Na een warme zomer eindelijk weer eens tijd voor een horloge projectje.
Vandaag ben ik begonnen met reparatie van een Seiko 6106. Een ontzettend leuk horloge maar mijn exemplaar is nogal vervuild of gecorrodeerd. Alleen het balanswiel slingert nog een beetje wanneer je hem heen en weer schud. De rest staat allemaal vast. Hieronder een paar foto’s van mijn vorderingen.
De basis. Van de buitenzijde ziet het er nog wel aardig uit. Hoewel er wel vocht aan de binnenkant van het glas zit:
Zo op het eerste gezicht is er gelukkig niets kapot en ik heb goede hoop dat ik hem wel weer aan de praat krijg. Ik krijg gelukkig ondersteuning van een reparateur van Seiko (Hans C voor de kenners). Hij helpt me met advies en onderdelen.
Omdat ik alles stap voor stap doe en niet teveel op één avond kan doen, zal het wel een tijdje duren voordat ik klaar ben. Ik hou jullie op de hoogte.
Wilko, de bruine vlekken zijn helaas een aantasting van de laklaag op de wijzerplaat. Deppen met rodico kan leiden tot verder loslaten van de laklaag. Er ligt geen los vuil op
Als de lak los zit kun je er inderdaad het beste afblijven. Meestal is dat niet het geval dus dan kan het geen kwaad om er even met rodico langs te gaan. Vlekken roestwater kun je zo nog wel eens verwijderen.
Oxidatie van de lak of wijzerplaat zelf krijg je niet meer weg.
De schade valt gelukkig mee. Een schroefje en ontbrekend tandje. Toch eens kijken of hij nog opwindt met een tandje minder. Eerst maar eens grondig reinigen.
Wordt vervolgd.
Leuk project heb je daar.
Het tandje wat je mist op het palrad zal waarschijnlijk problemen opleveren met het automatisch opwinden van het uurwerk.
Ik zou geen risico nemen en een nieuwe monteren.
Mocht je er geen hebben, heb ik er waarschijnlijk wel een voor jou.
Stuur mij dan maar een PB’tje.
Alvast begonnen met het reinigen van de eerste onderdelen. Het vuil van het slingergewicht is verwijderd maar het metaal is flink aangetast. Verder mis ik een klein stukje metaal van de bladveer:
Vorige week heb ik nog een tooltje kunnen overnemen dat gebruikt wordt om de opwindveer te monteren. Eerst even geoefend op twee oude veren. Door onvoorzichtigheid alle twee helaas gebroken maar ik heb wel geleerd wat ik wel en vooral ook niet moet doen: