Reparatie Meistersinger: wel of niet doen?

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Danielle, 34 jaar en heb een vraag voor jullie allen:

Ik heb zo’n 5 jaar geleden een Meistersinger no 1 met vouwsluiting gekocht en heb deze de afgelopen 5 jaar met veel plezier gedragen. Een of twee jaar geleden heb ik de vouwsluiting vervangen (die was stuk) en een maand of 3 terug heb ik het bandje laten vervangen. Nadat ik het bandje had laten vervangen had ik het horloge ongeveer een week niet om (en dus ook al niet toen ie bij de juwelier lag). Toen ik hem weer om wilde doen, deed ie het niet meer… :frowning:

Ik dacht dat het horloge gewoon even weer op gang moest komen en heb m een week gedragen. Af en toe gedraaid aan de kroon (?) en ik had het idee dat ie het even weer deed maar niet heel lang. Dan stond ie weer stil… Hij was dus schijnbaar kapot…

Zucht… een paar weken geleden toch maar naar de juwelier gebracht… duurde een paar weken en nu (eindelijk) een prijsopgaaf gekregen voor reparatie. Ik moest toch wel ff slikken… 295 euro!!!

Ik heb gebeld met de juwelier, maar ze konden mij niet precies vertellen wat er nu mis was. Er zouden een aantal onderdelen moeten worden vervangen, maar welke dat waren konden ze niet zeggen. Er was ‘niet zoveel mis mee’, maar ja, het hele uurwerk moest wel uit elkaar, er was een onderhoudsbeurt nodig, een paar versleten onderdelen moesten worden vervangen… Dat was ook wel normaal na 5 jaar kreeg ik te horen…

Ik heb er helemaal geen verstand van, dus ik ben geneigd het voor waar aan te nemen, maar ik ben wel benieuwd. Iemand hier ervaring mee? Is dat echt zo? Ben ik nu eens in de paar jaar zo’n 300 euro kwijt? Ik vind dat nogal wat… of is dat normaal?? Zoals gezegd: ik heb echt geen idee.

Maar ik vind het het navragen wel waard. Immers: aanschaf was zo’n 1200 euro, extra kliksluiting van 98 euro, toen nog een keer een nieuwe kliksluiting en nog een keer een nieuw bandje. Bij elkaar heeft de Meistersinger dus al zo’n 1500 euro gekost…

Ik hoor graag jullie reactie. Alvast bedankt!!

Beste Danielle,

Een mechanisch horloge bestaat uit vele bewegende delen vanbinnen en net als een auto heeft dat eens in de zoveel tijd een beurtje nodig. Nu is het mogelijk een auto naar de turk op de hoek te brengen want iedereen kan wel een olie-wissel doen en de bougies vervangen, maar bij een klokje ligt dat toch anders helaas. Aangezien het allemaal wat kleiner en preciezer werkt moet er een vakman naar kijken. Dat sommige delen slijten en vervangen moeten worden hoort er helaas ook bij.

Dus JA, na 5 jaar een onderhoudsbeurt is volstrekt normaal. Ook de prijs die je noemt is niet vreemd. Er zijn mensen die het voor minder doen, maar op het moment dat er onderdelen vervangen moeten worden loopt de prijs toch al gauw op.

Mocht je een onderhoudsvrij horloge willen hebben, dan bestaan die overigens niet. Wellicht dat een casio lange tijd mee zou gaan maar daarmee krijg je niet dezelfde vibe als met een mechanisch uurwerk. Bovendien is een mechanisch uurwerk te repareren en door goed onderhoud te plegen kan een klokje vele decennia mee gaan.

Het hoort dus helaas bij regulier onderhoud, maar het maakt je klok er absoluut niet minder om.

1 like

Niets geks de prijs die ze vragen. Alles beweegt in je uurwerk dus kans op slijtage is gewoon aanwezig.
Of je het moet laten maken? Die keuze is natuurlijk aan jou…

Bespaar aub niet op onderhoud en laat er geen “kwakzalver” aan werken, daar zul je spijt van krijgen!

Maar als door deze situatie dit klokje in een laatje terecht gaat komen, dan offer ik mezelf graag op! Dan kom ik hem wel halen :wink:

1 like

Dank je wel voor je reactie, hier heb ik wat aan! De Meistersinger is mijn eerste echt dure horloge (ja ik weet dat er nog veel duurdere bestaan :wink:) dus ervaring met onderhoud e.d. heb ik niet, afgezien van een keer een nieuw bandje. Had ik een horloge van 100 euro en deed die het niet meer na een paar jaar, dan kocht ik een nieuwe, haha. Dat vind ik nu zonde, maar ik wilde ff zeker weten of het een beetje een normale prijs is en of het normaal is dat ie onderhoud nodig heeft.
Thnxx!

kleine toevoeging, niet elke juwelier is horlogemaker. Wellicht prettiger/beter om zeken te doen met een die dat wel is. Daarnaast staat jouw juwelier misschien wel hier vermeld: http://www.horlogeforum.nl/c/ervaring-met-horlogemakers

groet, bert

1 like

25tien jij ook bedankt voor je reactie, ook heel nuttig! Een ‘kwakzalver’ zal ik er dan niet aan laten komen, maar dat was inderdaad mijn gedachte wel: “kan dat niet goedkoper”. Maar ja, een ‘gewone’ horlogemaker kan wellicht niet het mechanische uurwerk van de Meistersinger maken. Dat was dus wat ik wilde weten :smile:

Het klokje komt niet in een laatje terecht, hoor. Ik denk dat ik m toch laat maken dan. Wel lief dat je jezelf wilde opofferen, haha!! Dank!

1 like

Het horloge is ook gekocht bij de juwelier waar ik m naartoe heb gebracht. Zij hebben het horloge opgestuurd naar Meistersinger en die heeft de prijsopgaaf gedaan. Ik heb, als ik de reparatie laat uitvoeren, weer 12 maanden garantie op de reparatie geloof ik. Dus ik denk dat dat wel goed zit. Dank voor je reactie!

3 likes

Zeker doen Danielle. Dan krijg je geliefd horloge zo goed als nieuw terug.

1 like

Thnxx… Ik denk dat ik jullie raad ga opvolgen :smile:

1 like

Graag gedaan!!

Heb je trouwens een foto van je Meistersinger? :slight_smile:

Nee, ligt nog bij Meistersinger, na offerte, in afwachting van wat ik ga doen. En ik begreep dat de reparatie 25 werkdagen (dus 5 weken) duurt… :frowning: maar het is een standaard no 1 geloof ik

Daniëlle als het een no 1 is dan zit er een handwinder in. Heb je de afgelopen jaren het klokje regelmatig ( om de 2 dagen ) moeten opwinden?

Zo niet. Dan is het waarschijnlijk een automaat (no 3). Daar zit een std uurwerk in, waarbij de prijs wel klopt.

Meistersinger gebruikt Eta werkjes die iedere horlogemaker kan onderhouden.
Als je je horloge bij een juwelier brengt die niet zelf het onderhoud doet gaat er
meestal ook een deel van het reparatie bedrag naar de juwelier.
Een goede horlogemaker rekent voor een Eta handwinder service max 100 euro
en voor een automaat max 150 euro.
Misschien kun je hem terug halen en bv. bij W&V of een andere horlogemaker
uit de lijst ervaring met brengen.
Bij W&V was ik vorig jaar 85 euro kwijt voor een handwinder en 125 euro voor een 2824 Eta automaat…

grt

onderhoud zou ik alleen bij de hele dure (niet ETA etc.) horloges doen. Ik laat ze lopen totdat ze ermee ophouden. Reparatie is dan vaak vele malen goedkoper dan het onderhoud opgeteld over de jaren. Zeker bij horloges waarvan de onderdelen in veelvoud op de markt zijn.
Een duur manufactuur horloge lijkt me verstandig om te services ( 5 jaar ).

Overigens heb ik horloges van pakweg 50 / 60 jaar oud die nog lopen zonder service beurt ( iig niet bij mij bekend, en staan ook geen service tekens in het deksel ). Ook de japanners blijven gewoon goed lopen.

Met een reparatie van pakweg 300 euro aan den ( ik vermoed 2824 ) zou ik toch eens naar een andere horloge maker gaan.

je kunt voor dat geld " bijna " het hele uurwerk vervangen…

Oeh… dan zal het een nummer 3 zijn… schaam… ik zei toch…heb er geen verstand van… haha.
Ik heb het horloge namelijk nooit hoeven opwinden. Bleef het gewoon doen. Ik had m ook dagelijks om. Ik had gezocht op plaatje voor het type en de prijs klopte (1200 euro) dus ik dacht dat dat m was. Zie nu dat een no 3 nu 1600 euro kost. Misschien in prijs verhoogd…

Ik heb het horloge dus laten opsturen naar Meistersinger zelf, door de juwelier waar het horloge 5 jaar geleden gekocht is. Volgens mij is het een automaat, want ik heb m nooit hoeven opwinden. Terughalen kan sowieso. Wat is W&V? Ik kom uit het oosten van het land. Uitgaande van de lijst met horlogemakers die hierboven genoemd werden, zit er geen enkele hier in de buurt. Maar 150 en 295 scheelt nogal… das de helft!!

W&V is een horlogemaker in Alkmaar
Oosten. Ubels zit in Bredevoort.
In Nijmegen kan je evt bij Uyen proberen en in Velp zit Paul van zeeland.
Van baal is een officiële dealer van meistersinger in Nijmegen. Niet goedkoop, maar wel erg goede service!
Ik zou hem gewoon voor 300 bij de dealer laten maken. Heb je weer volledige garantie en kan je er weer 5 jaar tegenaan.

Ik weet niet precies waar je in het oosten woont, maar neem anders eens contact op met Jan Ubels (http://www.klokken-ubels.nl/) in Bredevoort, Gelderland. Dan heb je precies in de hand wat je wel of niet wilt laten doen, en is zeker goedkoper dan een fabrieksservice.

Kalle Schaap een optie anders?

Ook bij een goede hersteller krijg je minimaal een jaar garantie op de service/reparatie.
In een No 3 zit een Eta 2824 uurwerkje en dat kan elke goede horlogemaker een servicebeurt geven.
Het is aan jou waar je dat laat doen, ik zou het zelf nooit aan een juwelier overlaten want zoals ik al
aangaf rekent die ook een bedrag voor zgn. “administratie en verzend kosten” en dat kun je in dit geval
in je zak houden… :wink:

Succes!

ps.
Hier vind je een lijst met aanbevolen uurwerkherstellers: http://www.horlogeforum.nl/c/ervaring-met-horlogemakers