Reparatie oude Geota (AS1130)

Hoi allen,

Vers hier op het forum geland, omdat ik een vraag heb over het repareren van een oude Zwitserse “Geota” met AS 1130 uurwerk. Sinds kort is het horloge helemaal gestopt en kan ik 'm niet meer opwinden. Linksom draait de kroon oneindig door, rechtsom blokkeert het direct alsof de veer al opgewonden zou zijn.
Is dit nog enigszins te herstellen? Zo ja, wat zou een betaalbaar en betrouwbaar adres zijn (omg. Utrecht is makkelijk, verzenden kan ook)? Ik snap ook dat onderhoud geld kost. Ik wil alleen voorkomen dat ik of een flinke rekening krijg, of veel onderzoekskosten betaal die het niet waard zijn.
Uiteindelijk wil ik het graag zelf leren, maar op dit moment heb ik teveel andere dingen te doen.

Wat onderzoek online leert dat het een vrij onbekend “toeristenmerk” is dat uurwerken inkocht en monteerde. Desalniettemin zou het AS 1130 een robuust “Wehrmachtswerk” uit de jaren '50 moeten zijn. Simpele uurwerken die goed zijn voor beginners om te leren. Het uurwerk heeft het al die jaren ook goed gehouden als mijn dagelijkse “beater”.
Ik heb dit horloge zo’n 10 jaar geleden voor een paar tientjes op Marktplaats gekocht. Ongeveer 5 jaar geleden, bij de aankoop van een mooie Hamilton, heb ik de Geota gelijk bij de juwelier afgegeven voor onderhoud, aangezien er vocht onder het glas kwam. Ze hebben toen voor 90€ het uurwerk onderhouden, de pakking vervangen en een nieuwe pin en kroon erop gezet (die helaas minder mooi en groter was…). Helaas is die inmiddels te ver weg.

Ik hoor het graag, alle tips zijn welkom!

Aha, misschien wil @vouwfietser (in Weesp) er naar kijken :slightly_smiling_face:

AS 11130 is een fantastische kwaliteit dus zeker het repareren waard.
Ik heb zelfs nog wat onderdelen liggen.

3 likes

Kijk eens aan, dat is nog eens snel! Altijd leuk om het enthousiasme van liefhebbers te zien. En mooi om te lezen dat de AS 1130 een goed loopwerk is. Het zal niet voor niets een “Wehrmachtwerk” zijn.

@vouwfietser Ik stuur je een privébericht! **Correctie, ik mag je geen privébericht sturen…

Ah? er is al op geantwoord maar toch even voor de zekerheid ik kan @vouwfietser als liefhebber en met een grote expertise in A. Schildt uurwerkjes zeker aanraden!
Heeft op dat gebied een paar mooie klussen aan mijn horloges gedaan!

Dat is goed om te horen! Bedankt voor de hulp tot dusver.
Inmiddels heb ik contact gehad met @vouwfietser voor een onderhoudsbeurt.

Gek genoeg begon het horloge na mijn eerste post hier weer te lopen, nadat ik wat met de kroon had gefriemeld. Het bleek dat de veer nog volledig opgewonden was en dat loopwerk blokkeerde, vandaar dat ik de veer niet verder kon opwinden. Sinds loopt het horloge weer prima.
Alsnog lijkt me een onderhoudsbeurt verstandig. Het is nogal vreemd dat-ie ineens stil stond, terwijl het horloge sinds het vorige onderhoud, 5 jaar geleden, bijna dagelijks gedragen is.