Hallo forumers,
Vandaag weer lekker aan de hobby geweest, en dit keer weer een verslagje als resultaat.
Onlangs had ik een Landeron 185 gekocht dat als sloper werd aangeboden, in de hoop dat ik hem zou kunnen herstellen.
Het verkeerde in zeer slechte staat. De chronograaf complicatie was incompleet, de balansas kapot, en de balanssteen bij de platine vervangen voor een plaatje blik! Misschien in de hoop dat hierdoor de balans weer zou bewegen.
Verder was er flink geprutst met de datumschijven. Ze waren aardig gesleten, en een vorige eigenaar heeft gepoogd deze te repareren door hier krantenknipsels op te plakken.
De foto`s:
De reparatie poging kon beginnen! Eerst alles uit elkaar halen, nalopen en de raderen borstelen met een glasvezel borsteltje. Vervolgens de platine en de bruggen poetsen met zilverpoets, en daarna de hele handel in de ultrasoon.
Het basisuurwerk was nog in een opvallend goede staat. Mooi verguld en met veel freeslijnen nog zichtbaar. Ook weinig krassen van schroevendraaiers.
Met het inpersen van een nieuwe steen, en een nieuwe balansas liep deze dan ook zeer mooi!
De landeron 185 is een variant op het Landeron 48 caliber. Van deze chronograaf zijn er meer dan 3,5 miljoen gemaakt volgens meneer Ranfft. Er zijn dan ook nog aardig wat onderdelen voor te vinden, en het chronograafwerk kon dus ook gerepareerd worden:
Toen kwam het kalendergedeelte! Voor mij geheel nieuw, en dus een uitdaging. Ik begon met het kaalschuren van de datumschijven, zodat ik deze kon beschilderen met een mat witte kleur email-verf van Revell (of Humbrol). Ondertussen had ik al drukletters besteld van Woodland scenics. Hiermee hoopte ik de schijven weer te kunnen opwerken. Hier het proces:
Nogmaals:
En het kalenderwerk in elkaar:
Terwijl ik bezig was met de schijven heb ik ook nog contact gehad met Paul K van het forum. Hij gaf me handige tips voor het opmaken van wijzerplaten en datumschijven: door met een cad programma (zoals autocad) kun je makkelijk de wijzerplaat digitaal reconstrueren. Vervolgens kun je deze afdrukken op speciaal daarvoor gemaakt decal folie. Deze methode maakt het restaureren van dit soort schijven een stuk eenvoudiger. Een volgende keer zal ik dit gaan uitproberen.
Uiteindelijk kon het uurwerk weer in z`n kast. Helaas moet nu nog de wijzer van het minutentelrad ontbreken omdat het originele rad bij dit uurwerk kapot was. Ik heb deze vervangen door een van een normale Landeron 48, maar door de datumcomplicatie op dit caliber is het uurwerk een stuk dikker. De as van de minutentelrad is helaas te kort om nog een wijzer op te bevestigen. Het blijft dus wachten op het moment dat ik tegen dit onderdeel aanloop. Ik verwacht helaas dat dit nog lang kan duren. Daarom nu toch al dit verslagje.
Het resultaat tot zo ver dan:
En dan morgen nog even betere foto`s schieten!
Groeten,
Michiel