Reparaties/onderhoud lager segment vintage horloges

Voor de beeldvorming, waar laat jij zo’n glaasje vervangen en wat kost dat bij benadering? Ik heb vandaag nog een leuk betaalbaar oud Omegaatje overwogen met een dikke kras in het glas. Was wel een niet-rond glaasje, dat zal één en ander wel flink duurder maken.

1 like

Een glaasje vervangen kan ik zelf. Ik koop zelf voornamelijk Seiko’s en vaak is een nieuw glaasje nog wel te vinden en redelijk schappelijk geprijsd (was even schrikken toen ik ging kijken voor een vervangen glaasje van mn speedmaster lcd en zag dat dat 125 euro ging kosten :joy:). Als je omega oud is heeft hij wellicht nog plexi glas en is het gewoon er uit te poetsen?

2 likes

Rond is rond, als de diameter maar klopt lijkt me maar zijn vage vierkante glaasjes van obscure '70s Seiko’s gewoon vindbaar als je op het typenummer zoekt?? Het was niet mijn omega, dat was ik juist aan het overwegen haha. Ik zou het vervangen van glaasjes wel aandurven als ik wist waar ik ze vandaan haal en dat ze passen :sweat_smile:

De meeste vierkante 70s glaasjes van seiko zijn van plexi en nog goed te vinden voor een tientje of twee (afhankelijk van het model natuurlijk).

Rond is rond is nog niet zo makkelijk, moet ook de goede vorm, randen en materiaal hebben.

Ja rond :thinking: haha nee je hebt gelijk natuurlijk. Misschien wel de moeite waard om uit te zoeken of dat Omegaatje plexi heeft, daar zou misschien nog wel wat aan te poetsen zijn inderdaad.

Helemaal eens René! Daarom zeg ik ook [quote=“Guapo, post:1, topic:135886”]
Maar aan de andere kant heeft die kerel natuurlijk helemaal gelijk… En (originele) onderdelen en reparaties zíjn gewoon duur. Je kunt natuurlijk niet van een horlogemaker verwachten dat ie je matst omdat je zo’n horlogeliefhebber bent. Dus wellicht was het een wat vervelend verhaal voor me maar heeft de horlogemaker me een verhaal verteld dat ik vroeger of later toch een keer zou ondervinden.
[/quote]

De vraag is alleen hoe er het handigst mee kan worden omgegaan. Geen vintage in een lager segment kopen? Of mankementjes laten voor wat ze zijn? Zelf repareren? Ik ben er dus nog niet helemaal uit.

Hoewel ik niet zo’n handige gast ben zit ik daar wel steeds meer aan te denken. Heb jij tips hoe het beste te beginnen? Of wellicht literatuur/websites die handig zijn?

Erg sympathiek van je Koen! Ik heb je tijdens het laatste HF-overleg ook nog ergens anders over gesproken dus wellicht kunnen we dat combineren. Ik stuur je een dezer dagen een PB.

1 like

Beginnen met een Koekoeks klok, en dan steeds iets kleiner is mijn advies :innocent:

1 like

Een origineel glas van een omega cal. 351 kost 69 euro excl. BTW. een nieuw glas zonder omega merkteken kost niet meer dan 10 tot max 15 Euro. Er zijn op ebay regelmatig sites te vinden waar o.a. glaasjes worden aangeboden in grotere verpakkingen. Je moet dan wel gelijk een doos bestellen waar 25 doosjes van 10 inzit. Voor een verzamelaar die niet repareert dus niet echt interessant.

Op dit forum zitten voldoende liefhebbers die zeker ook heel goed kunnen repareren. De vraag is of deze leden dat ook willen doen voor andere leden. Je zou die bijvoorbeeld kunnen vinden bij leden die al lang zijn gepensioneerd en geen gigantische prijs vragen voor de uren die die persoon erin stopt.
Dus bijvoorbeeld alleen de kosten in rekening brengt voor de benodigde onderdelen en een minimale berekening maakt voor de tijd. Puur uit liefhebberij voor horloges.
Wat dan wel belangrijk moet zijn voor de personen die iets gerepareerd willen hebben, is dat dit lid zijn gereedschappen ook moet kopen en dat kost veel geld, het schoonmaken van een horloge gaat in een schoonmaakmachine ook dat kost geld, niet alleen de machine maar ook de schoonmaakmiddelen en de energie kosten geld. Veel mensen vergeten dat voor het gemak.
Zelf repareer ik voornamelijk horloges van een hoger segment, de liefhebbers die bij mij komen met hun horloges ken ik al lang en ben niet bang dat ze niet betalen. Voor de eventuele nieuwkomers die mij vragen om een reparatie uit te voeren heb ik de volgende gedachte, als het een horloge is van een hoger segment dan is het horloge veel meer waard dan de uitgevoerde reparatie. Dus kan ik het na een aanmanende aankondiging verkopen en heb ik mijn geld terug. Bij andere waarbij ik twijfels heb, laat ik vooruit betalen. Tot op heden is dat gelukkig nooit nodig geweest. Ik repareer overigens ook niet voor iedereen. Uitsluitend voor bekende en speciale projecten die ik leuk vind om te doen.

2 likes