Ik heb vandaag een klokje binnen gekregen waar ik lang naar op zoek ben geweest namelijk een seiko 6139-6002 (blauwe pogue).
Dol gelukkig natuurlijk, maar nu doet zich er een probleempje voor, in de advertentie stond dat de puchers aandacht nodig hadden, na navraag werd mij verteld dat deze soms klemde. Kan gebeuren toch met een horloge van die leeftijd.
Na ontvangst zag ik direct dat de chronograaf liep. Maar nu krijg ik deze met geen mogelijkheid uit… Ook wil de reset knop niet altijd doen wat ervan gevraagd wordt. Laat staan de dag en datum snelverzet. Dit laatste stond overigens niet in de advertentie.
Hij zal dus nagekeken moeten worden, mijn vraag is dus, hebben jullie een adresje waar dit goed gebeurt? En misschien enig idee over een prijs?
Een horlogemaker moet em wel even nakijken maar, voor de dag-datum verstelling moet de kroon ingedrukt worden.
Druk je de kroon helemaal in dan verstel je de dag en daarna voor de helft indrukken voor de datum.
Soms zit alleen de drukknop van de chronograaf vast in de kast en mankeerd er niets aan het uurwerk.
In mijn gedrevenheid heb ik de kast al open gehad en even gekeken, maar de pushers zitten niet vast, deze komen soms wel en soms niet los. Met een goed pincet kreeg ik ze sowieso wel weer los. Desondanks blijft de chronograaf lopen, het lijkt of het indrukken van de knop het mechanisme niet meer doet stoppen. Alleen durf ik zelf niet zo diep in het horloge te graven.
De snelvezet van datum en dag werk echt niet, het lijkt alsof je de kroon niet ver genoeg kunt indrukken. Hij stopt zodra de dag en datum halverwege staan, dan kun je dus ook niet verder drukken. En springt dan terug.
Zou een beetje WD40 uitkomst kunnen bieden of is dit funest voor horloges?
In mijn gedrevenheid heb ik de kast al open gehad
en even gekeken, maar de pushers zitten niet vast,
deze komen soms wel en soms niet los. Met een goed
pincet kreeg ik ze sowieso wel weer los.
Desondanks blijft de chronograaf lopen, het lijkt
of het indrukken van de knop het mechanisme niet
meer doet stoppen. Alleen durf ik zelf niet zo
diep in het horloge te graven.
De snelvezet van datum en dag werk echt niet, het
lijkt alsof je de kroon niet ver genoeg kunt
indrukken. Hij stopt zodra de dag en datum
halverwege staan, dan kun je dus ook niet verder
drukken. En springt dan terug.
Zou een beetje WD40 uitkomst kunnen bieden of is
dit funest voor horloges?
Géén WD40! Gewoon even naar een horlogemaker brengen, Jan Ubels in Bredevoort b.v.
Ja, dit is niet echt een “simpel uurwerkje”. Vaak zitten de knoppen vast door een dikke laag huidschilfers en andere troep. Verder zijn de O- ringen van de knoppen waarschijnlijk heel oud en hard geworden, ook een oorzaak van vastzittende knoppen.
Zojuist even langs een juwelier geweest waar ik redelijk bekend ben.
Die hadden het over reinigingskosten van 300€… Dat was wel een beetje een domper. Is ook niet een bedrag waar ik op gerekend had. Misschien maar even verder kijken en misschien op de rikketik vragen om een 2nd opinion?
Zojuist even langs een juwelier geweest waar ik
redelijk bekend ben.
Die hadden het over reinigingskosten van 300€…
Dat was wel een beetje een domper. Is ook niet een
bedrag waar ik op gerekend had. Misschien maar
even verder kijken en misschien op de rikketik
vragen om een 2nd opinion?
Een juwelier is geen horlogemaker. Ik schat het grofweg op de helft van bovengenoemde kosten.
Prettige site, heb er een goed gevoel bij. Maar is alleen aan de andere kant vh land. Iemand misschien een tip in of rond Rotterdam? En zullen of zijn er voor jullie bekende horlogemakers op de rikketik?
Maar mijn vader zij altijd als iets niet werkt spuit er wat WD40 op XD, daarnaast ben ik van mening dat je veel kunt maken met een Zwitsers zakmes, een paperclip en wat kauwgom
Prettige site, heb er een goed gevoel bij. Maar is
alleen aan de andere kant vh land. Iemand
misschien een tip in of rond Rotterdam? En zullen
of zijn er voor jullie bekende horlogemakers op de
rikketik?
Voor de volledigheid:
ik heb begrepen dat deze uurwerken lastig zijn te servicen. Sommige horlogemakers beginnen er niet meer aan, bijvoorbeeld Richard Askham. Je moet even rond mailen/bellen. Kijk vooral ook even hier:
De snelvezet van datum en dag werk echt niet, het
lijkt alsof je de kroon niet ver genoeg kunt
indrukken. Hij stopt zodra de dag en datum
halverwege staan, dan kun je dus ook niet verder
drukken. En springt dan terug.
Misschien een open deur, maar heb je de datum geprobeerd te verzetten met de wijzers op een ‘veilige’ tijd, bijvoorbeeld 6.00 uur? Ik merkte namelijk dat een Seiko van mij zo reageerde als jij beschrijft wanneer ik de datum per ongeluk tussen 22.00 en 02.00 uur probeerde te verzetten.