Reparatie niet gelukt, wat nu?

Beste horloge liefhebbers,

Ik heb anderhalf jaar geleden een eind jaren 60 automaat met datum ter reparatie aangeboden bij een gerenomeerde lokale juwelier/horlogemaker. Na onderzoek hebben ze de klus aangenomen maar na 4 maanden kreeg ik de boodschap dat er een niet op te lossen probleem was gevonden in het uurwerk. Het horloge was schoongemaakt, versleten onderdelen waren vervangen en hij zag er weer uit als nieuw, maar tijdens de laatste controle stopt het horloge uit het niks en de kennis om dit probleemm op te lossen ontbreekt. Ik kreeg de optie om het horloge te laten liggen zodat ze er op een langere termijn naar kunnen kijken en eventueel extra onderdelen zouden kunnen sourcen en dit heb ik aangenomen. Inmiddels zijn we al bijna anderhalf jaar verder en na enkele keren gebeld te hebben over de status lijkt het niet op te schieten.

Ik wil graag iemand anders de kans geven hier naar te kijken. Deze horlogemaker heeft natuurlijk wel arbeid en onderdelen in het klokje zitten. De reparatie is echter niet gelukt en dat is door de horlogemaker zelf fout ingeschat. Zou het redelijk zijn van mij om het horloge nu terug te vragen? En aangezien de reparatie niet is gelukt, wat zou ik moeten betalen? Zijn hier algemene normen en waarden voor?

Ik hoor graag jullie opinie en eigen ervaringen.

4 likes

Anderhalf jaar vind ik wel heel erg schappelijk van je. Dan vermoed ik dat ze het niet heel hoog op de prioriteitenlijst hebben staan… Ik neem aan dat ze toen ook aangegeven hebben wat de kosten zouden zijn als je hem niet liet liggen? Dat betalen lijkt me een prima deal. Hebben ze dit niet gedaan, dan mogen ze dat alsnog doen en een mooie korting geven voor het lange wachten.

3 likes

Welk merk horloge? De genoemde termijnen zijn wel heel erg lang inderdaad. Ik denk dat ze hopen dat je er niet meer op terug komt. Voor bijna alle '60’s uurwerken zijn nog wel onderdelen te vinden, net zelf een FHF - uurwerkonderdeel gebroken uit de schoonmaakkorf gevist. Op eBay in 3 muisklikken een vervanging gevonden. Anderhalf jaar…? :thinking:

7 likes

Het was vorig jaar juli maar een beetje overdrijven mag vind ik :wink:

Dat het niet hoog op de prioriteitenlijst stond was vooraf duidelijk, ze zouden er naar kijken omdat er zo nu en dan wel kansen waren om eventueel aan nieuwe onderdelen te komen.

Afspraken over het terugnemen heb ik niet gemaakt omdat ik er vanuit ging dat het goed zou komen. :worried: In die tijd heb ik enorm veel geleerd over uurwerken en het onderhoud daarvan en inmiddels zou ik wel andere vragen stellen.

Ik ga van de week maar even langs om polshoogte te nemen.

2 likes

Een Zenith, ik vermoed met een Martel uurwerk.

OK, da’s even wat anders dan een FHF… …maar dit duurt wel veel te lang hoor.

1 like

Gewoon een wanprestatie,gelegenheid geven het binnen 3 weken op te lossen,
niets betalen, en bij ingebreke blijven de familie advokaat inschakelen :pleading_face:

1 like

Allereerst hartelijk welkom op het Horlogeforum :slight_smile:

Toen je het horloge anderhalf jaar geleden ter reparatie aanbood, ging je er vanuit dat ze hem zouden repareren. Ondanks dat hij nu is schoongemaakt en er optisch beter uit ziet functioneert hij nog steeds niet. Naar mijn mening heeft de horlogemaker niet voldaan aan de opdracht. Jij kunt immers niets met het defecte horloge. Dat de horlogemaker er tijd in heeft zitten valt voor mij onder ondernemersrisico. Ik zou niet akkoord gaan met een eventuele rekening.

Een kleine side-note: in het geval van een rekening op basis van het normale uurtarief. Als de horlogemaker een schappelijk bedrag (20 á 30 euro) voor de moeite en de opslag vraagt lijkt mij dat een redelijke oplossing voor beide partijen.

1 like

Onderdelen betalen en kleine (max 1 uur) arbeidsloon zou mijn inziens de het maximale moeten zijn :roll_eyes: maar het zou chique zijn als ze hem gewoon terug geven en er niets voor vragen :wink:

3 likes

Tip: neem eens contact op met horlogemaker Kalle Slaap van Chronoglide. Reële kans dat het hem wel lukt. Erg goede ervaringen met hem.

3 likes

Zoals Peter het al aangeeft, het duurt te lang. En die onderdelen welke je ook zoekt zijn nog gewoon te verkrijgen, zelfs donor binnenwerken. Heb er zelf al verschillende gerepareerd, dus niet aan onderdelen kunnen komen is grote zever.

3 likes

Als je het binnenwerk uit elkaar haalt, moet je bij het monteren wel de boutjes gebruiken die je ook daar hebt uitgehaald, i.v.m. lengte verschil.

1 like

3 likes

Uit schaamte dat het me niet gelukt was zou ik je helemaal niets tellen.
Dat gezegd hebbende vind ik dat ze je maximaal het bedrag voor het maken van een PO kunnen tellen en in overleg (mits oude onderdelen overlegd kunnen worden) de kosten voor de noodzakelijk aangeschafte onderdelen. Laatstgenoemde alleen in goed overleg.

1 like

Zelfs die zijn prima te fixen maar onderdelen kunnen wel lastig te vinden zijn (ask me how I know)

1 like

Ik heb dit ook eens gehad, uiteindelijk heb ik zelf een donor uurwerk aangeschaft en aangeleverd. Vraag eens om welk uurwerk het precies gaat en wat er ontbreekt.

2 likes

Paar foto’s zou helpen.

Bedankt voor alle reacties, ik weet nu in ieder geval dat mijn vermoedens en ongeduldige belletjes niet vreemd waren.

Ik vermoed dat het gaat om een 2542pc uurwerk maar ik kan het mis hebben. Ik probeer morgen langs te gaan om het horloge terug te nemen en dan kan ik een foto en wat meer info geven.

Gewoon een uurwerkje op EBay kopen en aan hun geven om te laten servicen en er in te laten zetten. Maar dan moeten dat ook de enige kosten zijn + hun service kosten maar alle vorige gemaakte kosten in die anderhalf jaar moeten gewoon vervallen.

2 likes