Repeteren, repeteren wie zijn best doet zal het leren!

Hoi,

Na ongeveer een half jaar op youtube video’s van horlogemakers te kijken heb ik toch maar besloten om zelf ook wat aan horloges te werken.

Ik heb een hoopje horloges via het forum kunnen bemachtigen van @Magni80 en @koekoek na wat oefenen was het gisteren tijd voor de pontiac.
Hieronder had ik graag even alle stappen met foto’s opgezet.

Disclaimer:
Ik beweer helemaal niet dat dit de manier of een goede manier is om een horloge uit elkaar te halen. Ik volg geen opleiding en ben alles op mezelf aan het leren dus ken ook niet alle namen van de onderdelen. Maar ik heb hier al zo enorm veel geleerd dat ik ook iets wou teruggeven !

We beginnen met het movement uit de case te halen.
In dit geval moet de case back ervan om beide vijsjes (Wit) te lossen + de kroon (Rood) om hem er dan via de voorkant uit te halen.

Nu het movement uit de case is kunnen we deze opbergen en verder gaan met het uit elkaar halen van het movement.

De wijzers kunnen eenvoudig weggenomen worden met de juiste tools. Wel altijd lastig die kleine seconde wijzertjes!

Nu kunnen we de dial ook verwijderen door de 2 dial schroeven (wit) een halve toer te draaien. Deze hebben namelijk een platte zijde zodat de dial pinnen los komen te zitten.

We beginnen met alles aan de voorzijde los te maken.

De kroon houder (ik ken de juiste naam niet) Zit vast met 2 vijsjes. Opgelet hieronder zit een klein veertje ! (rood) De rest kan je er gewoon af nemen.

Ziezo oef eerste veertje al niet weggesprongen nu hebben we er nog maar 1tje te gaan.

Nu kan het echte werk beginnen aan de achterzijde van het movement.

Als jouw horloge opgewonden was tikt hij nu nog steeds dus beginnen we bij het verwijderen van de balans.
Verwijder de balans maar let wel goed op dat je het balanswiel mee hebt en dat dit niet blijft hangen!

Zo deze klokt tikt voorlopig effe niet meer.
Als volgt verwijder je het crown wiel (links boven).

Let op in de binnen kan van het crown wiel zit een klein ringetje! (wit)
Bekijk maar het verschil tussen Volgende foto’s.


Zo nu kan ook het ratchet wiel er uit
Hieronder zit het 2de veertje, opletten dus!

Om het veertje te verwijderen hou je het veertje best tegen zodat het niet kan wegspringen want dan kan je 30 min met je achterwerk naar boven door de kamer kruipen!


Nu kunnen we rustig verder werken en de brug verwijderen.

We verwijderen ook beide pallet en escape pivot wiel brugje.

Neem daarna de pallet en het escape wiel weg.

Nu verwijderen we ook de overige tandwielen.

Zo we zijn er bijna!

Nu komt de barrel bridge.

En ook de barrel kunnen we wegnemen.

Deze ziet er zo uit langs binnen.

Bij het uit elkaar halen van de barrel merkte ik wel op dat het grote vijsje dat de barrel en het ratchet wiel verbinden gebroken is bij het losvijzen, die zat ook echt muurvast. Spijtig genoeg krijg is het vijsje zelf niet uit de barrel arbor (zie 2de foto hieronder)

Zo als het goed is zijn dit alle onderdelen en stappen om deze prachtige pontiac uit elkaar te halen.

De aandachtige lezers zien da ik het verwijderen van het grote centrale tandwiel ben vergeten vast te leggen.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft! Zelf vind ik het enorm leuk om dit soort topic’s te lezen.

Groeten

47 likes

Man wat ziet dit er ingewikkeld uit. Respect :+1:
Maar eeh, het echte werk moet nog beginnen. Uit elkaar halen kan ik ook (denk ik).

4 likes

Met een beetje goede wil gaat me dat ook wel lukken maar ûh, tegen het weer in elkaar zetten zou ik erg opzien. :wink:

Mooi verslag, dank je wel! :ok_hand:

1 like

Cool! Leuk dat je het jezelf hebt aangeleerd.
Ik ben er ook zo eens aan begonnen maar ben na het eerste uurwerk al gestopt. Wat een gepriegel zeg :sweat_smile:

1 like

In elkaar is ook perfect gelukt hoor behalve het kapotte vijsje dan.

Veel geduld en veel foto’s !

3 likes

Leuk!
Ben zelf ook zo begonnen, gewoon lekker beginnen met veel lezen en kijken. :+1:

2 likes

Dapper hoor, goed bezig! Dat kapotte vijsje/schroefje kan ook een rechts losdraaiend exemplaar geweest zijn? Zie je soms op die plek. (Alhoewel er meestal dan wel iets van twee extra groeven o.i.d. in zitten om dag aan te geven)

2 likes

Ik heb beide kanten geprobeerd maar de vijs wou maar niet bewegen.

Top! Veel succes met het oefenen.

1 like

Leuk om zoiets te lezen .

1 like

Goed bezig :+1:

Wat je nog vergeten bent te vermelden (maar misschien wel gedaan hebt) in het ontspannen van de veer. Als de opwindveer niet volledig afgelopen is staat de hele radertrein onder spanning. Als je dan onderdelen gaat demonteren kunnen er flinke krachten vrijkomen en er onderdelen weg schieten of beschadigen. Dus altijd eerst de veer ontspannen. Kroon ietsje aandraaien zodat de pal vrijkomt, pal lichten en de kroon langzaam door je vingers laten glippen tot de veer volledig ontspannen is.

Succes met het vervolg :+1::+1:

8 likes

Juist dat ben ik helemaal vergeten vast te leggen.

Bedankt voor de tip

1 like

Ik ben op dit moment met een vergelijkbaar al dan niet identiek uurwerk bezig, erg handig om even mee te lezen.

Bij mij is overigens de vijs van de barrel ook gebroken, kan haast geen toeval zijn dus zal een zwakke plek zijn. Ik heb reserveonderdelen besteld inmiddels.

1 like

Oww das toevallig :slight_smile:
Waar heb je de onderdelen gevonden ? Ik ging er vanuit dat ik ze zelf niet zou kunnen vinden.

Moest je vragen hebben mag je me steeds een berichtje sturen

Veelal op eBay in het buitenland. Helaas daarom wel lange levertijd en sowieso tweedehands, maar dat vind ik niet zo’n punt voor bepaalde delen.

Dankjewel, ik houd dat zeker in mijn achterhoofd :+1:t2:

1 like

Lekker bezig en succes met je opleiding.

1 like

Je bent goed bezig. Zo ben ik ook ongeveer begonnen. Ik heb wel geleerd (door schade en schande wijs geworden) om als eerste de balans te demonteren om schade aan dit kwetsbare onderdeel te voorkomen. Soms zelfs voordat ik het uurwerk uit de kast haal.

2 likes

Hoed af, respect !

1 like