Reparatie Regulateur

Ik ben bezig met de reparatie van een Ingersoll Regulateur. Velen van jullie zullen dit model wel eens gezien hebben. Van dit horloge was de opwindas gebroken en de kroon was verdwenen. Op zich niet een erg moeilijke reparatie dacht ik…

Bij Ingersoll in Londen kon ik aan de nieuwe onderdelen komen. De kroon op de nieuwe as en inschuiven maar. Helaas bleek toen dat de nieuwe as niet helemaal in de schacht van het uurwerk ging. Na wat prutsen heb ik toen de oude as er nog eens bijgepakt en omdat deze niet helemaal was afgebroken (of wellicht was de kroon er gewoon afgedraaid) kon ik deze ook nog eens proberen. Ook de oude as krijg ik nu niet helemaal meer in de schacht. De kroon blijft zo’n 5 mm voor de kast steken en gaat er op geen mogelijkheid verder in.

Om verder te zoeken naar het euvel wil ik het uurwerk uit de kast halen, maar om dit voor elkaar te krijgen moet volgens mij de bezel van de kast af. Ik heb al een keer voorzichtig wat pogingen gewaagd, maar de handel zit echt vast! In de cirkel is ook te zien dat de bezel al iets verdraaid is, maar dit was al voor dat ik het horloge in handen kreeg.

Hopelijk heeft iemand van jullie ervaringen met het openen van een dergelijke kast en kan mij wat tips geven.

Groet,
Mark

Beetje moeilijk om zo vanop afstand te zeggen wat er nu precies mis is met het inbrengen van de tige (opwindstift).

Maar even een paar vraagjes, zodat iemand je hier verder mee kan helpen (sorry als dit wat lullig overkomt, maar ik probeer gewoon ffe mee te denken en ik weet ook niet hoeveel ervaring je met reparaties hebt).

1: hoe heb je de oude stift eruit gehaald (waarschijnlijk door op een bepaald drukpuntje naast de opwindstift te drukken ?)

2: was het kroontje helemaal uitgetrokken (wijzerstellingspositie) als je de oude stift eruit haalde ?

3: heb je bij het insteken v d nieuwe stift terug het drukpuntje omlaag geduwd (en blijven duwen) .

4: heb je geprobeerd om bij het insteken van de nieuwe stift lichtjes met die stift heen en weer (rond de as) te draaien (terwijl het spermechanisme via het drukpunt ingedrukt hield) en zo ja, ging ie er dan iets verder in?

Het komt ook dikwijls voor dat het koppelrondsel een beetje scheef zit omdat de “bascule” of “tirette” verschoven is (sorry voor het jargon) en dan bestaat de kans dat het uurwerk uiteen moet gehaald worden om dit terug te corrigeren. Soms kan je met wat “priegelwerk” door de stiftopening de boel weer recht krijgen als de tirette niet echt uit het koppelrondsel is geschoven.

Met Vragende Groeten,

Morse.

Hallo Mark,
De opwindstiften worden meestal te lang geleverd omdat ze op meerdere calibers passen. Waarschijnlijk moet deze dus ingekort worden.
Groeten Martin Meijer.

Klopt, maar als de originele opwindstift er ook niet in gaat ? Die was namelijk op de goede lengte (of zelfs te kort als ie afgebroken was).

MVG,

Morse.

Morse: op afstand is het inderdaad altijd moeilijk. Het uitleggen van het verhaal is al een crime;).

  1. inderdaad op het ontgrendel puntje/knopje gedrukt en de as was eruit. Dat ging heel soepel.

  2. of het kroontje er toen uitgetrokken stond weet ik niet omdat ik het horloge zonder kroon kreeg, maar ik vermoed van wel, want de eigenaar(een collega) wilde het uurwerk op tijd zetten.

  3. met het inbrengen van de nieuwe en ook de oude heb ik inderdaad het drukpunt weer omlaag geduwd met een passend stiftje en ik ben ook blijven drukken.

  4. deze aanwijzing zal ik nog eens opnieuw proberen.

Aan je laatste verhaal heb ik ook wel gedacht, maar doordat het uurwerk nog op de wijzerplaat en in de kast zit kan ik dat eigenlijk niet zien. Maar met deze uitleg heb ik wel ervaring in mijn vorige knutselprojecten. Doordat er een van de tandwieltjes (transmissierad/renurerad) scheef zit wil de as er niet lekker in. Met het uurwerk open en onder een loupe heb je het dan zo weer voor elkaar, maar daar zit hem nu net het probleem. Hoe krijg ik de wijzerplaat met uurwerk er zonder grof sloopwerk uit?

#Martinm: de nieuwe en oude opwindstift zijn bijna van gelijke lengte. De oude is vermoedelijk toch iets afgebroken, maar nog lang genoeg en juist die krijg ik er ook niet meer op de juiste manier in.

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken, heren (tu)(tu)

Groet,
Mark

Of ie afgebroken is, kun je met de loep zien. Na het inkorten vijlt de horlogemaker de tige voor de kroon erop geschroefd wordt. Als het einde er “netjes” uit ziet, is ie dus hoogstwaarschijnlijk niet gebroken.