Aaaaargh! Vanavond wil ik mijn horloge wisselen en bij het op tijd zetten trek ik de kroon volledig uit het uurwerk… Ik neem aan dat deze vrij gemakkelijk terug is te plaatsen, echter voel ik er weinig voor om hier zelf aan te gaan prutsen. Ik heb niet het gereedschap om de kast open te maken en de kroon lijkt niet afgebroken of beschadigd te zijn.
Is dit gemakkelijk zelf op te lossen zonder het horloge open te maken (neem aan van niet) en weet iemand een horlogemaker in de regio Utrecht die (op korte termijn) hulp kan bieden?
De stift lijkt zo op het eerste gezicht nog goed.
Zit volgens mij een FEF 390 uurwerk in die heeft een geschroefde tirette, zou kunnen dat die schroef los zit en dat met het terug plaatsen van kroon en stift alles weer goed werkt.
Maar kan ook zijn dat de tirette beschadigd is en daardoor de stift eruit is gekomen.
Ik kan je helaas niet helpen aan een adres in Utrecht.
Inmiddels op de site van Ron Sonders uit Leusden terecht gekomen. Krijgt ook goede feedback hier op het forum. Eens kijken of ik morgen of overmorgen tijd heb om langs te rijden (Ron is helaas niet in het weekend geopend).
Soms hoeft men alleen maar terug in plaats te duwen, maar soms kan ook een wielletje (transmissieraad, renureraad) schijf komen en dan weg van zijn plaats bewegen… en dan bijna een halve horloge uit elkaar nemen om alles terug te plaatsen. Dus het beste is niets te doen zonder de kast te openen. En als het een keer buiten gekomen is, men moet natuurlijk ook kijken dat het niet meer weer doet.
Een kapot horloge voelt gewoon niet lekker… Vanmorgen direct een mail gestuurd aan Nico Rijsman (bedank voor het advies @malus65!) en vrij snel daarna een reactie van hem ontvangen. Ik kon vanmiddag direct langsrijden en het probleem bleek inderdaad een los schroefje waardoor de stift niet meer op zijn plaats werd gehouden. Nico heeft het direct verholpen en een ruim kwartier later was ik weer op weg.