Reparatieverslagje chronograaf Landeron 185 tot nu toe

Hallo forumers,

Vandaag weer lekker aan de hobby geweest, en dit keer weer een verslagje als resultaat.

Onlangs had ik een Landeron 185 gekocht dat als sloper werd aangeboden, in de hoop dat ik hem zou kunnen herstellen.
Het verkeerde in zeer slechte staat. De chronograaf complicatie was incompleet, de balansas kapot, en de balanssteen bij de platine vervangen voor een plaatje blik! Misschien in de hoop dat hierdoor de balans weer zou bewegen.
Verder was er flink geprutst met de datumschijven. Ze waren aardig gesleten, en een vorige eigenaar heeft gepoogd deze te repareren door hier krantenknipsels op te plakken.

De foto`s:

De reparatie poging kon beginnen! Eerst alles uit elkaar halen, nalopen en de raderen borstelen met een glasvezel borsteltje. Vervolgens de platine en de bruggen poetsen met zilverpoets, en daarna de hele handel in de ultrasoon.

Het basisuurwerk was nog in een opvallend goede staat. Mooi verguld en met veel freeslijnen nog zichtbaar. Ook weinig krassen van schroevendraaiers.
Met het inpersen van een nieuwe steen, en een nieuwe balansas liep deze dan ook zeer mooi!

De landeron 185 is een variant op het Landeron 48 caliber. Van deze chronograaf zijn er meer dan 3,5 miljoen gemaakt volgens meneer Ranfft. Er zijn dan ook nog aardig wat onderdelen voor te vinden, en het chronograafwerk kon dus ook gerepareerd worden:

Toen kwam het kalendergedeelte! Voor mij geheel nieuw, en dus een uitdaging. Ik begon met het kaalschuren van de datumschijven, zodat ik deze kon beschilderen met een mat witte kleur email-verf van Revell (of Humbrol). Ondertussen had ik al drukletters besteld van Woodland scenics. Hiermee hoopte ik de schijven weer te kunnen opwerken. Hier het proces:

Nogmaals:

En het kalenderwerk in elkaar:

Terwijl ik bezig was met de schijven heb ik ook nog contact gehad met Paul K van het forum. Hij gaf me handige tips voor het opmaken van wijzerplaten en datumschijven: door met een cad programma (zoals autocad) kun je makkelijk de wijzerplaat digitaal reconstrueren. Vervolgens kun je deze afdrukken op speciaal daarvoor gemaakt decal folie. Deze methode maakt het restaureren van dit soort schijven een stuk eenvoudiger. Een volgende keer zal ik dit gaan uitproberen.

Uiteindelijk kon het uurwerk weer in z`n kast. Helaas moet nu nog de wijzer van het minutentelrad ontbreken omdat het originele rad bij dit uurwerk kapot was. Ik heb deze vervangen door een van een normale Landeron 48, maar door de datumcomplicatie op dit caliber is het uurwerk een stuk dikker. De as van de minutentelrad is helaas te kort om nog een wijzer op te bevestigen. Het blijft dus wachten op het moment dat ik tegen dit onderdeel aanloop. Ik verwacht helaas dat dit nog lang kan duren. Daarom nu toch al dit verslagje.

Het resultaat tot zo ver dan:

En dan morgen nog even betere foto`s schieten!

Groeten,
Michiel

Heerlijke verslagen altijd!

Ook grappig om te zien dat er iemand heeft zitten beunen en die knipsels op de dag/maand schijven heeft geplakt.

Knappe klok! Ik vind de datumschijven erg goed gelukt. Hopelijk vind je het laatste onderdeel snel.

Dit is vakwerk! Ik zal ook eens met mijn slopers gaan knutselen.

Superleuk verslag! Ik kan dit dus helemaal niet, wat een andere bewoording is voor: daar heb ik echte de ballen verstand van. Dit verhoogt de leesvreugde en het respect dat ik voor dit soort topics en hun posters heb alleen maar! Mooi eindresultaat!!

Weer een knap stukje vakwerk (tu)
Dank je wel voor het delen!

mvg

Zeer mooi gedaan.
Er bestaan wijzertjes met lange bus, misschien helpt dat. Meestal moet het gat nog wel aangepast worden.

Mooi horloge en prachtig vakwerk. Knap dat het met die datumschijven zo goed gelukt is. Bedankt voor het delen! (tu)

Geweldig wat er met kennis, vakmanschap en veel enthousiasme allemaal mogelijk is.
Mooie beelden/rapportage.

Bedankt allemaal!

Zoals gezegd nog even betere foto`s:

Het valt me op dat de maandenschijf nog niet helemaal goed uitgelijnd is. Deze zal ik dus nog iets moeten bijdraaien op z`n ster.

@ Freddy! Je krijgt van mij een PB, ik ben wel benieuwd waar ik dit soort wijzers kan vinden. Ik zou hem erg graag willen afmaken! Als oplossing zat ik al te denken om een tapsm toelopend busje te maken op de bestaande bus van de wijzer, om hem zo langer te maken, maar het lijkt me aardig wat gedoe.

Groeten,
Michiel

Topper! Vakwerk! Bedankt voor het delen.

