Reparatie (Restauratie) Seiko 6106

Na een warme zomer eindelijk weer eens tijd voor een horloge projectje.

Vandaag ben ik begonnen met reparatie van een Seiko 6106. Een ontzettend leuk horloge maar mijn exemplaar is nogal vervuild of gecorrodeerd. Alleen het balanswiel slingert nog een beetje wanneer je hem heen en weer schud. De rest staat allemaal vast. Hieronder een paar foto’s van mijn vorderingen.

De basis. Van de buitenzijde ziet het er nog wel aardig uit. Hoewel er wel vocht aan de binnenkant van het glas zit:

De achterzijde is nogal vervuild zoals je kunt zien:

Nog een detail. Ik weet niet wat hier allemaal leeft maar het ziet er heel actief uit:

De wijzerplaat is ook nogal aangetast. Niet teveel aan doen is mijn ervaring:

De dag en datumring zien er goed uit:

En het uurwerk aan de voorzijde is ook redelijk schoon:

Zo op het eerste gezicht is er gelukkig niets kapot en ik heb goede hoop dat ik hem wel weer aan de praat krijg. Ik krijg gelukkig ondersteuning van een reparateur van Seiko (Hans C voor de kenners). Hij helpt me met advies en onderdelen.
Omdat ik alles stap voor stap doe en niet teveel op één avond kan doen, zal het wel een tijdje duren voordat ik klaar ben. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Coos

25 likes

Leuk project. Succes!!

Mooi man ! Jaloers op zoveel vaardigheid

Alleen aan dat vuil heb je je handen al vol, veel plezier met deze leuke klus, Coos :+1:

Oh leuk, deze ga ik volgen.
Succes en ik ben benieuwd. Maar die rotor? :fearful::scream:

Wijzerplaat zou je wat met rodico kunnen “deppen” of afrollen maar nieuw zal hij daar niet meer van worden waarschijnlijk.
Succes met deze opknapper!

Ik ga dit zeker volgen…

Stap voor stap iets proberen te leren [ hoop ik :grinning: ]

Wilko, de bruine vlekken zijn helaas een aantasting van de laklaag op de wijzerplaat. Deppen met rodico kan leiden tot verder loslaten van de laklaag. Er ligt geen los vuil op

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Succes! Ik zie vaker dat de rotor aangetast is terwijl de rest er vrij goed uit ziet, alsof het een ander soort legering is.

Als de lak los zit kun je er inderdaad het beste afblijven. Meestal is dat niet het geval dus dan kan het geen kwaad om er even met rodico langs te gaan. Vlekken roestwater kun je zo nog wel eens verwijderen.
Oxidatie van de lak of wijzerplaat zelf krijg je niet meer weg.

Het demonteren ging vlotter dan ik had gedacht. Gelukkig geen wegspringende veertjes of andere onderdelen.
Hier nog een paar foto’s.

Eerst de onderdelen aan de wijzerplaat zijde:

Dit ziet er eigenlijk nog redelijk schoon uit en ik heb hier geen kapotte onderdelen gevonden.

Hierna de onderdelen aan de andere zijde van het uurwerkje:


Hier is al flink wat corrosie te zien. Het rechter boven schroefje van de automaat is helaas vergaan. Gelukkig was hij nog te verwijderen.


Ook dit ziet er behoorlijk aangeslagen uit. Verder ontbreekt er een tandje in het palrad.


Dit valt nog wel mee. Veel los vuil


Ook hier voornamelijk overtollig vet en los vuil.

De schade valt gelukkig mee. Een schroefje en ontbrekend tandje. Toch eens kijken of hij nog opwindt met een tandje minder. Eerst maar eens grondig reinigen.
Wordt vervolgd.

Groeten,

Coos

5 likes

Leuk project. Ik wil ook wel eens een Seiko onder handen nemen :slight_smile:

Wat voor uurwerk houder is dat?

Hallo Coos,

Leuk project heb je daar. :ok_hand:
Het tandje wat je mist op het palrad zal waarschijnlijk problemen opleveren met het automatisch opwinden van het uurwerk.
Ik zou geen risico nemen en een nieuwe monteren.
Mocht je er geen hebben, heb ik er waarschijnlijk wel een voor jou.
Stuur mij dan maar een PB’tje.

1 like

De uurwerkhouder is een eigen product. Gereedschap maken is ook een leuk onderdeel van deze hobby.

Een kleine update.

Dit zal ook wel een reden zijn waarom hij niet meer liep:

Alvast begonnen met het reinigen van de eerste onderdelen. Het vuil van het slingergewicht is verwijderd maar het metaal is flink aangetast. Verder mis ik een klein stukje metaal van de bladveer:

De main plate was gelukkig nog gaaf voor zover ik kan zien. Verder is ook alle aanslag verdwenen:

Vorige week heb ik nog een tooltje kunnen overnemen dat gebruikt wordt om de opwindveer te monteren. Eerst even geoefend op twee oude veren. Door onvoorzichtigheid alle twee helaas gebroken maar ik heb wel geleerd wat ik wel en vooral ook niet moet doen:

Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Groeten,

Coos

7 likes

Vandaag in een paar stappen de uurwerkzijde weer gemonteerd. Hij loopt weer prima. Het uurwerkje is schoon maar erg mooi wordt hij niet meer.

Nu ik weet dat hij weer loopt, kan ik een nieuwe opwindveer en een vervangend palrad monteren. Daarna kan de rest gemonteerd woren.

Zoals jullie zien doe ik het heel rustig aan.

Groeten,

Coos

4 likes

Een zeer mooie vaardigheid… heb daar zelf het geduld niet voor.

Mocht je de wijzerplaat toch willen aanpakken…
Kwam laatst een intressant filmpje tegen:

Gaat een hoop mis, maar daar leer je van… zo ook de maker van de film.

2 likes

Dat zou ik nog wel eens willen leren. Op de Rikketik toch maar eens een paar oefendials kopen.

Weer een paar stappen verder. Van @Aad57 een nieuw palrad gekregen en gemonteerd. Tevens een nieuwe opwindveer geplaatst.

De dag en datum verstelling en keyless woks werken ook allemaal weer naar behoren. Helaas vergeet ik bij het monteren vaker foto’s te maken.

Nu alleen het automaatje nog schoonmaken en daarna monteren en het geheel in het kastje bouwen.

Het automaatje is ook flink vervuild en ook enigszins aangetast. Hoop dat alles weer gaat werken maar heb er alle vertrouwen in.

Groeten,

Coos

6 likes