Repareren Zenith Grand Prix Paris 1900

Hoi allemaal,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum. Ik moet zeggen dat ik al erg veel geleerd heb door op dit forum discussies te lezen. Ik doe als hobby een beetje knutselen met uurwerken. Nu ben ik bezig met een Zenith zakhorloge dat al erg lang in de familie is. Het gaat om een Zenith Grand Prix Paris 1900. Helaas loopt dit klokje niet meer omdat de mainspring kapot is. Deze is in twee stukken geboken. OP het internet kan ik helaas niets vinden over de veer die in dit zakhorloge moet. Ik wil erg graag dit zakhorloge weer lopende krijgen omdat het toch flinke emotionele waarde heeft.

De volgende nummers kwam ik tegen op de kast en op het uurwerk:
Uurwerk: 3091245 en 18-1
Kast: 8175317

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Groetjes Jeroen

Hoi,

Ik heb helaas geen scanner maar heb even op Ebay gezocht naar een foto van het uurwerk.

Dit is het uurwerk:

http://i8.ebayimg.com/02/i/001/19/09/4ad1_1.JPG

Maar wat is het voor uurwerk? Ik moet alleen die veer hebben alleen ik kan nergens op internet vinden waar ik die kan kopen!!!

Kan jij me daar niet bij helpen Kubang??

knutselen aan familiestukken lijkt me een beetje riskant (als je een asje kapotmaakt heb je echt een wat groter probleem), maar goed…

Je moet de oude veer nameten, het is lastig nazoeken, maar vermoedelijk heeft deze de volgende maten:
breedte (hoogte) 2.00mm - dikte 0.20mm; diameter veerton 17mm
Ziet het uiteinde (waar hij dus in de veertrommel haakt) eruit als bij type DBH in dit plaatje?

als deze maten en uitvoering kloppen, dan bestel je hier: www.cousinsuk.com

de volgende veer via hun webshop: GR DBH Mainspring 2.00 x .20 x 500 x 17
type is GR5904DBH

Wijken de maten af, dan zoek je in de lijst naar een andere, passende veer.

Succes,
Paul

Hartstikke bedankt hier kan ik wat mee!!! Ik zal komend weekend eens kijken welk type veer het is. Het is of TR of DBH.

Tevens heb ik na 2 weken wachten wat informatie gekregen van Zenith. Ze vertelden me dat zij niet meer aan deze veer kunnen komen. Ze hebben me wel de afmetingen gestuurd. Maar over deze afmetingen heb ik ook twijfels:

Height in mm : 1.70
Thickness in mm : 0.165
Length in mm : 400
Diameter in mm : 14

Tevens zal ik deze afmetingen komend weekend eens nameten.

ik gokte erop dat de 18-1 in jouw uurwerk aangaf dat het om een 18 1/2 lijns kaliber ging (zo’n 41mm diameter), daarvan vond ik in een oud fourniturenboek de genoemde maten voor de veer, er bestonden ook kleinere Zenith uurwerken natuurlijk, maar de juiste afmetingen zijn simpel te checken.

Ga gewoon ff met de veerton en de veer naar de fourniturenwinkel dan meten ze da kastmaat op de dikte van de veer en kijken naar de bevestiging wat voor veer je moet hebben.
Ik ga altijd naar Den Hoed in Rotterdam zevenkamp.
als dat te ver weg is bel je hem ff en stuur de ton op dan zend hij hem wel met de juiste veer weer terug. Zijn telefoonnr is 010-2202014

Succes

Arie

Hartstikke bedankt Arie! Dat ga ik zeker doen! Eindelijk komt er wat schot in om de juiste veer te vinden!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Jeroen

Pas op met het verzenden, pakje kan verloren gaan en weg veerton, dat zou pas een ramp zijn.

Ik kan zo direct geen maten geven omdat er verschillende uitvoeringen bestaan.Daarvoor zijn er meer gegevens nodig.
Dikwijls is de veer ook al ooit eens vervangen geweest en heeft men er maar een veer ingestoken die er kan voor gaan, maar niet altijd de goede resultaten geeft.

Alvast harstikke bedankt allemaal voor de hulp. Ik heb een de goede veer kunnen bestellen via Hobbyklok. Daar hadden ze deze veer gewoon op voorraad. De maten heb ik via Zenith zelf gekregen.

Een ander probleem wat ik nu ben tegen gekomen is dat het bovenste kristal voor de belans beschadigd is. Deze is dermate ingesleten dat de balans teveel speling heeft om vrij te kunnen bewegen. Ik zou eigelijk niet weten hoe ik dit kan repareren. Ik probeer er vanmiddag een foto van te maken.

Ik heb vandaag foto’s gemaakt van het bovenste kristal van de balancewheel. Zoals je kunt zien is er een stukje van het kristal afgebroken. Kun je deze kristallen ergens kopen?? Ik heb zelf wel een kristalpers.

nou ik kan het niet zien maar je kan zo een zakje nieuwe stenen kopen als je de juiste binnen en buitenmaat opgeeft bij de fourniturenhandel

succes
Arie