Reparaties/onderhoud lager segment vintage horloges

Onlangs een bezoek gebracht aan de lokale horlogespeciaalzaak voor wat reparaties. Er waren wat mankementen aan een aantal vintage horloges met een waarde per stuk van max 500,-. Bij bespreken van eventuele reparaties werd me al snel helder dat de beste man niet heel enthousiast werd om mijn horloges te repareren.

Aan de ene kan was dat best een teleurstelling; er werd me duidelijk gemaakt dat het eigenlijk niet verstandig is om goedkope vintage horloges te hebben. Althans om deze origineel te (onder)houden. Alleen al de kosten voor het maken van een offerte zou een flink deel van de waarde van het horloge behelzen. Kun je nagaan voor wat betreft de kosten van (originele) onderdelen en de reparatie zelf. Deze zouden al snel de totaalwaarde van het horloge overstijgen. Naar aanleiding van het verhaal van de horlogemaker concludeerde ik al snel dat deze ondanks zijn beroep geen liefhebber moest zijn en eigenlijk alleen maar geld wil verdienen…

Maar aan de andere kant heeft die kerel natuurlijk helemaal gelijk. Net als bij een mooie maar oude auto of ander gebruiksvoorwerp koop je bij vintage horloges gewoon een heel oud apparaat dat al tientallen jaren intensief is gebruikt met alle slijtage van dien. En de kans dat er iets kapot gaat wordt natuurlijk met het jaar groter. En (originele) onderdelen en reparaties zíjn gewoon duur. Je kunt natuurlijk niet van een horlogemaker verwachten dat ie je matst omdat je zo’n horlogeliefhebber bent. Dus wellicht was het een wat vervelend verhaal voor me maar heeft de horlogemaker me een verhaal verteld dat ik vroeger of later toch een keer zou ondervinden.

Ik ben er nog niet helemaal uit welke conclusie ik nu voor mezelf moet trekken obv bovenstaand verhaal. Iemand goed advies?

3 likes

ruim onder de marktwaarde inkopen , zo ruim dat een service beurt te doen is

3 likes

Geen idee wat voor horloges je hebt maar een standaard ETA vintage uurwerkje zonder ‘gekke’ complicaties moet toch te servicen zijn voor sub 200 euro?

Naar welke horlogezaak was je geweest?

Maar zoals Rene al aangeeft ligt het er helemaal aan voor hoeveel je de horloges ingekocht hebt en het ligt er ook heel erg aan door wie je het onderhoudt laat doen. Dat hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten.

Er zijn genoeg horlogemakers die zelf niks om horloges geven, gewoon naar iemand gaan die er wel zin in heeft.

3 likes

Met n horloge van € 300,- wordt het toch wat lastig om ruim onder de marktwaarde te kopen…

Heb met opzet geen naam genoemd. Vind ik niet helemaal gepast…

Wat ik het fijnste vind is om klokjes met een klein defect of imperfecties te kopen. Een bekrast gelaasje is bijvoorbeeld een grote waardeverminderaar. Zo kan je een dergelijk klokje vrij goedkoop inkopen. Laat je hem daarna servicen en opknappen heb je uiteindelijk voor een zeer schappelijk prijs een vers geserviced exemplaar.

2 likes

Of je gaat het zelf leren, dat maakt de hobby pas echt interessant,

12 likes

Kapot glaasje of krasje op de kast vind ik prima en doe ik eigenlijk niets aan. Wordt n ander verhaal als de kroon oid niet goed functioneert. Dat kan natuurlijk trouwens ook gewoon gebeuren als het horloge al n tijdje in het bezit is.

Toch jammer, die attitude. Ik heb kennisgemaakt met mijn horlogemaker (omega gecertificeerd) toen hij ermee akkoord ging om urenlang te werken aan een goedkoop quartzhorloge dat voor mij sentimentele waarde heeft (enige erfstuk van mijn opa). Omdat de reparatie niet volledig slaagde (analoge stuk lukte hem, maar digitale display niet) hoefde ik niets af te rekenen. Ik ga inmiddels ook met alle reparaties die voor hem wél interessant zijn, naar hem toe.

