Ik koop veel horloges met een (duik) bezel. Ik probeer zo veel mogelijk exemplaren te kopen waarvan de bezel in goede staat is, maar vaak is het lumi-pipje (of hoe dat ook maar heet) beschadigd of vroegtijdig de eeuwige jachtvelden in geraakt. Het horloge is vaak verder in prima staat dus schaf ik zo’n klokje toch maar aan.
Is er een mogelijkheid/manier om dit te laten repareren of vervangen? Ik kom op google weinig tot niets tegen.
Of een “goedje” om dit zelf zo goed mogelijk lijkend te vullen ?
Kun je die niet uit een alu bezel halen en er simpel weg in lijmen met seconden lijm.
Dat kan je nadien ook nog wel wat weg polijsten mog het iets ruig zijn.
Ik zal wel als ik jou was van dat waterdunne lijm gebruiken misschien drupje aan een speld om te doseren.
is nogal bewerkelijk met dat poeder. vaak maak je te veel .
maar prima zoektip. bedankt.
heb de complete “kant en klaar” kit besteld, uit zo’n spuitje.
kijken of dat werkt.
bij het setje dat ik heb besteld zit een opschroef tuitje om te “stippen”.
neem aan dat ik daar het gaatje in de bezel wel mee kan vullen.
ik probeer het gewoon…
Oké ben echt benieuwd vaak zien de lume pips er een beetje gebold uit. Ik snap niet waarom Ze niet ergens gewoon een bakje verkopen met 50van die dingen in verschillende maten. Net als je vaak met push pins ziet.
nou… het “spul” is binnen…
… en meteen maar aan de slag
ziet er allemaal wat feestelijk uit maar volgens de beschrijving moet het werken.
eerst maar een soort van werkplek in elkaar geflanst. ik ken mezelf dus sta er om bekend een beetje te “knoeien” soms. safety-first.
toch wat twijfels over het kwastje (te dik voor een bezel) dus het bijgeleverde aantip-staafje ( ik noem het maar even zo) en voor het gemak ook maar 2 houten bitterbal prikkertjes voor de kleine gaatjes in de bezel.
mijzelf kennende het 1ste klokje maar flink in de tape maar dat bleek bij nummer bezel 2 - 3 - 4 en 5 niet meer nodig. ik ben toch handiger dan ik dacht. met alle voorzichtigheid de gaatje proberen te vullen.
ik moet bekennen . . . het viel mij alles mee hoe het “papje” te handelen was. op zowel het staafje als op de prikker ging het redelijk makkelijk. de eerste keer heel voorzichtig een drupje in het pipje druppelen en met een stukje keukenrol de restjes schoonvegen.
na nogmaals een half uurtje wachten kijken of het resultaat bevredigend is.
misschien was ik iets te gehaast maar in het donker zijn de pips inderdaad weer te zien.
ze waren totaal weg, geen lume meer, dus dit valt mij alles mee.
blijft ook nog redelijk lang zichtbaar. misschien met een wat andere mengverhouding (iets meer poeder) zou het resultaat nog beter zijn.
sorry voor de kwaliteit van deze 2 foto’s. heb een nieuwe foon en nog niet helemaal de instellingen onder de knie.
maar het is wel duidelijk dat het lume zeer duidelijk is en het resultaat mij allerminst tegenvalt.
ik heb nu nog geen idee hoe het goedje blijft zitten m.b.t “slijtvast” en/of aanraking met water.
de tijd zal dat leren en mocht het er binnenkort afvallen, of alsnog snel slijten dan geef ik nog een update.
voor dit moment…voor die paar tientjes… niet verkeerd.