Ik zoek een nieuwe balans voor mijn oversized (37mm) Omega 30T2 13" met kleine seconde wijzer uit 1943. Volgens mijn reparateur is het uurwerk een 332 (lijkt niet te kloppen) met een open compensatie balans met een Brequet spiraal. De veer gaat erover heen en loopt naar boven kleiner uit. Zie ook fotos.
Ik kwam voorheen bij Antoon Gamers, maar die is aan Covid overleden. Het horloge ligt nu al zo’n 14 (!) maanden bij Pierre d"Es in Rotterdam. Zoals helaas pas recentelijk is gebleken, omdat ze niet aan een goede betaalbare NOS balans kunnen komen.
Dus wie weet hoe ik daar aan kan komen of andere ideeën om mijn horloge nu zo snel mogelijk gerepareerd te krigen. Ik het bijzonder geïnteresseerd in mening PeterLC maar die kan ik blijkbaar niet rechtstreeks berichten.
Geen idee. Pierre d’Es heeft een nieuw asje erin gezet, maar kreeg het horloge vervolgens naar zegge niet goed lopend en wilde er dus een nieuwe balans inzetten. Ik heb ook al op ebay gekeken, maar weet niet welk nummer ik precies moet hebben. Het is een niet incabloc.
Ik heb hem al voor je getagd door er een ‘@‘ voor te zetten. Je hoeft dus niets meer te doen, hij leest het wel als hij online is (en zin heeft te reageren natuurlijk).
Volgens mij is het probleem of dat de balans staf niet de juiste is of dat er aan geknutseld is door een eerder persoon en deze timing schroeven heeft vervangen/verwijderd. Lijkt me sterk dat hij hiervoor goed gelopen heeft en dat nu niet zou doen namelijk met vervangen van de balans staf.
Ik ben van 1960 en toen ik 11 was en een "crossbrommer"had ging de benzine (2-takt) naar 1 gulden.
Wanneer jij dan fl 0,42 betaalde ben je dus al wel heeeeeeeel oud?
Wie echt goed is in balansen, spiralen en balansassen - Albert Koopman van Allwatch. Die kan desnoods een nieuwe as voor je draaien en harden. Spiralen gaan hem denk ik ook prima af. Of André - Horloge24, meer merkspecifiek.
Als er met een Breguet-spiraal echt iets aan de hand is moet ik al vrij snel de handdoek in de ring gooien. Vlakke spiralen corrigeren gaat me veel beter af.
Heb mijn naam even verwijderd uit de post, want ik kom aan weinig anders meer toe in mijn vrije tijd.
Ze zijn duur maar zeker nog wel te krijgen. Op ebay staan er nog wel een aantal maar wel duur. Deze onderdelen uit sloopuurwerken halen is vrijwel altijd zinloos omdat ze vaak versleten zijn en je er dan dus nog niet veel mee opschiet.