Tussen 1 en 2 uur zit een scheur. Hij geeft dus ook totaal geen klemkracht meer. Ik heb al veel gezocht op het internet maar nog niet gevonden, heb het idee dat dit onderdeel los redelijk zeldzaam is. Ook een donorkast heb ik nog niet gevonden.
Is er daarom misschien een mogelijkheid om deze te laten repareren? En zo ja, waar zou dit eventueel kunnen?
Het gaat om een Seiko 7009-3010R, de kast zou mogelijk het nummer 8150 hebben. Onderdelenlijsten heb ik niet specifiek kunnen vinden. Er bestaat een kans dat de betreffende lunette ter reparatie onderdeelnummer 83330659 bij Seiko zou hebben. Maar ook dat geeft geen resultaten bij mij.
Mochten jullie iets weten zou dat zeer gewaardeerd worden! Alvast bedankt.
Oef. Reparatie is eigenlijk niet economisch rendabel. Moet met micro lassen en daarna bewerken. Vraag me af hoe goed je dit nog krijgt (komt heel nauw om de juiste spanning weer te krijgen en de kosten wegen sowieso niet op tegen de waarde.
Ook zie ik de kans dat dit onderdeel nog bij Seiko op de plank ligt, vrijwel 0. Actus was een lijn, enkel voor de Japanse markt. Een donor of een losse lunette vind je dan ook het beste aldaar (JDirectitems action, mercari, rakuma etc), maar dat wordt vaak kijken, zoekertjes instellen en duimen.
Eventuele beunhaas fix die je kan proberen is de gehele lunette vastlijmen met hypocement (normaal voor het lijmen van glaasjes). Dat droogt helder op, blijft flexibel genoeg om de lunette op zijn plek te houden zonder meteen te breken, maar breekt gemakkelijk los wanneer je de lunette weer wil verwijderen met opwaartse druk en veroorzaakt geen kast schade. Bovendien lost het ook op in wat nafta en komen er geen agressieve dampen vrij bij het drogen. Verwacht hiermee wel niet de juiste spanning en waterdichtheid en ik garandeer je niet dat het werkt. Maarja, als er geen alternatief is…
Helaas niet zo heel veel, maar goed, ik heb er ook maar 1 nodig. Het jammere van Ebay vind ik dat je ook voor die kleine dingen zulke hoge verzendkosten moet betalen. Vind het een beetje zonde om voor een donor van 40 euro nog eens 30 verzendkosten te gaan betalen.
dat kan alvast een tussenoplossing zijn. Het is in ieder geval ook weer makkelijk terug te draaien zoals ik het lees.
Ja! Maar ik had nog niet echt gekeken naar een vervanging ervan. Het was een deal voor een paar tientjes met nog 3 andere seiko’s erbij, dus ik nam die gebroken lunette maar voor lief.
Ben benieuwd hoe je aan dit onderdeelnummer komt? Ik zie dit nummer op internet voor een 7018, maar misschien gebruikt voor meerdere types.
Misschien dat de 83360299 past? Die is nog wel te vinden.
Ik heb een poging gedaan met AI. Ik zie nu dat ik een beetje scheef heb gekeken. AI kwam met dat nummer aanzetten en een link naar emmywatch.com, waarbij de 7009-8150 werd genoemd. Ik zie zojuist dat de link die hij mij gaf voor 83361169 is. En niet voor de 83330659.
De 83360299 is voor mijn gevoel op de foto’s net wat breder, maar kan het mis hebben. Inderdaad nog wel te vinden, maar in die beschrijving wordt de 8150 kast helaas overgeslagen. Wel wat vergelijkbare kasten. Mogelijk dat er iemand op het forum een definitief antwoord heeft.
Ik ben nu nu echter een weekje weg en meer goede foto’s van het horloge heb ik op dit moment helaas niet.
Met vintage horloges ben je meestal aangewezen op een donor horloge/kast. Een los onderdeel zoals dit gebruikt of nieuw/NOS is echt zoeken naar een speld in een hooiberg.