Reparatiekosten Landeron 248

Hallo,

In mijn zoektocht naar een oude chronograaf kwam ik deze Mirus tegen. Een onbekend merk, aldus de Google-zoekresultaten. Neemt niet weg dat het horloge een aangenaam jaren 60/70 uiterlijk en een solide binnenwerk heeft. Tenminste, de Landeron 248 die er waarschijnlijk in zit wordt geloof ik vaak als werkpaard bestempeld.

Een aardige kandidaat om de vintage-chronograafjeuk even te stillen, al was het maar vanwege de prijs. Echter… De verkoper biechtte eerlijk op dat de secondenwijzer niet helemaal naar de nul reset, maar op pak 'm beet 3 seconden. Zie ook de foto.

Mijn vraag was nu: betekent dit dat het horloge een complete service nodig heeft, of is een simpel verschuiven van de secondewijzer al de oplossing? En ben ik qua kosten dan 100+ euro kwijt of gaat het slechts over enkele tientjes?
Of is het handiger als leek om gewoon verder te kijken naar een werkende chronograaf voor, desnoods, iets meer geld, maar minder risico op onverwachte kosten? Luxeproblemen allemaal.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Ferry

Hallo Ferry,

op zich lijkt het me een mooi horloge.
Ik denk zelf dat als alle andere functies verder goed werken het een kwestie is van secondewijzer afnemen en correct afgesteld opnieuw te plaatsen.

Heb het zelf ook wel meegemaakt. Kwestie van wijzer opnieuw bevestigen. Heb dit toendertijd zelf gedaan, maar als je geen ervaring en goed gereedschap hebt, zou ik het niet zelf proberen te doen.

Ik zou heb wel door iemand laten doen die verstand heeft van horloges. Een juwelier is niet altijd een goede horlogemaker.

Overigens, dat het merk niet bekend is, komt veeeel vaker voor. Vroeger had men duizenden en duizenden horlogemerken. Deze kochten kant en klaren uurwerken en maakten zelf kast wijzer en wijzerplaat. Heb zelf een ‘Loyal’ chronograaf(van rond 1940/1950), valt ook niets over te vinden. Over het uurwerk daarentegenlanderon 51) valt wel weer erg veel te vinden.

Succes ermee!

Groeten,
Koen

Gewoon mee naar een horlogemaker gaan, voor analyse. Ik weet vrijwel zeker, dat een servicebeurt noodzakelijk is. Kosten schat ik op circa 150e, aan jou of je vindt of het horloge dit waard is.

Welke chronograaf je ook koopt, je moet altijd rekening houden met een onderhoudsbeurt. Zeker met vintage…

Wat Tom zegt, overigens denk ik dat het geen kwestie is van enkel even een wijzertje verzetten…

mvg

Hallo Allen,

Klopt. Alle vintage horloge moeten geserviced worden voordat je ze weer goed kunt gebruiken. Maat het probleem van de wijzer is in enkele minuten opgelost. Maar daarbij komt inderdaad de standaard servicebeurt.

Was niet helemaal duidelijk geweest.

groeten.,
Koen

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Iets om in overweging te nemen. Nogmaals, ik heb het horloge nog niet in in bezit, maar ik twijfel nu wel of dat ooit wel het geval zal zijn. Het wordt zo een duurdere onderneming dan ik gedacht had, en dat voor een “tussendoortje”. Ach ja.

Ferry

1 like

Ik heb ook wel wat van die oude chrono’s met een Landeron uurwerk. Ik laat ze wel servicen en inderdaad dat kost meer dan het horloge heeft gekost of ooit op zal brengen.

Reden voor mij is dat ik ze vaak erg mooi vind en dat is ook wat waard. Als je alles af moet wegen tegen kosten en opbrengsten dan is het ook niet echt een horloge hobby, maar meer een handel.

Al met al kosten die oude horloges ook maar heel weinig en met een service beurt kunnen ze er vaak weer vele jaren tegen en dan is de prijs in verhouding goed te doen.

1 like

Jürgen Schreef:

Ik heb ook wel wat van die oude chrono’s met een
Landeron uurwerk. Ik laat ze wel servicen en
inderdaad dat kost meer dan het horloge heeft
gekost of ooit op zal brengen.

Reden voor mij is dat ik ze vaak erg mooi vind en
dat is ook wat waard. Als je alles af moet wegen
tegen kosten en opbrengsten dan is het ook niet
echt een horloge hobby, maar meer een handel.

Al met al kosten die oude horloges ook maar heel
weinig en met een service beurt kunnen ze er vaak
weer vele jaren tegen en dan is de prijs in
verhouding goed te doen.

Wat Jürgen schrijft!

Hoi Ferry,

Is het toen nog wat geworden?

Nee, inderdaad vanwege de hoge kosten. Weet niet meer wat het horloge moest kosten, maar met nog 150-200 euro vond ik het net niet leuk meer.

Acht jaar geleden alweer zie ik haha

1 like

Ja alweer 8 jaar geleden. Toevallig via Google kwam ik dit draadje tegen :grin:
Wat Jur toen al schreef vond ik wel hout snijden.
Eigenlijk zijn veel vintage horloges nog te goedkoop. We zien wel over nog weer 8 jaar​:stuck_out_tongue_winking_eye::upside_down_face: