Hallo,
Ik heb recentelijk een certina blue ribben gekocht via catawiki. Dit heeft me zo’n 200eu gekost. Bij aankomst bleek deze helaas niet te werken. Ik heb deze bij de horlogemaker gebracht en kan voor 170 eu deels gemaakt worden. Het onderdeel voor de datum kan volgens de horlogemaker niet meer gemaakt worden omdat deze onderdelen niet meer in omloop zijn. Hebben jullie een idee wat nu verstandig is om te doen. Vind 370 eu wel veel voor een horloge waarvan de datum niet werkt maar anders is het gewoon 200eu weg gegooid.
Of je dat het horloge waard vind zul je zelf moeten bepalen maar zoek een goede horlogemaker die wel aan onderdelen kan komen want het is onzin dat de datum niet meer gerepareerd kan worden.
Ik zou vooral ook even via catawiki kijken hoe je je geld terug kan krijgen. Want je krijgt een horloge wat niet is zoals beschreven.
Ja inderdaad, schandalig van de verkoper.
Donor uurwerk zoeken voor onderdelen lijkt mij de meest logische oplossing mocht je het horloge houden, succes!
Ja verkoper was wel redelijk. Had hem de oorspronkelijke situatie uitgelegd en heeft toen (1/2de) 60eu naar me over gemaakt. Horloge zou gemaakt kunnen worden voor 120eu omdat er vooral vuil moest worden weggehaald volgens de horloge maker. Nu blijkt de situatie iets anders te liggen, heb hem een bericht gestuurd maar helaas geen reactie. Ik zou wel bereid zijn tot een bedrag van rond de 400 te gaan voor een horloge wat het volledig doet. Jullie een idee van een horloge maker die wel aan dat onderdeel kan komen of waar ik een donor horloge kan vinden.
Het zou misschien helpen te weten welk onderdeel nodig is.
Het precieze onderdeel weet ik niet. Ik weet wel dat het een onderdeel is wat te maken heeft met de datum.
Helaas komt dit veel voor met Catawiki, ik heb het zelf ook meer dan eens meegemaakt. Maar inderdaad een horlogemaker zoeken die wel de juiste onderdelen kan verkrijgen, want niet repareerbaar is natuurlijk onzin.
Er zijn verschillende delen die voor de datum werken : datum disk (tanden), veer, “plate”, bascule, wiel… Sommige zijn makkelijk te maken, maar anderen…
Om die deel te kunnen vinden moet men weten welke nodig is.
Ik zou wel eens willen zien welk onderdeel stuk is. Mogelijk is dat wel te maken.
Misschien is die horlogemaker niet geïnteresseerd om een dergelijke vintage te repareren.
Kost tijd en moeite, tegenwoordig worden er alleen onderdelen gewisseld door horlogemakers.
Vaak hebben ze geen interesse en/of missen de kennis en contacten voor de onderdelen voor dit soort klusjes.
Veelal een kwestie van snel geld verdienen.
Ik wil er met alle plezier naar kijken en mijn visie erop los laten.
Stuur mij maar wat meet detail foto’s
Oké ik zal de horloge maker vragen wat het precieze onderdeel is wat vervangen moet worden. Doe ik er verstandig aan om hem deels te laten maken en daarna achter de reparatie van de datum aan te gaan?
@vinwat Ik zal je wat foto’s sturen. Is er nog een specifiek iets waar ik een foto van moet maken? Ben groot fan van vintage horloges maar nog een erge leek op het gebied van de techniek.
Ik vind het denk ik niet redelijk van de verkoper.
Hij verkoopt jou een horloge zonder te vermelden dat deze kapot is. Althans dat maak ik op uit je verhaal.
Vervolgens wil hij de helft van de reparatiekosten betalen.
Mijns inziens had hij de volledige reparatiekosten moeten betalen of het horloge moeten terugnemen.
Nee niet deels laten maken. Gewoon niets aan laten doen.
Gewoon terug vragen en zeggen dat je het jammer vind dat hij dat niet kan maken en erbij zeggen dat de rest ook geen zin heeft en je er voorlopig verder helemaal niets aan gaat doen.
Ik vraag mij af of die horlogemaker de wijzerplaat er wel af heeft gehaald, vraag dat eens.
Als hij zegt van niet, dan kan hij nooit zeggen dat er iets mankeert aan de datumverstelling, die zit namelijk onder de wijzerplaat.
Als hij dat wel heeft gedaan, dan heeft hij al wat gedemonteerd en moet hij de wijzerplaat met wijzers ook terug hebben geplaatst. Ik vraag mij dan af of hij dat allemaal wel goed heeft terug geplaatst.
Vreemde zaak, maar ja, wie ben ik dan wel he?
Ik zou foto’s willen zien van het uurwerk onder de wijzerplaat.
Aan de achterkant is niets van de datumverstelling te zien.
Maar dan moet je veel demonteren en dat is volgens mij niet verstandig.
Stuur wat foto’s laat anders even weten waar je woont in een PB, ik kom uit Rotterdam.
Waarschijnlijk het datumverzetrad defect is een zwak punt bij deze uurwerken, zijn nog wel te krijgen maar niet goedkoop of uit een donor uurwerk halen.
Heb ik waarschijnlijk nog wel liggen als je deze nodig blijkt te hebben stuur maar een pm.
Hallo,
Ik krijg bericht dan Daan nog op vakantie is, zodra hij terug is krijg ik foto’s en meer info.
Ik hou je op de hoogte als ik nog een onderdeel nodig heb van dit horloge.
Groet,
Huib
Ik heb nog wel Certina donor horloges liggen, als je kan laten zien welk kaliber je nodig hebt of dit navragen bij de bewuste horlogemaker.
Certina 25-651, hierbij heeft het datumwiel een in een hoek gebogen stukje klikveerstaal die het na een tijdje begeeft, dit veertje duwt de tand van het datumschijf vooruit. Er zijn twee oplossingen voor, ofwel een donor zoeken, of het veertje verder open buigen zodat deze alsnog de vertanding raakt, hiervoor moet een klein stukje uit de brug worden genomen. Het is wat spartaans, maar het werkt.
Ik heb een tijd geleden een mogelijke derde optie gezien, waarbij het datumwiel wordt opengemaakt om het veertje te vervangen maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd…