Deze zijn niet alleen vrij goed te kijgen (zie hierboven) maar er zijn heel veel horlogemakers die deze zonder problemen kunnen servicen.
Wat ik er van hoor, is “goede kwaliteit, prima onderhoudbaar”.
Vorige week nog eenzelfde bij @vouwfietser opgehaald na volledige service. En zo zijn er nog wel meer hier op HF te vinden.
Het voordeel van een donorwerk is dat de uurwerkmaker uit beide uurwerken de beste onderdelen kan gebruiken om er één hele goede van te maken.
Dan is dat geen horlogemaker maar een horloge prutser, vraag aan PeterLC of hij het voor u wilt doen, een betrouwbare echte horlogemaker die wel de kennis heeft om uw horloge te maken. Daar zijn hier op het forum wel enkele heel goede horlogemakers actief hoor.
Weinig bijzonders qua servicen en onderdelen zijn echt geen issue.
Ik ben heel benieuwd wat hier het probleem is. Lijkt me eerder iets t.a.v. de beperkte kwaliteit van de horlogemaker dan het uurwerk.
Vandaag het horloge opgehaald. Ik denk dat het ook voor een groot deel aan de communicatie heeft gelegen. Weer wat geleerd. Overigens wel wat moeten betalen maar niet veel.
Bedankt voor alle reacties! Nu maar eens het horloge laten nakijken door iemand anders.
Mag ik als liefhebber hierbij even aansluiten
Ik heb een aantal Zenith horloges cal 2542 PC
Van èèn ervan is de rotor los . Heb ik hier al op het forum geplaatst om aan te tonen. Op ebay , ja een donor horloge zoeken is geen probleem maar gauw meer dan 300 euro. Een horlogehersteller met veel passie heeft rond gezocht naar wisselstukken en zelfs n Zenith gebeld .En deze hebben er geen meer .Het afbreken v de rotor van dit caliber is het zwakke punt kreeg hij als antwoord . Het horloge opwinden werkt perfect . Maar nogmaals wisselstukken niet te vinden. Voorlopig blijft hij dan ook nog even liggen , wat anders ?
Nou, 300 Euro lappen. Al is dat bullshit.
Ik heb voor 100 Euro ooit zo n donor gekocht.
300 EUR lijkt mij wat overdreven. Recent 2 Martel Zenith’s gekocht voor onderdelen en ben ook niet boven de 80 EUR/stuk hoeven te gaan. Ga nu niet de prijzen opdrijven hé
Filip ik blijf met geduld nu en dan eens kijken .Maar het was niet mijn bedoeling geweldig te doen. Dus sorry Maar misschien is er iemand die me voor een correcte prijs ooit iets kan doen
vr gr
Roland
Soms is het goedkoper de binnenwerkjes in een horloge met een lelijke kast te kopen. En soms gaan ze 125 EUR op ebay (veiling), maar veel duurder heb ik nog niet zien gaan. Er zijn ook een aantal stukken inwisselbaar tussen de reeksen wat je wat meer mogelijkheden geeft.
Succes met de zoektocht
Zijn die uurwerken die je op Ebay als donor kunt kopen dan wel 100%?
Als voorbeeld: Rotor lager is een verslijtonderdeel. Zal die donor die je op Ebay koopt dan niet versleten zijn? Kans groot dat die ook de nodige draaiuren en navenante slijtage heeft.
Je kan dat niet zien op de foto’s op ebay. Je kan dan ook niet verwachten dat jouw horlogemaker op zijn risico en rekening links en rechts donoren aanschaft. Ergo, onderdelen kunnen wel degelijk een probleem zijn.
In zake de niet geslaagde reparatie. In redelijkheid vind ik dat je de onderdelen en de helft van de arbeidskosten voor je rekening zou hebben moeten nemen. Je hebt een beter horloge terug gekregen, met een aantal verse onderdelen, dus de waarde is toegenomen. Als je hem naar een andere horlogemaker brengt die nog wel de juiste extra nodige onderdelen heeft is al een groot deel van het werk gedaan en dat zal zich dan ook in een lagere “restant” service prijs moeten vertalen.
Groot deel van de kosten lijken mij werkuren. Als iemand bij mij aankomt met een motorblokje van een motorfiets dat al “deels gereviseerd” is door iemand anders dan levert mij dat echt niet minder werk op, vaak in tegendeel. Je weet nooit hoe competent de “vakman” was die voor jou heeft zitten sleutelen en uiteindelijk legt de klant de verwachting bij jou om een werkend horloge terug te krijgen. Dan kan je niet zomaar voortgaan op het feit dat alles correct uitgevoerd is door je voorganger. Gelukkig doe ik herstellingen puur als hobby en enkel voor mensen uit de club, maar als ik iets binnenkrijg dat een ander niet kon herstellen houd ik mijn hart vast…
Ik heb goed nieuws! Mijn Zenith is door Jungen horlogemaker onder de loep genomen en na mijn verhaal over mijn ervaringen bij de andere horlogemaker die heeft gekeken naar de Zenith wilde hij het maar wat graag oplossen! Binnen 2 dagen kreeg ik een belletje dat hij de servicebeurt klaar had. Het uurwerk had in ieder geval nieuwe correcte schroeven gekregen en was volledig schoongemaakt. Hij adviseerde me wel om op zoek te gaan naar 2 onderdelen en gaf me een uitgeprinte kopie van de uurwerk specificatie mee met de onderdelen waar ik naar op zoek moest. Vanwege de slijtage op deze onderdelen tikte het uurwerk nog niet soepel. Omdat hij zag dat ik affiniteit had met uurwerken raadde hij me aan om zelf te gaan kijken op internet. Uiteindelijk heb ik een nieuw wisselrad uit polen en een platina uit Italië laten komen via ebay. Nog geen 3 weken na de servicebeurt stond ik alweer in zijn werkplaats met de juiste onderdelen. Gisteren mocht ik het horloge ophalen. Inmiddels heeft het oude beestje geen last meer van de gekke kwalen. Dus toch uiteindelijk, de Zenith van opa weer in gebruik genomen!
Eind goed al goed
Top!
Mooi nieuws!
Super!
Geduld is soms een schone zaak, maar het nut daarbij van de inbreng van de kenners in dit forum is ook weer aangetoond denk ik zo. Geniet van deze mooie klassieker
Helemaal Top veel draagplezier
Dit is een vaak voorkomend geval. Sommige horloge prutsers die zich voor horlogemaker uitgeven gooien de boutjes door elkaar bij het demonteren, zoals ik hierboven al heb geschreven dat waarschijnlijk de boutjes bij het monteren niet op de juiste plaats zijn gebruikt. Dan krijg je dat genoemde probleem. Vaak heb ik het zelfde probleem hier op tafel gehad, en dan was het even twee boutjes verwisselen en de horloge liep weer als een zonnetje. Bij je laatste horlogemaker waar je bent geweest heeft dat ook opgemerkt dat de boutjes verkeerd zaten, en heeft weer de horloge opnieuw gereinigd en gesmeerd. En zo hoort het ook. En als je die onderdelen binnen hebt dan weet je nu waar je moet zijn.