Vorig jaar kocht ik van een HFlid dit mooie klokje. Na een maand of drie kreeg ik problemen. Het maantje draaide niet mee en een van de drukkers zat vast.
Ik weet heel goed wat ik doe, dus ik ga er maar van uit dat ik niet onhandig bezig ben geweest.
‘Mijn’ horlogemaker heeft het uit elkaar gehaald en miste een bepaald veertje (sorry ik ben niet zo deskundig als een aantal anderen hier) en dat moest door Oris worden geleverd. Maar het zal je niet verbazen dat Oris dat niet deed en het horloge zelf wilde hebben. Dus is het opgestuurd en na de kerstdagen kreeg ik het bericht dat er (voor mijn doen) hoge kosten verbonden waren aan de reparatie. Niets doen kostte toch nog €65,- onderzoekskosten. Toen toch maar groen licht gegeven -en de opmerking dat het nog maanden kon duren voor ik het horloge terug zou hebben voor lief genomen. Aan een horloge dat het niet doet heb je immers niets en ik vind het een prachtig klein instrumentje.
Het is nu twee weken geleden teruggekomen en de prijs viel nog een beetje mee.
Ongevraagd: Nieuwe plexie, nieuwe wijzers, nieuwe drukkers, schoongemaakt, gesmeerd en natuurlijk keurig gerepareerd. Ik heb het nu onafgebroken dag en nacht gedragen -behalve onder de douche. Het loopt zo akelig precies, bijna ongelooflijk. Na 16 dagen slechts 28 seconden achter. De kosten ben ik al vergeten en ik leg 'm nu maar eens weekje weg voor zijn broertje.
Ik weet niet beter of het is door de horlogier opgestuurd naar Oris Zwitserland. Maar misschien is het een aanname van me. Ik wil er wel naar informeren…
Overigens hoeft het niet altijd te worden opgestuurd. Als het een gewone beurt is en zaken afstellen kan een goede horlogemaker het gewoon zelf doen. Dat geldt eigenlijk ook voor reparaties, tenzij er heel specifieke Merkonderdelen nodig zijn.
Hoezo, het is geen zeldzame vintage toch?
Zolang de kleuren van de lume overheenkomen merk je er niks van. Plexiglas wordt sowieso vaak vervangen. Wel moet ik erbij zeggen dat ii van nieuwe horloges houd ipv afgedragen vintage met patina .
Tof dat het horloge weer werkt zoals je wilt! Maar het bevreemd me enigszins dat er zomaar een veertje “ontbreekt”. Fabricagefout of is de kast geopend geweest?
De “reparaties” blijken geen liefdadigheid te zijn, maar worden gewoon op de factuur bijgeschreven. Als ik voor een defecte koplamp naar de garage ga, wil ik geen nieuwe voorbumper op de factuur aantreffen.