Reparatie Matthew Norman klokje

Misschien niet helemaal het juiste subforum, maar ik kon ook geen beter alternatief bedenken.

Mijn vader van 94 heeft een klein carriage klokje, ooit gekregen van een tante van mijn moeder.

Hij windt hem altijd trouw op en hij houdt mooi de tijd bij.

Vanmiddag zag ik wat onderdeeltjes in de vensterbank liggen die ik niet kon plaatsen. Mijn vader wist het ook niet en oh ja, het klokje loopt ook niet meer…

Bleek dat de onderdelen het lager van het balanswiel en een afstelhevel van de balansveer waren. Waarschijnlijk is het klokje gevallen. Weet hij niets van. :wink:

Thuis heb ik er wat beter naar gekeken. De balansveer was door de plotselinge klap en wat daarop volgde naar zijn grootje (lees in de knoop). Ik heb de veer weggehaald en de overige deeltjes terug geplaatst, zodat ik ze niet kwijtraak. De balansasjes zijn er nog en nog recht!

Kan iemand, of weet iemand een reparateur die, er een nieuwe balansveer in kan zetten?

3 likes

Oeioei… Da’s geen grap. En klokken is sowieso al een beetje een niche aan het worden. Apart dat de balansveer er aan is maar de balansas zelf niet, schokbeveiliging in zo’n klokje is ook een primeur voor mij.

Ik ken wel iemand die het normaalgezien kan herstellen maar da’s wel heel erg ver weg vanuit Friesland. :smile:

Staan er nog merktekens/modelnummers/… ergens op het binnenwerk? Kan veel helpen om het juiste model veer op te kunnen snorren.

1 like

Ik heb nog geen nummer oid kunnen ontdekken, maar zal nog eens beter kijken.

Het bovenste lager was samen met de regelaar en regelhevel (vast niet de goede benamingen) losgekomen, waarna het balanswiel loskwam maar niet stukgegaan is.

In het ergste geval zijn er nog wel complete platform balansen te vinden. Dit klokje is niet zo oud gelukkig.

1 like

Probeer Klaas van Dijk eens.

https://stuckintime.nl/
Goede ervaringen met deze man :innocent:

2 likes

Dichterbij Friesland ken ik ‘mijn’ vaste klokkenmaker Piet van Apeldoorn in Harderwijk en Gabry in Groningen, maar in Friesland moeten goede klokkenmakers zitten.

2 likes

Ah, dat is ook nog een idee!

Dank!

Die zijn er vast, maar ook wel fijn om van forumleden te horen dat ze er goeie ervaringen mee hebben.

De vraag is ook nog even of het klokje herstel waard is.

“onze Inca” :innocent: Heel goed met horloges, dus een klokzal ook wel lukken.
Geen idee of hij er tijd en zin in heeft.

Kan goed zijn dat een ander, functionerend klokje veel goedkoper zal zijn, maar dat is dan niet het klokje dat je vader van een tante van je moeder kreeg…

1 like

Nee, klopt. Dat is de afweging.

Het modelnummer is 1760 (ik dacht dat het een jaartal was van oprichting ofzo).

De fabriek zal wel geen onderdelen aan particulieren uitleveren.

Misschien kan ik een donor kopen.

Goede ervaringen met Niko van Keep in Breda. Mooi atelier en doet voornamelijk groot werk. Kans is groot dat je dat slaagt.

Dank voor de tip Dirk!