4 likes

maar ik snap deze opmerking ook niet helemaal , meneer de horlogemaker is een paar uur bezig (halve dag?) en voor deze meneer maakt het helemaal niets uit of hij zijn tijd besteed een horloge van 10,20 of 30K euro of een horloge van een paar 10tjes , zijn uren zijn zijn uren , en die uren worden niet minder minder minuten omdat het horloge minder kost , en aan het eind van de maand wil de meneer de horlogemaker ook beleg kunnen bestellen op z’n brood en een paar keep per jaar wat leuks doen met z’n gezin en als het meezit nog een keer op vakantie . dus een uur is een uur en dat mag (moet) betaald worden

of mag hij ineens niet zijn uurtarief berekenen omdat hij een liefhebber is ?

meer geduld hebben en beter inkopen ? , of je er gewoon bij neerleggen dat je (te?) duur inkoopt en dus geen service wilt betalen

p.s. goede en betrouwbare horlogemakers zijn een (heel) schaars goed , moeten we zuinig op zijn :slight_smile: ik betaal liever meer en dan gaat alles snel en in overleg (iedere stap) en volop communicatie (en de communicatie moet ook betaald worden, dat zijn ook gewoon minuten / uren) dan dat het goedkoop , langzaam en volkomen k*t gebeurt

er zijn verschillende horlogemakers die een klantenstop hebben , teveel werk van bestaande klanten… dus laten we zuinig zijn op de bestaande goede mensen en ze een goede boterham gunnen

7 likes

Zolang ik ze binnen 2,5 jaar weer terug heb vind ik het best :grin:

2 likes

Beste Guapo,

Je bent van harte welkom om eens in Tilburg langs te komen met een paar horloges :wink: Als je ermee akkoord gaat dat het een paar maanden kan duren, dan kan ik waarschijnlijk wel wat voor je betekenen. Ik hoef er niet van te leven en ben bovenal een gepassioneerde liefhebber, dus ben waarschijnlijk wat vriendelijker geprijsd dan de gemiddelde fulltime horlogemaker. De koffie staat klaar… :coffee:

Met vriendelijke groet,
Koen

21 likes

Da’s nog eens een mooi aanbod :+1:t2:

1 like

Het punt is dat veel mensen het bij een prijsopgaaf laten. Ik ken een man die uiteindelijk is gestopt als horlogemaker omdat 80% van zijn prijsopgaven werd geweigerd. Vergeet niet dat je voor 100 euro ook best een leuk nieuw horloge kunt kopen. En zo rationeel zijn de meeste mensen wel.

Uurwerkmakers moeten het nu hebben van twee soorten klanten, de mensen met een erfstuk en de verzamelaar. Er zijn ook gewoon veel te weinig uurwerkmakers, dus wie goed werk levert zit binnen no time met een wachtlijst van maanden. Mijn record is 8 maanden moeten wachten. Het enige echte alternatief is het zelf leren.

6 likes

Top @koen !
Heb zelf twee “goedkope” oudjes door @PeterLC mogen laten servicen. Top werk zonder concessies!! En zeer duidelijk over de toch ook zeer bescheiden kosten.
Peter vertelde dat hij er soms niet happig op is omdat sommige eigenaren de zeer goedkope vintage wel opsturen maar niet ophalen (lees:betalen)…

2 likes

Feit blijft wel dat je in verhouding erg veel betaald voor een lopend vintage klokje dat al lange tijd niet geserviced is tov een exemplaar met defecten of een niet lopend exemplaar. Voor de juiste prijs en als er geen duidelijke visuele defecten zijn neem ik dat gokje dan graag wel.

1 like

Hmmm… Denk dat je dat verhaal met iemand anders verwart. :wink: Heb 't ook wel 's gelezen. Mij gelukkig nog niet overkomen, hoewel sommigen wel erg lang wachten met afhalen soms. Maar dat is nou ook weer geen enorme ergernis.

Rationeel heeft die horlogemaker wel een punt, maar voor wat je zelf niet kunt, zou ik een horlogemaker zoeken die er wel zin in heeft. Succes!

1 like