Reparatie RolCo

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Waar het om gaat.
Ik heb een horloge van mijn vrouw vernield. Ik wilde het uurwerk fotograferen omdat het de wonderlijke combinatie heeft van een Rolex wijzerplaat en een Rolco uurwerk. Een fenomeen waarover redelijk wat informatie is te vinden op internet.
Bij het openen van de kast (voorzichtig met mijn nagel) verzuimde ik eerst de kroon uit te trekken. En nu is dus de stift gebroken.
Het jaren dertig horloge kochten wij zo’n 40 jaar geleden vintage in Londen en heeft daardoor toch wat emotionele waarde.
Ik hoop dat er op het forum iemand is die een mogelijkheid ziet voor reparatie.

Als leek heeft de zoektocht mij het volgende opgeverd: RolCo Caliber 40 / Damas / Béguelin & Co BTCo caliber 40. Bij de afbeeldingen: een maal vóór de pech, front, uurwerk en schema van internet.

3 likes

De stam verwijderen is niet zozeer de moeite het restant uit de kroon is wat lastiger denk ik want die moet je er voorzichtig uit boren zonder het schroefdraad aan te tasten.

Dag Lexie2797, Dank voor je reactie.
Ik begrijp van enkele reparateurs dat het vinden van de juiste stift essetieel is. Zelf heb ik er geen kunnen vinden op internet. Ik heb er ook onvoldoende verstand van om alternatieven te vinden.
Het horloge gaat nu naar een horlogemaker die denkt een passende stift te hebben. Ik ben benieuwd. Mede omdat de kosten van reparatie wel in verhouding moeten zijn met de uiteindelijke waarde.

Het is mij overigens niet duidelijk uit jouw berichtje of jij dit eventueel ook zou kunnen. Dan kom ik misschien binnenkort nog bij je terug. Met dit of met een ander vintage horloge dat aandacht verdient.

Groet, Robertus

Oh nee dit is op dit moment te hoog gegrepen voor mijn service kunsten hahaha. Bedoelde er meer mee dat opzich het vervangen als hij niet was afgebroken niet zo moeilijk was geweest hahaha.

1 like

Wellicht dat @vouwfietser hier een idee voor heeft?

1 like

https://www.windingstems.com/ronda.php

Is normaal een prima plek om te beginnen maar zie dat 40 er niet bij staat.

1 like

Een goede horlogemaker kan ook een opwindstift maken. Hij zal dan de maten van de oude stift gebruiken. Is wel een klusje maar zeker goed te doen. Je bent er vaak zeker een uur mee bezig als het in een keer goed gaat, je moet nml. de op maat gedraaide en gevijlde stift namelijk harden en als je pech hebt trekt hij dan krom en mag je opnieuw beginnen.

Benader maar eens een paar horlogemakers uit het lijstje dat regelmatig hier op het forum genoemd wordt.
Kroon uitboren is een makkie op een draaibankje.
Succes met het herstel.

1 like

Ik raad ook aan om eventueel een zoekadvertentie op de Ranfft Bidfun website aan te maken. Is een welbekende Duitse webwinkel.

1 like