Reparatie (Restauratie) Seiko 6106

man man man wat een vakwerk… Ik kijk met verbazing toe. Er zat gewoon geen beweging in het uurwerk van dit horloge, dacht echt dit is puur voor onderdelen nog interessant. @Coosc ik heb nog een Lord Matic 5606 7010 binnengekregen met een vermoedelijk probleem met de canon pinion oid… Als je na deze nog een uitdaging zoekt… let me know…

Lekker bezig :+1:
Ik zie de nodige overeenkomsten met de Grand Seiko 6146 die ik vorig jaar geserviced heb. Nadeel van deze uurwerken vind ik wel dat als je de opwindveer wilt vervangen het hele uurwerk weer uit elkaar moet omdat er geen afzonderlijke raderbrug / tonkloof is.
Succes verder!

Geconcentreerd bezig zijn :+1:t2:

Dat is inderdaad één van de kleinere nadelen. Verder is sleutelen aan een 6106 een plezier. Geen wegspringende veertjes of schroefjes. Bovendien is het een heel solide uurwerkje heb ik gemerkt.

1 like

Nou, ik had toch wel een wegspringer; een van de veertjes van de dekstenen op de raderbrug. Maar het zijn verder inderdaad best solide uurwerkjes.

Die moet ik nog doen dus dan kan bij mij zeker ook nog gebeuren. Dit wordt het eerste diashockje.

Verder is hij helemaal gereed.

En op de pols toont hij groter dan verwacht.

Het snelverzet van dag en datum gaat wel redelijk zwaar. Alles is schoongemaakt en volgens schema gesmeerd maar toch heeft dit me al een nagel gekost. Wat is jullie ervaring hiermee?
Kortom, weer een vintage Seiko van de ondergang gered (moet nog wel het diashockje op de balans reinigen en smeren, een angstmomentje).

Groeten,

Coos

7 likes

Doorgaans gaat de quickset soepel. Maar het kroontje is wel klein en je moet wel met je nagel duwen ja. Indrukken kan lastiger gaan als de pakking uitgehard (of te groot) is of als er vuil onder de kroon zit waardoor je hem niet goed kan indrukken. Goed om te zien dat hij weer netjes loopt!

Blij om het te zien… geweldig gedaan!!!

Erg netjes! Klasse werk. :+1:

Mooi! Ga je hem zo laten of komt er nog een “nieuw” glas in?

En het diashock momentje snap ik, ik was onlangs zo slim (vooral niet gehinderd door enig kennis) om dat maar als eerste te doen.
3 pogingen en 6 uur verder ivm foute techniek en het clipje wat ik 3 keer van de vloer heb moeten swifferen (man wat is dat ding klein) op YouTube een filmpje gevonden hoe het wel moest.
Toen zat hij er met 10 minuutjes in.

Succes!
En dank voor het delen van de details, dit zijn mijn favoriete topics!

1 like

Ik laat het glas voorlopig origineel. Hij is niet beschadigd, hooguit een klein beetje bekrast. In het echt is het niet storend.

1 like

Mooi hoor, ik heb vanaf de zijlijn mee mogen kijken bij @Tokes die de Seiko van mijn schoonmoeder weer tot leven bracht.

Ik kan hier heel blij van worden, ipv het standaard antwoord “koop een nieuwe want financieel niet interessant” of zet er maar een nieuw uurwerk in.

Terwijl een beetje liefde aandacht tijd en smeermiddelen de levensduur mooi verdubbelen.
Super mooi !

2 likes