Reparatie zakhorloge +-1905

Goedemorgen iedereen!

Ik heb een zakhorloge van mijn opa geërfd al een tijd geleden, en wil hem nu toch echt gaan laten maken. Ik dus even mailen naar een willekeurige, wel gewaardeerde klokkenmaker. Zo gezegd, zo gedaan, krijg ik vanochtend een mailtje terug dat ik rekening moet houden met een rekening vanaf, ja inderdaad, vanaf 300 euro! Is dit realistisch of is dit veel te veel? Het zakhorloge is er wellicht niet zo goed meer aan toe maar dit vind ik toch wel heel veel. Misschien dat jullie mij met jullie expertise de weg kunnen wijzen? Eventueel iemand op het forum die hem kan repareren. Hier komen de foto’s.

Dat hij er slecht aan toe is begrijp ik en zie ik, maar 300 euro? Zijn er andere opties misschien? Ik hoor graag van jullie!

Gr Max

1 like

Ik zou @koen even een pb-tje sturen…

Ga ik doen, bedankt!

Als ik een foto van mijn wagen laat zien en vraag of het ok is zoveel te betalen om te herstellen zonder de motor te hebben gezien zou het niet een beetje vreemd zijn ?
Als de beweging kapot is of zelf afwezig is ( of door een moderne uurwerk vervangen) kan de prijs heel veranderen. Zo kan ik dus helemaal niets zeggen…
En boven aan, wat is laten maken ? Wil je de dial vervangen of herstellen ?..
Veel vragen en geen antwoorden :wink:

Erfstukken altijd laten reviseren, niet over na denken!

Je hebt helemaal gelijk, hoe kan ik deze achterkant het makkelijkst openmaken? Dan maak ik daar ook foto’s van. De dial wil ik denk ik laten vervangen, de ‘kast’ wil ik wel zo houden. Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Gr Max

Reviseren laat ik hem sowieso, maar waar het het beste kan zoek ik nog even uit :wink:

Oké, even een update. Kast opengemaakt (was zeer makkelijk), en een paar fotootjes gemaakt. Het ziet er nog redelijk uit m.i. , maar ik kan daar als leek niet over oordelen. Er staat ook iets op de binnenkant, wat kan dat zijn? Nummer: 239408 (tweede foto)
Wanneer ik aan het opwindmechanisme draai, draaien de twee tandwielen wel, maar er gebeurt niks meer, logisch met een horloge van zoveel jaar oud lijkt me. Ook staat er (op de derde foto aangegeven) RAFS, wat is dit? Ik hoop dat ik nu wel wat antwoorden heb gegeven, en of jullie het nu iets beter kunnen beoordelen!

Bedankt alvast!
Gr Max

Ok al heel beter :wink:
Jij moet de balans met een toothpick voorzichtig maken bewegen : het moet op zijn as draaien maar andersom niet bewegen van onder naar boven en ook niet schijf gaan. Als het zo is zou de balans as zonder echte probleem zijn. Pas op voor de klein harige spiral veer !
Dan de middelse wiel (grootste geel kleurig) een beetje duwen : naar een richting is het onmogelijk, maar de andere richting moet ietsje bewegen en de volgende wielen die tegen zijn moeten ook ietsje bewegen, en zo volgen tot de laatste voor de balans as. Als alles goed gaat is de horloge ok. Dus alleen maar schoon maken en een beetje olie : cost bijna niks.
Om een goede job te doen, alles uit elkaar nemen, de veer uit de tonveer nemen, schoon maken, olie en terug plaatsen.
Proficiaat !
:slight_smile:
PS : als het van mij was zou ik de dial herstellen, maar niet vervangen :wink:

Als je nog nooit zoiets gedaan hebt, zou ik er vanaf blijven. Kans is groot dat je de schade alleen erger maakt en dat wil je niet met een erfstuk.
Koen is inderdaad een goede optie en anders wat andere horlogemakers proberen voor een second opinion/kostenraming.

p.s. het is een cylinderuurwerk en daar zitten de meeste horlogemakers niet zo op te wachten.

Ja natuurlijk, als je voelt dat je twee linker hand hebt is het beter niets te doen :wink: Maar hier was het alleen maar om een diagnosis te hebben en een beetje meer precies idee te hebben over wat het zou kosten om te herstellen volgens wat werkelijk te doen is. 300 euro met wat wij hebben gezien lijkt inderdaad een beetje veel…

Hartstikke bedankt @brunod @Vintage1982 !!
Ik ga het er niet op wagen denk ik, heb Koen al een PB gestuurd, dus komt goed hoop ik!

Gr Max