring en kan je snel weer een dag verder klikken.
Let goed op bij dit uurwerk, het veertje is erg kwetsbaar. Bij verkeerd gebruik buigt deze en werkt de datum niet meer.

Ik zag bij plaatsen van het datumverzet wiel dat een het veertje van de balansas was losgeschoten, die heb ik natuurlijk terug gezet. (5 seconden werk) Ik had alleen geen zin om de hele fotosessie overnieuw te maken.


Tenslotte is de minuutpijp en het uurwiel geplaatst. Dit wordt netjes vastgehouden door een vorkje.

Het uurwerk is af, inbouwen doe ik later wel.

7 likes

Heel aparte constructies weer inderdaad. Dank voor het delen. :+1:

Wow! Ziet erg goed uit @vouwfietser nooit verwacht dat een Amphibia/Komandirskie voorzien zou kunnen zijn van zo’n apart uurwerkje.

1 like

Een Vostok 2234 is in alle opzichten veel interessanter dan de Vostok 2414 die je meestal ziet. Het is een overdreven ingewikkeld, maar prachtig uurwerk. Met prestaties die net zo goed zijn als ik gewend ben van de meer recente Vostok modellen.

1 like

Beste @vouwfietser,

Komen de oortjes aan de opwindveer alleen bij Russische veren voor? Helaas heb ik laatst een gleufje in het veertondeksel van een Indus moeten vijlen vanwege die oortjes. Ik realiseerde me niet dat er twee oortjes aan de veer zitten. Ik heb alleen een gleufje in het deksel gevijld. Daarna pastte hij weer prima.

Groeten,

Coos

1 like

Het horloge is af, hier het resultaat.

En een foto met z’n vriendjes.

6 likes

Prachtige wijzerplaat! :relaxed:

Ik heb ze alleen nog maar bij russen gezien.
Misschien een Russische veer in een Zwitserse veerton?

1 like

Mooi werk @vouwfietser ik kom ze snel halen!

1 like