Het kastje is al geschuurd en licht gepolijst. Ook het glaasje is opgeknapt en het uurwerkje geserviced.
Op de foto is te zien dat het dag en datum verzet niet naar behoren werkt. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat het horloge is uitgevoerd met een dag en datum wiel voor een kast met de kroon op 4 uur. Verder is het rotor lager versleten.
Ik ben nu op naar een dag en datum wiel voor een kast met de kroon op 3 uur en op een automaat brugje in redelijk tot goede staat. Als je iets hebt liggen dat je kwijt wilt, stuur dan aub een reactie.
Verder heb ik nog een vraag. Het datum aandrijf wiel (het kunststof tandwieltje op de onderstaande foto) loopt met de nodige weerstand. Is dit normaal en wat is de invloed hiervan op de amplitude van de beweging?
Loopt ie nog steeds stroef na een service?
Schroefje wel goed? Draai de schroef eens iets losser en check nog eens want zou niet mogen.
Als ie met het schroefje iets losser wel goed draait dan zit mss het schroefje niet goed of een verkeerd schroefje
De invloed op de amplitude was gering. Niettemin heb ik toch maar een tipje siliconen vet toegepast. Hij draait nu toch een stuk soepeler. Nu nog op zoek naar de paar vervangende onderdelen (automaatbrugje met rotorlager en correct day en date disc) en dan kan ik hem afmaken.
Ik ken dit probleem van de Seiko 7548 quartz, die het datum-mechanisme met de 6309 deelt. het probleem zit hem erin, dat het plastic iets krimpt. Ik zou het heel voorzichtig iets ruimer maken, dat scheelt enorm. En de 7548 is nog net iets gevoeliger voor dit probleem, dan een 6309, dus daar heb ik inmiddels wel de nodige ervaring mee…
Ik zou voor uurwerkjes eens kijken bij Speedtimerkollektion. Die hebben vaak slopertjes liggen. En het kan ook nog zijn, dat je datumwiel wel goed is, maar de veer, die het dagwiel in de juiste positie moet houden, de verkeerde is. Die is er namelijk ook voor de kroon op 4 uur, en die is verschillend. Dus als dit horloge ooit een ander uurwerkje heeft gekregen, zou dat zomaar het geval kunnen zijn. En in het ergste geval, dat je geen passend dagwiel kunt vinden, is er nog altijd de mogelijkheid om zelf het dagwiel aan te passen, het tandwiel zit namelijk niet heel erg vast…
Het probleem met het date driving wheel is inmiddels wel opgelost met een tipje vet. Het horloge kwam bij speedtimerkollektion vandaan. Ik heb ze ook benaderd voor een ander dagwiel en automaatbrugje.
Wanneer ik naar het huidige dag- en datumwiel kijk gemonteerd in mijn kastje, dan zijn die precies uitgelijnd op 2 uur. Dit suggereert toch een combinatie voor een kast met de kroon op 3 uur