Groet, Matthijs

Waarom heb je de dag en maandschijven overigens niet in het Nederlands gemaakt als je toch bezig bent? Of ben je een Waal of is het horloge voor een Waal of Fransman?

Leuke reportage,heel mooi om te zien. (tu)

Ongelooflijk knap! Chapeau hoor.
Het is maar goed dat ik met dit soort werk mijn brood niet hoef te verdienen, ik zou namelijk niet lang te eten hebben…

Bedankt voor het delen. Ik vind deze verslagen altijd erg leuk om te lezen (en me te verwonderen wat anderen allemaal wel kunnen).

Dat is een mooie ‘sloper’ geworden! Hoedje af!

Nogmaals bedankt allen!

@ Jantje.vlaam,
Over de taal van de schijven heb ik even moeten nadenken. Engels en Nederlands lagen voor de hand (geboren en getogen Nederlander). De keuze was tevens door het totaal ontbreken van enige eerder gebruikte taalsporen op de oude schijven vrij. Frans vond ik echter het meeste stijlvol, ook door de naam van het merk en de naam en afkomst van de producent van het uurwerk.

Groeten,
Michiel

Duidelijk! Heb je nog andere vergelijkbare exemplaren gevonden? Wat hebben die voor datum en dagaanduiding?

Erg leuk om te lezen. Hulde! En die schijven: wat een briljante oplossing :slight_smile:

Michkh Schreef:

Hallo forumers,

Vandaag weer lekker aan de hobby geweest, en dit
keer weer een verslagje als resultaat.

Onlangs had ik een Landeron 185 gekocht dat als
sloper werd aangeboden, in de hoop dat ik hem zou
kunnen herstellen.
Het verkeerde in zeer slechte staat. De
chronograaf complicatie was incompleet, de
balansas kapot, en de balanssteen bij de platine
vervangen voor een plaatje blik! Misschien in de
hoop dat hierdoor de balans weer zou bewegen.
Verder was er flink geprutst met de datumschijven.
Ze waren aardig gesleten, en een vorige eigenaar
heeft gepoogd deze te repareren door hier
krantenknipsels op te plakken.

De foto`s:
http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
5klein-2.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
6-6.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
4-12.jpg

De reparatie poging kon beginnen! Eerst alles uit
elkaar halen, nalopen en de raderen borstelen met
een glasvezel borsteltje. Vervolgens de platine en
de bruggen poetsen met zilverpoets, en daarna de
hele handel in de ultrasoon.

Het basisuurwerk was nog in een opvallend goede
staat. Mooi verguld en met veel freeslijnen nog
zichtbaar. Ook weinig krassen van
schroevendraaiers.
Met het inpersen van een nieuwe steen, en een
nieuwe balansas liep deze dan ook zeer mooi!

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
91tonbrugklein.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
92klein.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
93klein.jpg

De landeron 185 is een variant op het Landeron 48
caliber. Van deze chronograaf zijn er meer dan 3,5
miljoen gemaakt volgens meneer Ranfft. Er zijn dan
ook nog aardig wat onderdelen voor te vinden, en
het chronograafwerk kon dus ook gerepareerd
worden:

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
2klein-8.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
94klein.jpg

Toen kwam het kalendergedeelte! Voor mij geheel
nieuw, en dus een uitdaging. Ik begon met het
kaalschuren van de datumschijven, zodat ik deze
kon beschilderen met een mat witte kleur
email-verf van Revell (of Humbrol). Ondertussen
had ik al drukletters besteld van Woodland
scenics. Hiermee hoopte ik de schijven weer te
kunnen opwerken. Hier het proces:

Nogmaals:
http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
4-12.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
6-8.jpg

En het kalenderwerk in elkaar:
http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
7klein-2.jpg

Terwijl ik bezig was met de schijven heb ik ook
nog contact gehad met Paul K van het forum. Hij
gaf me handige tips voor het opmaken van
wijzerplaten en datumschijven: door met een cad
programma (zoals autocad) kun je makkelijk de
wijzerplaat digitaal reconstrueren. Vervolgens kun
je deze afdrukken op speciaal daarvoor gemaakt
decal folie. Deze methode maakt het restaureren
van dit soort schijven een stuk eenvoudiger. Een
volgende keer zal ik dit gaan uitproberen.

Uiteindelijk kon het uurwerk weer in z`n kast.
Helaas moet nu nog de wijzer van het minutentelrad
ontbreken omdat het originele rad bij dit uurwerk
kapot was. Ik heb deze vervangen door een van een
normale Landeron 48, maar door de datumcomplicatie
op dit caliber is het uurwerk een stuk dikker. De
as van de minutentelrad is helaas te kort om nog
een wijzer op te bevestigen. Het blijft dus
wachten op het moment dat ik tegen dit onderdeel
aanloop. Ik verwacht helaas dat dit nog lang kan
duren. Daarom nu toch al dit verslagje.

Het resultaat tot zo ver dan:
http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
9klein-1.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w352/michielkh/
8klein.jpg

En dan morgen nog even betere foto`s schieten!

Groeten,
Michiel

Is dit wat ?? “PB” me evt. even ?
Komt uit de L185-6 bak vandaan maar ???

Petje af ! mooi werk !

Prachtig horloge, mooi verhaal, genot om te lezen!